Vintertid askar jag ur brännaren runt var tredje var fjärde dag ungefär.. Kan gå nån vecka ibland..
Detta tar väl kanske 5-10 minuter.. Askar ur skräpet, rengör rostret typ..
Pannan väntar jag med lite längre, men det går aldrig mer än två veckor.. Pannan är lite jobbigare och tråkigare.. Panna och brännare tar väl ca 45 minuter att sota ur.. Då skrapar jag ut det värsta och dammsuger resten.. Dammsugarhelvetet måste ju filtret fixas på ungefär 2 gånger per rengöring.. Går ut i trädgården och slår av det värsta och fortsätter sedan.. Extremt irriterande med så kassa asksugar och hittar knappt nåt bättre heller.. Vet inte var jag får tag på en så kallad virvelvind, verkar inte som dom säljs överallt direkt..
Sommartid känns det inte som man behöver aska ur så ofta.. Har säkert gått nån månad mellan gångerna med brännaren och pannan tas samtidigt då..
Är det här rimliga intervall?
Vet att det står att man ska aska ur pannan när rökgastempen stigit till det dubbla jämfört med nysotad panna, men mina termometrar fungerar överjävligt dåligt..
Både panntemp och analog temp som sitter i rökröret visar ungefär samma, men när rörmokaren var här så var det betydligt högre värden..
När mina termometrar visade kanske 105 grader så visade hans ca 140 grader.. Viss skillnad..