konverteringsbidrag

Skriv svar
Larsfire
Frö

konverteringsbidrag

Inlägg av Larsfire »

:roll:
Hejsan !
Har precis fått besked från Länsstyrelsen, att jag preliminärt har fått konverteringsbidrag för min pelletsbrännare. Ska nu skicka in "ansökan om slutligt beslut om stöd" (låter byråkratiskt och fint). Med denna ansökan ska bifogas material- och arbetskostnad, något som visar att brännaren är P-märkt. Sen kommer dock det som gör mig en aning konfunderad. Följande står att läsa i det preliminära beslutet från länsstyrelsen: "Du skall redovisa att utrustningen är effektstyrd(shuntautomatik med inomhusgivare).
I Boverkets informationsblad angående ansökan om konverteringsbidrag står följande: "Om anordning för biobränsle installeras, handling som visar att anordningen är effektstyrd och har kontinuerlig och automatisk bränsletillförsel".
Längre ner på infobladet läser jag vilka handlingar som ska bifogas med "ansökan om slutligt beslut om stöd" där jag nu befinner mig i processen. Enligt Boverket ska endast kopior på arbets- och materialkostnader bifogas. Rörigt ??!!

Är man tvungen att visa att man har shuntautomatik med innegivare, är det nog många som går bet om bidraget. Det enda jag skickade med i första ansökan var att anläggningen hade automatisk bränsletillförsel. Någon som har något tips om hur jag ska göra, eller har jag helt enkelt gjort för stor sak av det hela.
JanneL
Ungskog

Inlägg av JanneL »

Jag har shuntautomatik sen tidigare på min panna men tänker för säkerhets skull bifoga en beskrivning samt foto på denna.
Hoppas det räcker... :roll:
Biona 2000 #1098 ombyggd till Active (2009)
CTC 1100 (Innan dess Värmebaronen Duomax)
Rökgasfläkt RF300...
belzebub
Fröträd

Inlägg av belzebub »

Lånar tråden lite...
Hur funkar det med bidrag då man har en gammal panna med en ny brännare.

Om jag vill byta ut bara pannan om t.ex 2 år. Får man bidrag för detta då ?
// Jonas
1 1/2 plan+källare(100+50)1939
CTC PARCA 3000,1979
PELLX P21, Gordic,2005
CBJ Autoshunt,2005
Draglucka KW012
MAFA mini (300l)
ThomasLindgren
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av ThomasLindgren »

belzebub skrev: Om jag vill byta ut bara pannan om t.ex 2 år. Får man bidrag för detta då ?
Nja, du måste kunna bevisa att du eldat med olja genom inköpsfakturor eller intyg från sotaren.
sebkat1811
Ungskog

bifoga

Inlägg av sebkat1811 »

Man ska bifoga intyg på tidigare olja och elförbrukning, samt ska den nya ha automatisk reglering.
VB Comet, BioMatic, Mafa mellanförråd.
Larsfire
Frö

Inlägg av Larsfire »

Borde det inte i så fall vara så att man måste bifoga någon handling om att man har shuntautomatik redan vid FÖRSTA ansökningen. I min första ansökan hade jag inte med någonting om nån shuntautomatik och fick ändå ok från länsstyrelsen. Och än en gång står det i Boverkets information att endast material- och arbetskostnad ska bifogas när man ansöker om slutligt beslut om stöd. Ska jag strunta i det andra och lossas som att det regnar.
ThomasLindgren
Stor entusiast!
Kontakt:

Larsfire skrev:Borde det inte i så fall vara så att man måste bifoga någon handling om att man har shuntautomatik redan vid FÖRSTA ansökningen. I min första ansökan hade jag inte med någonting om nån shuntautomatik och fick ändå ok från länsstyrelsen. Och än en gång står det i Boverkets information att endast material- och arbetskostnad ska bifogas när man ansöker om slutligt beslut om stöd. Ska jag strunta i det andra och lossas som att det regnar.
Måste ju funka så att de frågar efter andra dokument om det skulle saknas.
sebkat1811
Ungskog

Handlingar som ska bifogas

Inlägg av sebkat1811 »

I ansökan som ska skickas till Länsstyrelsen står:
-Handling som visar att oljeuppvärmningsystemet är i bruk, te.x sotning eller oljefaktura.
-Handling som visar att anordningen är effektstyrd och har kontinuerlig och automatisk bränsletillförsel.
-Handling som visar att anordningen uppfyller utsläppskraven från Boverket.

Jag läste att det blivit så populärt att pengarna snart är slut.
ThomasLindgren
Stor entusiast!
Kontakt:

Re: Handlingar som ska bifogas

sebkat1811 skrev:I ansökan som ska skickas till Länsstyrelsen står:
-Handling som visar att oljeuppvärmningsystemet är i bruk, te.x sotning eller oljefaktura.
-Handling som visar att anordningen är effektstyrd och har kontinuerlig och automatisk bränsletillförsel.
-Handling som visar att anordningen uppfyller utsläppskraven från Boverket.

Jag läste att det blivit så populärt att pengarna snart är slut.
Pengarna är långt ifrån slut och det kommer troligtvis bli så att alla pengar kan betalas ut i år ändå. Plus att det också med största sannolikhet kommer över pengar från elkonverteringsbidraget senare i år.
sebkat1811
Ungskog

Stödpengar

Inlägg av sebkat1811 »

Det står:
Gränsen för utbetalning av detta stöd är 90 milj. per år. Detta innebär att om de 90 milj tar slut ett år kan du få vänta på ditt stöd till året efter. Totalt stöd är 450 milj. 2006 - 20010
Stödet betalas ut i form av kreditering på skattekontot i samband med slutlig skatteutbetalning.
ThomasLindgren
Stor entusiast!
Kontakt:

Regeringen vill göra mer pengar tillgängliga för dem som vill skrota sina oljepannor.

En halv miljard i stöd kan betalas ut redan i år. Och på sikt kan summan bli ännu större.

Intresset för det så kallade konverteringsstöd som infördes vid årsskiftet har varit mycket stort bland husägare med oljeuppvärmning.

Totalt finns 450 miljoner kronor avsatta för dem som vill skrota oljepannan och byta till exempelvis pelletspanna eller värmepump. Stödet gäller perioden 2006-2010 och tanken var att 90 miljoner kronor skulle betalas ut varje år. Men redan efter drygt två månader har landets länsstyrelser fått in ansökningar på 93 miljoner kronor.

Detta har lett till en rädsla för att många husägare ska bli utan stöd. Men i samband med att årets Energiting inleddes i Eskilstuna gav samhällsbyggnadsminister Mona Sahlin lugnande besked: Hela summan ska bli tillgänglig direkt.

- Det ordnar vi till i vårbudgeten, säger Sahlin till TT.

- De här pengarna ska användas och ingen årtalsexercis ska förändra det.

Hon är inte förvånad över det stora intresset. En del hade skrotat sina oljepannor även utan stödet, men långt ifrån alla tror Sahlin. Och att det sker så samlat ger en större klimateffekt, säger hon.

Tre gånger så mycket pengar, 1,5 miljarder, finns avsatta för dem som vill byta från direktverkande el till andra alternativ. Men där har efterfrågan inte alls varit lika stor. Knappt 50 miljoner kronor är sökta.

- Där är det i dagsläget betydligt färre ansökningar. Så vi får se hur vi använder pengarna, säger Sahlin.

TT: Kan det bli en omfördelning av pengarna så att mer går till dem som byter ut oljepannan?

- Ja, till exempel.

En sådan omfördelning är dock inte aktuell redan i vår, enligt samhällsbyggnadsministern. Men kanske något år framåt i tiden.

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_12026151.asp
Rävhed
Ungskog

Intyg P-märkning Janfire

Inlägg av Rävhed »

Har nu en Janfire Integral med tillhörande Pellistore monterad i källaren. Det tog sin tid att få det fixat, många verkar gå över till pellets här i staden, hantverkarna har gott om jobb. Slutpris 100 000 kr (inkl demontering, lite nya rör mm). Fick en rad offerter och de låg ungefär lika. Prutade endast försiktigt, firmorna kan ju tappa sugen.
Nu startar det mödosamma (?)arbetet att göra ansökan till Länstyrelsen om konverteringsbidrag.
Ni som har denna typ av panna/brännare installerat och har ansökt om bidrag: Var finns p-certifikat att hitta? Jag har pratat med SP och Janfire, ingen av dem kunde ge mig något vettigt bedsked. Är det P-märkningsintyg från Combifire resp Janfire NH som gäller?
Ytterligare fråga: Ingår rökgasmätning som standard i nyinstallationer. Fintrimmning och mätning skulle ingå enligt muntligt avtal, men offerten är lite luddigare, den säger "igångkörning och instruktion ingår i offerten".

Rävhed
Janfire Integral, Pellistore-förråd
138 kvm, byggår 1944, två plan + källare, tillbyggd övervåning -01
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare

Inlägg av Micke »

Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Rävhed