Hejsan !
Har precis fått besked från Länsstyrelsen, att jag preliminärt har fått konverteringsbidrag för min pelletsbrännare. Ska nu skicka in "ansökan om slutligt beslut om stöd" (låter byråkratiskt och fint). Med denna ansökan ska bifogas material- och arbetskostnad, något som visar att brännaren är P-märkt. Sen kommer dock det som gör mig en aning konfunderad. Följande står att läsa i det preliminära beslutet från länsstyrelsen: "Du skall redovisa att utrustningen är effektstyrd(shuntautomatik med inomhusgivare).
I Boverkets informationsblad angående ansökan om konverteringsbidrag står följande: "Om anordning för biobränsle installeras, handling som visar att anordningen är effektstyrd och har kontinuerlig och automatisk bränsletillförsel".
Längre ner på infobladet läser jag vilka handlingar som ska bifogas med "ansökan om slutligt beslut om stöd" där jag nu befinner mig i processen. Enligt Boverket ska endast kopior på arbets- och materialkostnader bifogas. Rörigt ??!!
Är man tvungen att visa att man har shuntautomatik med innegivare, är det nog många som går bet om bidraget. Det enda jag skickade med i första ansökan var att anläggningen hade automatisk bränsletillförsel. Någon som har något tips om hur jag ska göra, eller har jag helt enkelt gjort för stor sak av det hela.