Har sedan en vecka tillbaka sällat mig till skaran av pelletseldare. Olja/el-priserna är hutlöst höga så lösningen på detta fick bli en pelletsbrännare att montera i min gamla TMV alpha dubbelpanna från 78
Köpte en Janfire flex-a för 17900:- samt en draglucka för några hundralappar för att göra montaget själv.
Montaget gick väldigt enkelt och problemfritt. Satte in brännaren i vedsidan som jag kompletterat med en baffelplåt eftersom rökgaserna formodligen mer eller mindre skulle gått rakt upp i skorstenen annars. Ja gamla dubbelpannor har ju urusel verkningsgrad. Kopplade in det elektriska, slog till huvudströmbrytarna. Matade fram lite pellets till internförrådet och sedan några pelletsar till koppen. Slog om brytaren till läge 1 och brännaren gick så sakteliga igång och började blåsa med fläkten. 10 minuter senare gick elspiralen in och började tända bränslet och snart brann det i pannan. Tittade på rökgastermometern som vandrade uppåt för att stanna på 140 'C. Jaha tänkte ja, gamla dubbelpannor må ha dålig verkningsgrad men gamla dubbelpannor med baffelplåt verkar ha alldeles för bra

Nu har jag kört en vecka och är helnöjd inte en enda driftsstörning och montaget gick mycket lättare än vad jag förväntat mig.
Det enda som jag retar mig på är att garantierna inte tycks gälla när man utfört montaget själv, men får väl ringa janfire och höra med dom. En annan sak som jag också stör mig på är att manualen är bristfällig när det gäller intrimning av brännaren. Det står nada i den om vilka pottar som styr vad

Men på det hela taget är jag mycket nöjd ännu så länge!
/Mava