Är som sagt intresserad av att köpa en begagnad Effecta 220.
Pannan jag har idag är en TMV Attack 2000, som är ca 20cm lägre än Effecta'n. Nu till min fråga och kanske problem; Jag har en insatstub i min skorsten. Hur ansluter man rökröret från pannan till skorsten? Finns det en 90 graders böj/omvandlare, som gör om från pannans fyrkantiga rökrör, till insatsens runda, som man sedan murar in, eller stoppar man bara in rökröret strax under insatsen, i med bruk runt om och ser glad ut?
Om det är senare fallet som gäller, måste jag säga att detta förefaller lite märkligt. Som bekant är inget starkare än svagaste länken. Att då utsätta bruket för den absolut högsta rökgastemparaturen och hoppas på att det håller, låter märkligt, med tanke på att det i övrigt ska vara så noga i en skorsten...
Sen var det de här med de olika höjderna på pannorna. Effecta 220 är som sagt ca 20cm högre än TMV attack 2000. Insatsen i skorsten brukar väl stå på nåt slags ställning längst ner i skorsten? Vad händer då när jag behöver montera rökröret 20cm högre än tidigare? Måste hål borras i insatsen och sedan täppas till neråt, eller hur gör man?

Hälsningar
Johanna