Från pelletsförrådet.... ? om du inte har någon vattenflaska för nödsläckning som läcker....
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Det kan ju i teorin också vara lite bakåt-kondens, förbränningen ger ju ganska mycket vattenånga.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Hej, ja det är bara i slangen. Kan det bero på dålig tillluft i pannrummet så att det blir dåligt skorstensdrag och att fläkten trycker avgaser genom pelletsslangen?
Jag har haft problem med mina smältsäkringar men denna kondensen kommer även om jag har helt tätt i det hålet.
Hej!
Jag har haft samma problem som dig. Vid leverans av dålig pellets, Statoil med mycket hög finfraktion upp till 50% så satte skorstenen helt igen sig på en månads förbränning, flygaska. Fick ta dit sotaren och nödsota skorstenen och allt blev bra igen. Så undersök ditt skorstensdrag. Krävde ersättning av Statoil för sotningen eftersom skorstenen var nysotad innan den dåliga pelletsen levererades men de har fortfarande inte betalt denna sotning, 614 kr trots påminnelse....jag har inte ens fått svar ifrån deras marknadschef som jag reklamerade till...tråkigt bemötande efter att ha varit energikund i ca 15 år...gäller uppvärmning och all bensin till bilarna. Nu får det vara slut! En allmän varning för Statoil....dålig pellets som många trådar här också vittnar om...och dåligt bemötande...vilket är värst...
Har råkat ut för samma sak då jag labbat med olika inställningar på min panna/brännarkombination. Kan säga att för min del händer det när jag stoppar i sista retardern i pannan. Då får jag för högt mottryck för brännaren och rökgaserna går delvis upp i slangen som då blir väldigt fuktig, vilket gör att sågspån /finfraktioner beckar igen slangen.
Så mitt råd blir nog att försöka minska mottrycket i pannan.
Lycka till.
/Andreas
Albin Futura oljepanna med Janfire Flex +EBK, det verkar funka....
snubbelfot skrev:Har råkat ut för samma sak då jag labbat med olika inställningar på min panna/brännarkombination. Kan säga att för min del händer det när jag stoppar i sista retardern i pannan. Då får jag för högt mottryck för brännaren och rökgaserna går delvis upp i slangen som då blir väldigt fuktig, vilket gör att sågspån /finfraktioner beckar igen slangen.
Så mitt råd blir nog att försöka minska mottrycket i pannan.
Lycka till.
/Andreas
Samma för mig! Dock i kombinataion av en vad jag tror sämre leverans av pellets.
Ulf Rasmusson skrev:Hej!
En allmän varning för Statoil....dålig pellets som många trådar här också vittnar om...och dåligt bemötande...vilket är värst...
Dåligt bemötande är värst, ty dålig pellets löses enkelt med vänligt bemötande...
Jag kan rekommendera SBE. Det var iofs ovanligt mycket spån i senaste leveransen i vintras. Men de hörde av sig direkt per telefon efter att jag epostklagat. De frågade om jag haft något problem och när jag svarade nej sa de - Ok, men vi drar av 300:- i alla fall på nästa leverans. Några dagar senare fick jag en kreditfaktura på 300 som skriftligt dessutom.
Hej!
Jo det är så det skall vara....men ännu hellre bra pelletskvalitet. En dålig leverans ställer till det så och det går bara en massa tid till att sköta om anläggningen då man får dålig pellets. I senaste leveransen från Statoil så hade jag upp till 50% finfraktion och detta gör att inget fungerar....inte minst förråd och skruvar...
MVH
Ulf