Installation av rökrör mot skorsten?

Användarens profilbild
johannaj
Fröträd

Installation av rökrör mot skorsten?

Inlägg av johannaj »

Hej!

Är som sagt intresserad av att köpa en begagnad Effecta 220.

Pannan jag har idag är en TMV Attack 2000, som är ca 20cm lägre än Effecta'n. Nu till min fråga och kanske problem; Jag har en insatstub i min skorsten. Hur ansluter man rökröret från pannan till skorsten? Finns det en 90 graders böj/omvandlare, som gör om från pannans fyrkantiga rökrör, till insatsens runda, som man sedan murar in, eller stoppar man bara in rökröret strax under insatsen, i med bruk runt om och ser glad ut?

Om det är senare fallet som gäller, måste jag säga att detta förefaller lite märkligt. Som bekant är inget starkare än svagaste länken. Att då utsätta bruket för den absolut högsta rökgastemparaturen och hoppas på att det håller, låter märkligt, med tanke på att det i övrigt ska vara så noga i en skorsten...

Sen var det de här med de olika höjderna på pannorna. Effecta 220 är som sagt ca 20cm högre än TMV attack 2000. Insatsen i skorsten brukar väl stå på nåt slags ställning längst ner i skorsten? Vad händer då när jag behöver montera rökröret 20cm högre än tidigare? Måste hål borras i insatsen och sedan täppas till neråt, eller hur gör man? :shock:

Hälsningar

Johanna :)
Den 141004 installerades en begagnad Effecta 220C med Janfire NH, Tigex dragregulator och Mafa Midi förråd. Tidigare TMV Attack 2000 med Janfire Flex-A och Tigex. Värmer totalt 340m2 villa i södra skåne.
xdigger
Pannrumsnisse!

Re: Installation av rökrör mot skorsten?

Inlägg av xdigger »

Skorsten kan jag svara på. Har precis gjort det! :)

Vet inte om det finns omvandlare, jag "brukar" svetsa mina egna rör, dock till min nya fick jag med originalröret.

Förmodligen är inte hålet i samma höjd som den nya pannan? Är hålet i skorsten lägre så är det bara att göra ett nytt hål högre upp och mura igen det nedre. Man gör ett hål som rökröret precis passar i och sen fyller man i med stenull runt rökröret, tryck in det så du har en tomrum utåt på cirka 20-30mm och fyll sen i med bruk runt rökröret.

Är hålet högre så skulle jag fixa till röret så det passar höjdmässigt, ta bort den fyrkantiga stosen och mura igen hålet så det blir mindre och sen skulle jag göra precis som jag skrev däruppe.

Lycka till!
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
protoflax
Fröträd

Inlägg av protoflax »

Sitter det ett insatsrör monterat i skorstenen ska du inte in och bråka med det. Mellan insatsröret och skorstenspipan är det fyllt med värmekulit som kommer att rinna ut. Ta en annan panna i stället.
TMV Attack 2000, Bionordic Viking 9990
xdigger
Pannrumsnisse!

Inlägg av xdigger »

Ahh, Johannaj har du insatsrör??
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Användarens profilbild
johannaj
Fröträd

Inlägg av johannaj »

Hej!

Ja, skrev ju det jue! Tycker gubbarna läser lite dåligt...;)

Jodå, jag har insatsrör. Förmodligen ända ner och det sitter som sagt en lägre panna idag...
protoflax skrev:Sitter det ett insatsrör monterat i skorstenen ska du inte in och bråka med det. Mellan insatsröret och skorstenspipan är det fyllt med värmekulit som kommer att rinna ut. Ta en annan panna i stället.
Detta är ju ett sätt att lösa det. Att titta åt andra hållet, men det är inte mitt sätt. Jag väljer sällan den breda enkla vägen. Mera ofta den krångliga! Som att jag söker efter problem! :shock:
Hur som helst, man kan inte begränsa sitt pannval av en sådan sak. Då gäller det att lösa problemet! -Jag har plasmabrännare! Frågan är bara hur det är brukligt att göra?
Den 141004 installerades en begagnad Effecta 220C med Janfire NH, Tigex dragregulator och Mafa Midi förråd. Tidigare TMV Attack 2000 med Janfire Flex-A och Tigex. Värmer totalt 340m2 villa i södra skåne.
xdigger
Pannrumsnisse!

Inlägg av xdigger »

Det sitter en kona i stocken någonstans, om du har en sotlucka under någonstans så stoppa in en spegel där och titta upp om du ser konan där uppe, tråckla in ett måttband och mät var den slutar, då vet du var du har den och var du kan hacka hål i skorstenen. :)
nyman
Pannrumstomte!

Inlägg av nyman »

johannaj skrev:Frågan är bara hur det är brukligt att göra?
Framgår ju av tidigare inlägg att det inte är brukligt att göra så och ändå frågar du.
Vet du bäst själv som inte gör or alla frågor så är det ju bara att sätta igång! :)

Värmepump är en lösning som gör att du slipper krångla till det alls med gamla brännare och pannor som inte beter sig som du vill. Eller ta bort insatsrret och elda utan.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
xdigger
Pannrumsnisse!

Inlägg av xdigger »

Nu tycker jag ni är negativa, beror väl helt på i vilken höjd konan sitter.
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Man kan nog utgå från det när hon skriver det i första inlägget.
psau
Energiprofet!

Inlägg av psau »

Jag är inte lika säker.
Jag hade ett insatsrör dia 90mm som jag slet ut, det satt nästan uppe vid taknivå i pannrummet, hade inte varit några problem att sätta in min höga Effecta där, min gamla Sunsvallspanna hade rökröret vid golvet.

Konan hamnar oftast i lagom arbetshöjd när den monteras.....

Krasst så brukar det funka fint att flytta upp konan, blir lite spill med verikulit och lite extra murning men tar du det lugnt och inte river med stora släggan kan du peta in lite bruk som stoppar nedfall av vermikulit uppifrån.

Så ta upp ett lagom hål ovanför där du vill ha konan genom detta stoppar du in b-bruk så att du får en kaka runt slangen som stoppar nedfall av vermikulit, diskhanskar är bra att ha på sig för bruket är inte jätte snällt mot huden...

När bruket brunnit någon dag så kan du öppna skorstenstocken på den nivån du vill ha konan och kapa röret och flytta konan dit, brännare ska inte behövas beroende på rör funkar bågfil alt sax.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
psau
Energiprofet!

Inlägg av psau »

Tillägg, ja man stoppar in pannans fyrkantiga rör i skortensstocken och murar igen, detta ska vara under konan till insatsröret.

/Peter
Användarens profilbild
johannaj
Fröträd

Inlägg av johannaj »

nyman skrev: Framgår ju av tidigare inlägg att det inte är brukligt att göra så och ändå frågar du.
Vet du bäst själv som inte gör or alla frågor så är det ju bara att sätta igång! :)
Det är konstigt att det ofta ska vara negativt i ett forum. Vi är väl här för att hjälpa varann och dela med oss av erfarenheter? -Jag är iaf!
Användarens profilbild
johannaj
Fröträd

Inlägg av johannaj »

Tack övriga för bra svar och tips! :)
psau
Energiprofet!

Inlägg av psau »

Hej Johannaj,

Tonen på detta forumet är tidvis hård jag brukar vara lagom aktiv och strunta i många kommentarer, men Nyman har en poäng behövs insatsröret verkligen?

Vet du varför man satt in detta rör i din skorsten, i min skorsten sattes ett 90mm rör in för att skydda skorstenen mot oljerökens minde godartade delar.

/Peter
xdigger
Pannrumsnisse!

Inlägg av xdigger »

Danei, konan kan absolut sitta högre än där rökröret kommer ut. Med lite tur så sitter det tillräckligt mycket högre. :)

Psau, B-bruk? Ska det inte vara kalkbruk E i en skorsten, det har i alla fall jag fått lära mig.

Johannaj, kör hårt! Mät först så du vet var konan är någonstans, ta beslut sen utifall du måste flytta upp konan, värmekuliten kan du ju samla upp, utifall konan sitter lägre än där pannans rökrör hamnar, se till att ha några murarhinkar att förvara den i.

Jag är helt på TS linje, gör så du själv blir nöjd i slutänden annars går man bara och grämer sig sen att man inte gjorde som man själv ville ha det. :D
Skriv svar