Hur oftar askar/sotar ni ur brännare respektive brännare?

widde
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: tor 14 maj, 2015 13:09

Hur oftar askar/sotar ni ur brännare respektive brännare?

Inlägg av widde »

Japp, som topic lyder.. Hur ofta askar/sotar ni ur brännare respektive brännare?

Vintertid askar jag ur brännaren runt var tredje var fjärde dag ungefär.. Kan gå nån vecka ibland..
Detta tar väl kanske 5-10 minuter.. Askar ur skräpet, rengör rostret typ..
Pannan väntar jag med lite längre, men det går aldrig mer än två veckor.. Pannan är lite jobbigare och tråkigare.. Panna och brännare tar väl ca 45 minuter att sota ur.. Då skrapar jag ut det värsta och dammsuger resten.. Dammsugarhelvetet måste ju filtret fixas på ungefär 2 gånger per rengöring.. Går ut i trädgården och slår av det värsta och fortsätter sedan.. Extremt irriterande med så kassa asksugar och hittar knappt nåt bättre heller.. Vet inte var jag får tag på en så kallad virvelvind, verkar inte som dom säljs överallt direkt..

Sommartid känns det inte som man behöver aska ur så ofta.. Har säkert gått nån månad mellan gångerna med brännaren och pannan tas samtidigt då..

Är det här rimliga intervall?

Vet att det står att man ska aska ur pannan när rökgastempen stigit till det dubbla jämfört med nysotad panna, men mina termometrar fungerar överjävligt dåligt..
Både panntemp och analog temp som sitter i rökröret visar ungefär samma, men när rörmokaren var här så var det betydligt högre värden..
När mina termometrar visade kanske 105 grader så visade hans ca 140 grader.. Viss skillnad.. :P
Värmebaronen Pellmax CU | Viking Bio-brännare (20) | Mafa Mini veckoförråd
DLS
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: tor 25 okt, 2012 13:28
Ort: Vingåker

Re: Hur oftar askar/sotar ni ur brännare respektive brännare

Inlägg av DLS »

Det är en fråga jag också undrar över :)

Förut så askade jag ur både panna o brännare vart 7-10 dag vid full drift men sen jag skaffat barn så har jag sträckt på det till vart 14:e dag o då är det rätt fullt i pannan o koppen.
Det har hänt nån gång att jag bara kört brännarkoppen för att kunna köra nån dag till innan sotning men då har jag haft bråttom.
Det brukar ta mig runt 30-45min att sota ur o då är jag alltid noggrann.
Jag kör med en biltema grovdammsugare med både hepa filter samt påse samt en virvelvind o det funkar bra(Skjuter påsen så kommer det i alla fall inte ut nått ur dammsugaren)
Förut körde jag med en vanlig dammsugare o virvelvinden men då sköt jag påsar ibland och det vart inte så roligt i pannrummet då :evil:
Jobbar som: Drifttekniker Katrineholms Kraftvärmeverk
114+114kvm byggt 1976.
Villapanna: Nibe Pellux
Brännare: Janfire Flex
Pellets som jag kör: Hälleforsnäs Pellets
Pellets som jag kört: Booforssjö, Bioenergi, Rindi, ABG pellets, Fågelfors.
widde
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: tor 14 maj, 2015 13:09

Re: Hur oftar askar/sotar ni ur brännare respektive brännare

Inlägg av widde »

Okej, ungefär samma intervall som mig då typ.. :)
Var har du köpt din virvelvind? Pris? Nöjd?

Är gruvligt trött på hepa... :P
Värmebaronen Pellmax CU | Viking Bio-brännare (20) | Mafa Mini veckoförråd
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1906
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Hur oftar askar/sotar ni ur brännare respektive brännare

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag har innehållet i veckoförrådet (plus en/två säckar om det är ont om tid) som intervall.
Tar både brännare och panna.
Är det rejält kallt ute (och ont om tid för rengöring) så kan jag hoppa över att dra tuberna någon gång.

Jag använder en Kärcher grovdammsugare kopplad till en Grovis (förhink med tygfilter).
Har gjort så i över 10 år, så numera går det ganska raskt. Säg 20 minuter inkl. fyllning av förrådet.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Hur oftar askar/sotar ni ur brännare respektive brännare

Inlägg av Eldvin »

Om du har en rökgastemperatur på 140 och ska sota när det är det dubbla,280.Blir inte de lite väl varmt??
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Hur oftar askar/sotar ni ur brännare respektive brännare

Inlägg av xdigger »

Jag sotar och askar ur brännaren en gång per månad ungefär... Drar tuberna 3-4 gånger per år.. Ska köpa en mjukare sotviska så det blir enklare att göra det oftare, tubborsten behöver inte alls vara hård om man har hyfsat inställd brännare. Bär ut aska 2-3 gånger per år, har gigantisk sotlåda nertill på pannan.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
JensS
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 10 jan, 2016 09:31

Hur oftar askar/sotar ni ur brännare respektive brännare?

Inlägg av JensS »

Vad hade du för panna/brännare?

Sorry, ny med tepa, såg d fanns i signaturen..
widde
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: tor 14 maj, 2015 13:09

Re: Hur oftar askar/sotar ni ur brännare respektive brännare

Inlägg av widde »

Eldvin skrev:Om du har en rökgastemperatur på 140 och ska sota när det är det dubbla,280.Blir inte de lite väl varmt??
Står i manualen att man bör sota när rökgastempen ökat till det dubbla från nysotad panna..
Vid nysotad panna står min rökgastemp på 90 grader på pannan samt den analoga termometern i rökröret..
Men rörmokarens instrument visade en hel del högre.. Vet inte vilka instrument man ska lita på riktigt?
Värmebaronen Pellmax CU | Viking Bio-brännare (20) | Mafa Mini veckoförråd
DLS
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: tor 25 okt, 2012 13:28
Ort: Vingåker

Re: Hur oftar askar/sotar ni ur brännare respektive brännare

Inlägg av DLS »

widde skrev:Okej, ungefär samma intervall som mig då typ.. :)
Var har du köpt din virvelvind? Pris? Nöjd?

Är gruvligt trött på hepa... :P
Köpte min virvelvind på nätet för ett par år sen, kommer inte riktigt ihåg vart.
Kostade nånstans runt 1000-1200kr har jag för mig.
Ja den funkar bra mycke bättre än min gamla "grovis" där filtret satte igen sig hela tiden.
Dock så tar den inte alla fina partiklar så därför kör jag med påse i min grovdammsugare innan hepa filtret annars sätter hepa filtret igen sig så fort.
Hade jag inte haft virvelvinden redan så hade jag nog tillverkad en egen virvelvind genom att beställa en färdig plast cyklon från kina för inga pengar alls o monterat på lämplig hink med lock.
Jobbar som: Drifttekniker Katrineholms Kraftvärmeverk
114+114kvm byggt 1976.
Villapanna: Nibe Pellux
Brännare: Janfire Flex
Pellets som jag kör: Hälleforsnäs Pellets
Pellets som jag kört: Booforssjö, Bioenergi, Rindi, ABG pellets, Fågelfors.
Cicaro
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 10 apr, 2015 17:39

Re: Hur oftar askar/sotar ni ur brännare respektive brännare

Inlägg av Cicaro »

Askar/sotar ur ca var 14de dag nu på vintern. Vet inte hur länge jag kan vänta innan totalt driftstopp iofs

På tal om det är det dags i helgen igen, förra gången blev det fuskvarianten utan dammsugningen pga avsaknad av el
CTC Villapanna 171, 1974
CTC Elbox 2x6kW
Honeywell Aquatrol 210 shuntautomatik,digitaltermostater på element
Ecotec A4/Bioline20 med styrsystem 3006
Boendes i Roslagen i en tegelkåk med trästomme från 1964 på ca 150m2
luppg
Stor entusiast!
Inlägg: 181
Blev medlem: sön 18 nov, 2007 00:03
Ort: Grums

Re: Hur oftar askar/sotar ni ur brännare respektive brännare

Inlägg av luppg »

Sotar ur innan asklådan såpass full att det finns överhängande risk för spill inomhus. Då drar rengör jag allt ordentligt, däremellan rör jag ingenting, brukar gå ca 1 pall pellets eller lite mer :) tror det skulle gå att köra 1,5 pall eller kanske mera också försöker hitta en bra gräns och ställa sotningsvarningen på pannan efter det, just nu kör jag 450 driftstimmar på brännaren innan den varnar, men det känns som att måste jag ut med askan kan jag lika gärna se över resten :)

Kan tillägga att jag hade för mig att det stod att när pannan gått 50 grader över normal rökgastemp är det dags att sota i manualen, men kan minnas fel. Men ska man köra på det då får man ut med aska imellan, för min del, ca 30 grader har jag fått upp den från nysotat, asklådan blir full före jag kommer upp i den ökningen.

Hur var det annars, om du ska få en bra mätning på rökgastemp så ska väll dragregulatorn vara stängd under mätningen? så kan ju vara sånt som spelar in också
Värmebaronen Pellmax CU / Viking Bio 200 - Maj 2015
Tidigare: Gustavsberg VP 915 -73 / Ecotec A3 15Kw -98
Värmer upp 198Kvm i 23 grader + 140Kvm garage/verkstad i 18 grader
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Hur oftar askar/sotar ni ur brännare respektive brännare

Inlägg av Honda »

Jag tömmer askan och drar ur tuberna efter ca 3500kg, samtidigt dammsuger jag under rostret och petar askan ur något enstaka hål som kan ha satt igen.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Re: Hur oftar askar/sotar ni ur brännare respektive brännare

Inlägg av vatsug »

Efter ca 1 pall . Sotar allt utom skorsten , askar ur med min Pellvac askcyklon. Tid , lite knappt en tim. Slår av pannan , väntar 4 tim . Sotade en gång efter 3 tim, men då var det glöd i koppen.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Hur oftar askar/sotar ni ur brännare respektive brännare

Inlägg av rod02 »

Ni som kollar rökgastemp. Vilken del ger mest sänkning av tempen? Även om tempen inte har stigit så högt, så kanske det kan ge något att göra en snabb delsotning.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1906
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Hur oftar askar/sotar ni ur brännare respektive brännare

Inlägg av GoForIt Pellets »

Att dra tuberna är ju ekonomi.
Ju lägre rökgaser till "kråkorna", desto mer i pannan.
Vad tar det i tid? 2 minuter för mig med 3 tuber?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Skriv svar