Expert på Thermia Biomatic+ sökes

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
hnnie
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 16 apr, 2013 20:34

Expert på Thermia Biomatic+ sökes

Inlägg av hnnie »

Jag har precis köpt en mindre villa på 98 kvm 2 plan med källare. Pannan Thermia biomatic+ från 2001.
Pannan hade gått på elpatron tills jag flyttade in. Köpte några säckar pellets och körde igång. Pannan stannade ca 1 gång per dag och tjöt med röd lampa, detta löste sig dock när jag fyllde på veckoförrådet ordenligt. Efter några dagar utan problem syntes skruven i förrådet och pannan tjöt med röd lampa, sen dess har den krånglat.
Det slutade mata, och säljaren kom och totalsotade pannan, rensade förrådet, drog lös skruven för att se att inget fastnat. Sen har den gått hela tiden sedan igår eftermiddag. Kom hem på kvällen och det luktar rök i hela huset, fick lite huvudvärk på kvällen. Gick och la mig. Samma sak i morse, luktar rök i hela villan, men pannan verkar funka som den ska. Bara en sak jag la märke till, att efter att den matat pellets ner i slangen, så låter det ungefär "vrooom" i motorn när skruven går tillbaka, normalt?

Åkte på jobbet, kom hem på eftermiddagen, lagade mat. Luktar fortfarande rök och jag fick huvudvärk. Gick ner och stängde av pannan och slog på elpatronen. Kände att jag vill kolla upp detta med röklukten..

Ringer säljaren och frågar om röklukten, inget som dom haft problem med, den ska inte kunna läka rök sa han.

Gick ner i pannrummet efter att ha haft pannan avstängd i 2 timmar och startar pelletsen igen. Den matar som den ska, men det började riktigt bolma ut vit rök från slangen, stängde av snabbt och har lite panik nu.

Vad kan tänkas vara problemet?

Är röken farlig?

Ska tillägga att jag är ganska ovan med pelletspannor och dylikt än så länge, så ni får gärna ha överseende med det och inte dumförklara en tjej som jag :D
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Expert på Thermia Biomatic+ sökes

Inlägg av Eldvin »

Heppåre tjejen! Att det ryker in beror troligen på slitna slussvingar.Om du har manualen på brännaren så ser du vart dom sitter.Men lite intresse och vilja byter du dom skälv.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Expert på Thermia Biomatic+ sökes

Inlägg av M.Lindskog »

verkar vara lite olika saker du upplever; driftstopp (pga att pelletsen tar slut?) & rök som bolmar in är väl orelaterade.

Oavsett om röken är farlig eller inte så ska den bara ta en väg & det är ut genom skorstenen. En spontan tanke från höften, utan enorm reflektion bakom: Kan det vara så att huset stått tomt ett tag & att pannan varit avstängd? Det skulle kunna innebära kall skorsten -> dåligt drag.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
hnnie
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 16 apr, 2013 20:34

Re: Expert på Thermia Biomatic+ sökes

Inlägg av hnnie »

Ja den har varit avstängd ett tag, men under förra veckan har jag kört på pellets. Sen gick den på elpatron i 2 dagar tills säljaren var här och grejade. Efter det matar den bra, men det luktar rök i hela huset och det röker väldigt mycket från slangen.

Hur lång tid tar det innan skorstenen blir varm?
hnnie
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 16 apr, 2013 20:34

Re: Expert på Thermia Biomatic+ sökes

Inlägg av hnnie »

Ska meddela också att pelletsen inte tagit slut vid tillfällena skruven synts och pannan stannat, pellets finns. Men lutningen i veckoförrådet är nog inte tillräckligt brandt för att pelletsen ska ramla ner, utan måste vara där och skyffla pelletsen för att inte skruven ska synas.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Re: Expert på Thermia Biomatic+ sökes

Inlägg av Brynäs »

Hej!

Om det kommer ut rök från slangen ner mot pelletsförrådet så är det slussvingarna som är slut och dags att byta, sen att pelletsen inte kommer fram till externa skruven kan vara att det ligger en hel del spån i förrådet vet ej när det tömdes och rensades men kan vara en orsak.

Be säljaren att kolla slussvingarna åt dig det är det minsta han kan göra så att du ser hur man gör.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Expert på Thermia Biomatic+ sökes

Inlägg av M.Lindskog »

@hnnie: Helt tomt eller inte i förrådet är eg. oväsentligt; om inte matarskruven kan förse brännaren med tillräckligt med pellets så blir det driftstopp. Kolla som Brynäs skriver om det inte är läge att rensa för spån/damm. Se därefter till att hålla ordentligt påfyllt i förrådet en tid. Funkar matningen då så borde du kunna lita på den delen av systemet.

Betr. att det ryker in: Ännu en tanke från höften: Kan det vara så att det sitter något gammalt spjäll någonstans? Kan ju vara så att du eller förra ägaren råkat komma åt det så att det stängts till delvis?

Sen är nog slussvingarna en het kandidat att kolla upp, som flera skrivit redan. Du kan ju alltid fråga förra ägaren om/när de bytts, det borde väl han/hon ha koll på? Är det länge sedan (aldrig?) så styrker väl det misstankarna om det är en tänkbar felkälla.

Oavsett så ska du väl inte fortsätta elda innan du rett ut vad som orsakar bolmandet. Du vill väl inte få ett helt inpyrt hus...
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Re: Expert på Thermia Biomatic+ sökes

Inlägg av Becker »

Om du nu ska byta slussvingarna så fundera då på om du inte ska bygga om brännaren till kedjedrift. Nu chansar jag på att din brännare har den gamla lösningen med "kaststjärna" och ett hjul med fyra sprintar...

Med den nyare kedjedriften får du mindre strul :D
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
hnnie
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 16 apr, 2013 20:34

Re: Expert på Thermia Biomatic+ sökes

Inlägg av hnnie »

Ska ta och prata med säljaren, ser man om dessa slussvingar är slut eller får man pröva och byta?
Per-Erik
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 13:55
Ort: Stockholm/Stuvsta

Re: Expert på Thermia Biomatic+ sökes

Inlägg av Per-Erik »

Slussvingarna, brukar bli hårda med tiden, och i vissa fall gå av. Detta kan medföra att röken går "bakåt".

Byta slussvingar är relativt enkelt. Slussvingrna sitter på den axel som det Stora hjulet (som har 4st piggar, som får "kast sjärnan" att gå runt).

Detta stora hjul sitter med 4 st muttjar. Lossa på dessa & kedjan så får du loss hela hjulet. och kan då enkelt byta gummi vingar. Jag tyckte det var lite meckigare att får dit kedjan igen. Lossarna man på motorn så kan man spänna/lossa lite på kedjan.

Kan även vara stopp i skorstenen, då tvingas röken bakåt. Men det måste vara ruggit sällsynt att det skulle vara stopp i skorstenen.
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Expert på Thermia Biomatic+ sökes

Inlägg av André »

Byt slussvingar så löser du inrykningen

Sen det du beskrev om förrådsskruven, Dax att byta den motorn?
Vet en som fick problem med driftstopp lite nu o då, När jag va dit o kollade visade det sej att skruven spändes upp o när den matat fram pellets gick den bakvägen så problemet va att den inte hann mata fram pellets jämt.. Halva driftstiden för skruvmotorn gick åt till att spänna fjädern/spiralen innan nån pellets började komma
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar