Intrimning av Janfire

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Mava
Gallringsobjekt

Intrimning av Janfire

Inlägg av Mava »

Hej!

Har sedan en vecka tillbaka sällat mig till skaran av pelletseldare. Olja/el-priserna är hutlöst höga så lösningen på detta fick bli en pelletsbrännare att montera i min gamla TMV alpha dubbelpanna från 78

Köpte en Janfire flex-a för 17900:- samt en draglucka för några hundralappar för att göra montaget själv.

Montaget gick väldigt enkelt och problemfritt. Satte in brännaren i vedsidan som jag kompletterat med en baffelplåt eftersom rökgaserna formodligen mer eller mindre skulle gått rakt upp i skorstenen annars. Ja gamla dubbelpannor har ju urusel verkningsgrad. Kopplade in det elektriska, slog till huvudströmbrytarna. Matade fram lite pellets till internförrådet och sedan några pelletsar till koppen. Slog om brytaren till läge 1 och brännaren gick så sakteliga igång och började blåsa med fläkten. 10 minuter senare gick elspiralen in och började tända bränslet och snart brann det i pannan. Tittade på rökgastermometern som vandrade uppåt för att stanna på 140 'C. Jaha tänkte ja, gamla dubbelpannor må ha dålig verkningsgrad men gamla dubbelpannor med baffelplåt verkar ha alldeles för bra :lol: . Har minskat ner arean lite på plåten så jag i vart fall har runt 170 'C i rökgastemp.

Nu har jag kört en vecka och är helnöjd inte en enda driftsstörning och montaget gick mycket lättare än vad jag förväntat mig.

Det enda som jag retar mig på är att garantierna inte tycks gälla när man utfört montaget själv, men får väl ringa janfire och höra med dom. En annan sak som jag också stör mig på är att manualen är bristfällig när det gäller intrimning av brännaren. Det står nada i den om vilka pottar som styr vad :( . Någon här som känner till vad dom olika potentiometrarna styr? Formodligen är det väl fläkthastigheten vid dom olika effektlägena? Lite dåligt att dom inte lämnar ut det! Annars så får jag ringa janfire och höra om detta också.

Men på det hela taget är jag mycket nöjd ännu så länge!

/Mava
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare

Inlägg av Micke »

0 = Potentiometer doseringslängd ( min. 0,8 - 1,3 sek. )

0 = Potentiometer för fläkt effektläge 4

0 = Potentiometer för fläkt effektläge 2-3

0 = Potentiometer för fläkt effektläge 1

0 = Potentiometer för fläkt vid uppstart
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Mava
Gallringsobjekt

Inlägg av Mava »

Tackar och bockar! :D

/Mava
allanon(jan)fire
Frö

Inlägg av allanon(jan)fire »

Micke skrev:0 = Potentiometer doseringslängd ( min. 0,8 - 1,3 sek. )

tackar oxo! //Allanon(jan)fire
cTc 265B med Janfire Flex-a
Gustav
Entusiast!

Inlägg av Gustav »

Jag installerade också min själv.Men ringde en installatör som jorde injusteringarna och fick därför 3års garanti :)
Hälsn.Gustav
Jan-fire i pelluxpanna
Hasse lundberg
Ungskog
Kontakt:

Inlägg av Hasse lundberg »

Har fått min JanFire injusterad med instrument och rökgastemperatur men tycker att när jag rensar brännaren att det är lite för mycket skräp i brännarkoppen.
Matar jag fram för mycket pellets och kanske ska minska på doseringslängden och få en bättre förbränning av pelletsen?
Agerod
Försäljare
Kontakt:

Inlägg av Agerod »

Mava skrev:Det enda som jag retar mig på är att garantierna inte tycks gälla när man utfört montaget själv, men får väl ringa janfire och höra med dom.
Som allmän kommentar kan man säga att man skall se till att intrimning såväl som garanti följer med köpet, även om man monterar själv. Detta har diskuterats tidigare nånstans och som tidigare är det konsumentköplagen som gäller om inget annat sagts, ingen kan skriva sig fri från den. Det innebär minst två års reklamationsrätt på grejorna, oavsett vad försäljaren påstår. Fel som uppstår inom 6 månader betecknas som ursprungligt fel och skall åtgärdas av det säljande företaget.
Hasse lundberg skrev:Har fått min JanFire injusterad med instrument och rökgastemperatur men tycker att när jag rensar brännaren att det är lite för mycket skräp i brännarkoppen.
Vad menas med skräp?? är det oförbränd pellets? är det slagg eller aska?
Om det samlas mycket aska eller slagg i koppen, är det troligen dålig kvalité på din pellets. Vissa pelletssorter ger en aska som sintrar vid låga temperaturer och det bygger snabbt upp en 'kaka' av porös slagg i koppen. Testa en annan pellets och se om problemet minskar/försvinner
Janfire flex, TMV Alpha, eKontroll TK1A
Ageröds Bioenergi
Pelletseldare sedan 1996, tidigare verksam i pelletsbranschen
Driver pelletspris.com
Hasse lundberg
Ungskog
Kontakt:

Inlägg av Hasse lundberg »

Agerod skrev: Vad menas med skräp?? är det oförbränd pellets? är det slagg eller aska?
Om det samlas mycket aska eller slagg i koppen, är det troligen dålig kvalité på din pellets. Vissa pelletssorter ger en aska som sintrar vid låga temperaturer och det bygger snabbt upp en 'kaka' av porös slagg i koppen. Testa en annan pellets och se om problemet minskar/försvinner
Med skräp menar jag att det är en hård klump i botten av koppen, typ packad aska eller så, ingen oförbränd pellets dock.
Har använt Såbi och SBE med samma resultat.
Charlie
Stor entusiast!

Inlägg av Charlie »

Hasse lundberg skrev: Med skräp menar jag att det är en hård klump i botten av koppen, typ packad aska eller så, ingen oförbränd pellets dock.
Har använt Såbi och SBE med samma resultat.
Hur fort blir det så? I vintras rensade jag 1ggn i veckan och då var det en hård "kaka" i botten men då eldade jag ca 220 kg pellets på en vecka.

Är det normalt?
Janfire Flex-a i CTC1100 Family 25
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

0 = Potentiometer doseringslängd ( min. 0,8 - 1,3 sek. )

Men jag har bara fyra potentiometrat under luckan vid vridreglaget. (köpt en äldre blå janfire begagnad)

Vilken pot är vilken då ?

Jag har köpt analog rökgastermometer för fast inbyggnad och en digital stektermometer som går till 300 celsius. Tänkte använda detta för att göra en grovjustering av brännaren som sitter i askluckan på en Diom Eloved panna från 1981.
Just nu har jag:
169 grader på effekt läge 1
210 grader på 2och 3
280 grader på läge 4.

Tänkte tillverka en baffelplåt imorgon och prova med denna för att labba lite. Men vågar inte skruva på potar som jag inte vet vilka som är vad.

Mäter man fläkt justering med multimeter i eluttaget på brännarens vänstra bakkant undertill ? ( brännaren står monterad i pannan alltså)

tacksam för svar, det finns tyvärr ingen Janfiregubbe på orten längre. Bägge återförsäljarna har slutat. :(
Agerod
Försäljare
Kontakt:

Inlägg av Agerod »

elvis skrev:
Men jag har bara fyra potentiometrat under luckan vid vridreglaget. (köpt en äldre blå janfire begagnad)

Vilken pot är vilken då ?

Just nu har jag:
169 grader på effekt läge 1
210 grader på 2och 3
280 grader på läge 4.

Mäter man fläkt justering med multimeter i eluttaget på brännarens vänstra bakkant undertill ? ( brännaren står monterad i pannan alltså)
Du har inte den översta som justerar matningstiden, annars är det samma.
Jag tycker inte dina rökgastemperaturer är så värst höga... Det är viktigare att få en bra förbränning, hög CO2, låg CO än att till varje pris sänka rökgastemperaturen. Förbränningen får du ingen koll på genom att mäta rökgastempen.
Man mäter i utaget på undersidan, ja.
Janfire flex, TMV Alpha, eKontroll TK1A
Ageröds Bioenergi
Pelletseldare sedan 1996, tidigare verksam i pelletsbranschen
Driver pelletspris.com
CowCake
Frö

Inlägg av CowCake »

Hej,

Jag har några funderingar ang. intrimning av Janfire Flex-a.

Befintliga värden nysotad panna vid panntemp 75-80C, sottal 1 och 1mmvp undertryck.

Läge 2/3
Rökgaser 130C
CO2 6%

Läge 4
Rökgaser 160C
CO2 5,5%

Hur går man tillväga för att bättra på CO2? Sänka fläkthastighet och/eller öka pelletsdoseringen?

Mvh
Frans
CTC 260, Janfire Flex-a.
VinnieVarg
Frö

Inlägg av VinnieVarg »

Vad menas egentligen med doseringslängd?
Är det hur länge brännaren matar in pellets under drift? och vad är det som avgör hur ofta den matar in?
Janfire Flex-A -04

CTC-Total
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Doseringslängd är hur länge doserskruven roterar vid varje dosering.
Doseringsintervall är hur ofta den gör det.
Det som avgör hur ofta och långt är programvaran för det valda effektläget.

På Flex-a med nyare styrbox kan man ändra doseringen och därmed effekten. Mer dosering = mer effekt Mindre dosering =mindre effekt.

Tror du kan öka/minska typ 20%.
Det är inget man gör i normalfallet. Den potentiometern tillkom för besvärliga pannor som var svåra att få till det med.
Med den möjligheten kunde man finjustera det lite bättre.

En vanlig installation justerar man bara de tre fläkt-potentiometrarna och möjligen även startfläkten om uppstarten trilskas.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
VinnieVarg
Frö

Inlägg av VinnieVarg »

Tackar för det svaret
Janfire Flex-A -04

CTC-Total
Skriv svar