Oljud
Oljud
Hejsan
När den interna skruven i min 15D brännare går, så låter det ganska mycket. När jag står i pannrummet låter det mest som växellådsljud. Uppe i huset, i rummen över pannrummet hör man en dov ton när den interna skruven går.
Någon som har haft liknande problem? Eller anses det här normalt?
Något man kan göra?
Jag har läst om problem som uppstår av att den interna skruvens axel är för lång och går emot brännarkoppen. Jag tycker dock inte att mina ljud låter så som det problemet beskrivits.
Mvh
Thomas
När den interna skruven i min 15D brännare går, så låter det ganska mycket. När jag står i pannrummet låter det mest som växellådsljud. Uppe i huset, i rummen över pannrummet hör man en dov ton när den interna skruven går.
Någon som har haft liknande problem? Eller anses det här normalt?
Något man kan göra?
Jag har läst om problem som uppstår av att den interna skruvens axel är för lång och går emot brännarkoppen. Jag tycker dock inte att mina ljud låter så som det problemet beskrivits.
Mvh
Thomas
-
- Frö
-
- Prima virke
Min internskruv (växellåda) lät som en pepparkvarn innan Thermia bytte den på garantin. Jag tror det saknades fett i växelhuset för den lät lät illa redan från dag ett, men jag hade aldrig något driftstopp. Nu är den så tyst att fläkten är det som låter och det är inte störande.
Biomatic 20+, hemsnickrat veckoförråd, dragbegränsare.
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Har du fyllt på olja själv? Är det vanlig växllådsolja eller någon sorts fett som behövs i så fall? Om detta kan förlänga livslängd och minska oljud bör vi få kunskap om hur man underhåller på bästa sätt.ing._med_pellets skrev:Jag tror det saknades fett i växelhuset för den lät lät illa redan från dag ett, ...
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Huvudet på spiken! Som en gigantisk pepparkvarn låter min också. Jag får ta och höra med Thermia. Jag reagerade redan när installatören var här, för jag tycker inte en växellåda ska låta så, men han sa inget om det då.ing._med_pellets skrev:Min internskruv (växellåda) lät som en pepparkvarn innan Thermia bytte den på garantin.
Tack för tipsen alla!
Thomas
-
- Frö
Jag köpte avgasupphängning till en BMW på Micro deras nr.81270W. Ett kraftigt O-format gummi. Krok i taket -gummiring- kedja till externskruven. Finns säkert till andra bilfabrikat.byggom skrev:Vad använde du för gummiupphängning?postmanpat skrev:Hade tidigare brummande ljud i rummen ovanför pannrummet, men sen jag hängde upp externskruven i en kraftig gummiupphängning har resonansljudet i bjälklaget försvunnit.
CTC 265b, Thermia 20D
Hejsan
Ringde Thermia Pellets, därifrån fick man ingen hjälp och inga tips.
Så jag skruvade isär växellådan själv. Jag kan inte säga att de glömt fylla på fett, men det var ingen stor klick som låg i ena hörnet. Så jag fyllde upp hela huset själv. Vid omstart lät det precis lika mycket, men två dygn senare när jag var nere och fyllde på pellets var den betydligt tystare, i paritet med fläkten. Jag funderar på om det kan ha varit lagren vid in och utgående axel som låter, och att fett trängt in där efter ett tag.
Fettet som låg i från början kändes lite silikonaktigt, medan det jag fyllde på var gammalt vanligt hederligt maskinfett. Någon som vet om det är av vikt att ha exakt rätt fett?
Ringde Thermia Pellets, därifrån fick man ingen hjälp och inga tips.
Så jag skruvade isär växellådan själv. Jag kan inte säga att de glömt fylla på fett, men det var ingen stor klick som låg i ena hörnet. Så jag fyllde upp hela huset själv. Vid omstart lät det precis lika mycket, men två dygn senare när jag var nere och fyllde på pellets var den betydligt tystare, i paritet med fläkten. Jag funderar på om det kan ha varit lagren vid in och utgående axel som låter, och att fett trängt in där efter ett tag.
Fettet som låg i från början kändes lite silikonaktigt, medan det jag fyllde på var gammalt vanligt hederligt maskinfett. Någon som vet om det är av vikt att ha exakt rätt fett?
-
- Pannrumstomte!
Har mycket svårt att tänka att det skulle spela någon roll på en sådan applikation. Det är ingen belastning på en sådan skruv. Däremot bör fettet tåla lite temperatur för att det inte ska bli smälta och rinna iväg.
Eller också öppnar du lite då och då och lägger en klick tills du hittar ett temperaturbeständigt fett, ex. ett vitt litiumfett.
Mvh
Eller också öppnar du lite då och då och lägger en klick tills du hittar ett temperaturbeständigt fett, ex. ett vitt litiumfett.
Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Växellådan är helt kall om inte nått är fel (el jävulskt varmt i pannrumet)elvis skrev:Har mycket svårt att tänka att det skulle spela någon roll på en sådan applikation. Det är ingen belastning på en sådan skruv. Däremot bör fettet tåla lite temperatur för att det inte ska bli smälta och rinna iväg.
Mvh
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd