Förvirrad nybörjare söker svar

error
Späd planta
Kontakt:

Förvirrad nybörjare söker svar

Inlägg av error »

Jag har nyss köpt hus som idag har olja+el. Pannan är en CTC Poinjär från -92 som det tydligen är lite besvär med att hitta passande brännare till.

Frågade först efter EcoTech då den funkar bra med bulk. Ena försäljaren säker att det absolut inte kommer att funkar medans en annan säger att det kommer att gå...

Frågade på Janfire. visst den skulle funka då en annan kund i stan har en likadan panna. Försäljaren vill absolut inte diskutera pris utan för 27kkr så får jag en fungerande och brinnande brännare. Frågade om kostanden för sotare ingick men då säger han att ingen annan har brytt sig i att anmäla bränslebytet eller få skorstenen besiktigad :o

Frågar runt lite efter Värmebaronens Vikin BIO. Försäljare 1 vill heldre sälja en täljstenskamin. Nej jag vill ju ha en pelletsbärnnare. Vill då sälja en Iwabo som jag ber att få bekräftat att den verkligen funkar i min panna, vilket den inte gör. Efter lite tjat klämmer han ur sig att Viking BIO funkar ock kostar ca 19kkr

Försäljare 2 ger mig 3kkr i rabatt om jag själv gör den fysyska installationen. Men säger att jag kan/får inte trimma in den själv.

Försäljare 3 vill inte åka till grannkumunen men säjer gärna bärnnaren och säger att jag förmodligen kan trimma in den själv...

Vad ska man tro?
Jag tror inte EcoTech passar i min panna.
Viking BIO har jag fått bekräftat att funkar men kan man installera och trimma in den själv? (Finns stor besparing att göra)
Varför nöja sig med en vanlig bil?
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Välkommen till verkligheten.... :cry:

Det går att ställa in de flesta brännare hyfast själv men det blir bättre om det görs med riktiga instrument, tyvärr så påstår många installatörer att dom justerar brännaren fast dom i verkligheten måttar på en höft och inte gör det hela ett dugg bättre än vad man kan göra själv.

Installation av bärnnaren är rätt enkel, oftast lite plåtvandalism med luckan, trycka i kontakten och hänga upp skruven, inga avancerade saker.

Om du har spänning på termostattåtarna så "ska" en "kvalificerad" person göra installationen :lol: av detta.....

Vad det gäller vilken brännare som passar så vet jag inte, men enklaste är att snoka runt här och på andra ställen och försöka hitta andra som har samma panna och vad dom kör med för brännare.

Kolla även direkt med tillverkaren vad dom säger.

Micke
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
emil
Ungskog

Pionjär

Inlägg av emil »

Jag har en Pionjär-91 som jag tänkte sätta in en pelletsbrännar i, med det var inte lätt att få något bra svar.Pga. att den är säckeldad ska dom varma lågorna in i pannan sen tillbaka och in i dom små hålen bakom frontluckan.Med en uppåtbrinnande låga så kommer förbränningen att störas.
Det som man föreslog i mitt fall var en Viking bio och att jag kapar av turbulatorerna.
Kikar du in i pannan så ser du att det inte blir lätt att sota dessa små gångar.
Bättre att betala 50000kr+ installation och få en riktig panna typ Thermia biomatic eller ctc ecoflex så kan man också sälja kåken någon gång utan att få köparen på halsen
/emil
CTC pionjär-90 Bentone oljebrännare
Karla1
Pannrumsnisse!

Re: Pionjär

Inlägg av Karla1 »

emil skrev:Jag har en Pionjär-91 som jag tänkte sätta in en pelletsbrännar i, med det var inte lätt att få något bra svar.Pga. att den är säckeldad ska dom varma lågorna in i pannan sen tillbaka och in i dom små hålen bakom frontluckan.Med en uppåtbrinnande låga så kommer förbränningen att störas.
Det som man föreslog i mitt fall var en Viking bio och att jag kapar av turbulatorerna.
Kikar du in i pannan så ser du att det inte blir lätt att sota dessa små gångar.
Bättre att betala 50000kr+ installation och få en riktig panna typ Thermia biomatic eller ctc ecoflex så kan man också sälja kåken någon gång utan att få köparen på halsen
/emil
Håller med dig helt!
Ingen panna att placera en brännare för pellets i.
snillet
Pannrumstomte!

Re: Pionjär

Inlägg av snillet »

Karla1 skrev:
emil skrev:Jag har en Pionjär-91 som jag tänkte sätta in en pelletsbrännar i, med det var inte lätt att få något bra svar.Pga. att den är säckeldad ska dom varma lågorna in i pannan sen tillbaka och in i dom små hålen bakom frontluckan.Med en uppåtbrinnande låga så kommer förbränningen att störas.
/emil
Håller med dig helt!
Ingen panna att placera en brännare för pellets i.
Framåtbrinnande bör fungera utmärkt med ett EBK rör av samma modell som jag kör med...
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=3799
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Klart att det går att stoppa i en brännare i vilken panna som helst, men sedan är det ju hur det fungerar. Finns allt för många installatörer och återförsäljare på marknaden som endast vill sälja produkter men skiter i vilken typ av panna den ska placeras i, bara för att få sälja och tjäna pengar. Vidhåller dock vid mitt tidigare svar!
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Karla1 skrev:Klart att det går att stoppa i en brännare i vilken panna som helst, men sedan är det ju hur det fungerar. Finns allt för många installatörer och återförsäljare på marknaden som endast vill sälja produkter men skiter i vilken typ av panna den ska placeras i, bara för att få sälja och tjäna pengar.
Det är sanning.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
logaritmen
Stor entusiast!

Inlägg av logaritmen »

Jag har sett den unika pelletsbrännaren!!
Den fungerar utmärkt på mäsk och etanol.

P.s För att denna brännare skall få en opptimal förbränning skall man tillsätta ca:3,9%pellets per liter mäsk/etanol.
Obs. Man måste ha ett mycket avanserat mätinstrument för att ställa in denna brännare optimalt. ( Kallas Alcopelletsmätare ).Får man in rätta värdena på denna anläggning, kommer alcoholverkningsgraden att hamna på ungefär 59%.Detta är lång över vad boverket kräver.
Man kommer att bli kanska rund under fötterna vid denna eldningsteknik.
Elda med omsorg!!!

ALCOPELLETSMÄTAREN.

Finns ej att köpa i Sverige.
Jag hittade denna i en klädbutik i Japan. Inte speciellt dyr, men svår att hitta.Det dyraste var resan dit!!!!!!!!!!

Skämt och Sido.. Denna Ctc piojär är direkt olämplig till pelletseldning.
Säger installatören någonting annat, så hänvisa dom till logaritmen..
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Hej,

Är du en person som lagar bilen själv så bör du klara även att installera en brännare.
Om du vill börja spara pengar idag så köp en brännare och montera själv.
Det är klokt att satsa på en brännare som du tror att du vill ha i nästa "riktiga" panna.
Jag hade inte lagt 1000 - 1500 kr på en intrimning om jag inte trodde att pannan ska behållas.
Kör ett tag och testa, har du tid att sköta pannan och inte har lust att kosta på ett byte så finns det pengar att spara.
Men det är avsevärt bekvämare med en lämpligare panna.
För att komma igång med en gång så kan du köra säck pellets och sätta skruven i en gammal tunna.

Jag gjorde själv på detta viset tre veckor efter att jag köpt huset och sparar ca 18 000 kr på ett år.
Efter 12-18 månader kan man för besparingen köpa en ny "riktig" panna.
Bra va ?
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Vad gör du om det blir stopp i rökkanalerna då? Ta också en funderare hur rökgaserna går i denna panna! Åter igen, alla pannor är ej lämpliga att elda med pellets i. Tänk en gång extra du.
error
Späd planta
Kontakt:

Inlägg av error »

Nu har jag bestämt mig för en Värmebaronen Viking BIO som jag tänkt installera själv. Kanske att jag släpper in någon rörpulare som får kontrollmäta min rökgaser.

Vilken firma är billigast på VB Viking BIO brännaren?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

error skrev:Nu har jag bestämt mig för en Värmebaronen Viking BIO som jag tänkt installera själv. Kanske att jag släpper in någon rörpulare som får kontrollmäta min rökgaser.

Vilken firma är billigast på VB Viking BIO brännaren?
Då du ska installera den själv borde du kanske kolla in ctc ecoflex oxå.. :wink:

Här t.ex 41000:- inkl frakt http://www.lundbergsvarme.se/v%E4rmepannor.htm
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Hej,

Tror att dessa två är billigast men kanske någon annan har bättre tips.
Lycka till

www.dinvvsbutik.se

http://www.ror-anders.se/e-handel.htm
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
error
Späd planta
Kontakt:

Inlägg av error »

Värmebaronen Viking BIO med skruv och veckoföråd kostar 17 820kr hos både Rör-Anders och dinvvsbutik.se
Hittade Mullhyttans Rör AB utanför Örebro som säljer samma paket för 17500kr och då är det tillräckligt nära för att åka och hämta personligen.
error
Späd planta
Kontakt:

Inlägg av error »

Hopsan. Tänkte inte ens på att Mullhyttans Rör var billigare bara att dom fanns innom lagom avstånd.

Behöver man ha en justerbar motdragslucka? Jag hittade en draglucka på sotluckan i botten på skorstenen.
Set ut ungefär såhär Bild
Kommer den att räcka eller behöver jag uppgradera?
Skriv svar