sotigt synglas
-
- Prima virke
sotigt synglas
Är det bara för mig som synglaset på brännarluckan sotas ner så att det inte går att se igen det.
Får rengöra det ganska så ofta.
Får rengöra det ganska så ofta.
Nibe City VikingBio. Handöl murspis Rosendal
ja det sotar igen ganska fort.. 1 vecka sen så ser man bara genom på kanterna på glaset..
Kanske går att fixa som Joachim A säger... nån som har testat? Problemet är väll kanske att fläkten stannar men det forsätter o brinner o pyr..
Kanske går att fixa som Joachim A säger... nån som har testat? Problemet är väll kanske att fläkten stannar men det forsätter o brinner o pyr..
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Jag kör också med kombinationen vikingbio-Nibecity, men har inte problemet att glaset sotar igen. Blir pannväggarna också sotiga? Har du kvar den eldfasta stenen på luckan? vet inte om det gör någon skillnad men det gör ju så att glaset kommer en bit i från. Det enda tillfället som jag kan se att eldhärden sotar är i början av uppstarten, då går röken längs med luckan och ut genom kanalerna. Detta har medfört att stenen på luckan blir något svart men glaset klarar sig.
Ta en tyg bit och blöt med vatten och torka, så det bli rent.
Jag tror det är så:
Man blir sot pga att titthål är ej riktig tät, dvs tjuvdrag från luft.
Alltså måste va tät. En ide att klippa som en O-ring av fiberpapper, så det blir riktig tät. Så kanske det hjälp.
Själv har inte provat.
Jag tror det är så:
Man blir sot pga att titthål är ej riktig tät, dvs tjuvdrag från luft.
Alltså måste va tät. En ide att klippa som en O-ring av fiberpapper, så det blir riktig tät. Så kanske det hjälp.
Själv har inte provat.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
-
- Prima virke
Jag misstänker att det sotas ner vid uppstart, pannväggarna blir inte sotiga, stenen är kvar.Jag kör också med kombinationen vikingbio-Nibecity, men har inte problemet att glaset sotar igen. Blir pannväggarna också sotiga? Har du kvar den eldfasta stenen på luckan?
Jag har alla turbolatorena i, kan det påverka?
Nibe City VikingBio. Handöl murspis Rosendal
Jag har också alla turbolatorer kvar så det var ju märkligt. Man kan tycka att draget i skorstenen borde ha betydelse om det rör sig om sotning vid uppstart, men det är inte mycket drag i min 4 meters pipa. Det kan ju var så att det är mitt titthål som inte är tätt, av undertrycket i pannan kanske det sugs in luft där som håller det rent från sot.
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Skulle man inte kunna monterara en kulventil (T.ex. med klämkopplingar före synglaset. Då är det bara kulan som blir sotig och den rensas varje gång man öppnar för att titta. Det kräver dock att det är rätt dimension på röret.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator