Pannan hade gått på elpatron tills jag flyttade in. Köpte några säckar pellets och körde igång. Pannan stannade ca 1 gång per dag och tjöt med röd lampa, detta löste sig dock när jag fyllde på veckoförrådet ordenligt. Efter några dagar utan problem syntes skruven i förrådet och pannan tjöt med röd lampa, sen dess har den krånglat.
Det slutade mata, och säljaren kom och totalsotade pannan, rensade förrådet, drog lös skruven för att se att inget fastnat. Sen har den gått hela tiden sedan igår eftermiddag. Kom hem på kvällen och det luktar rök i hela huset, fick lite huvudvärk på kvällen. Gick och la mig. Samma sak i morse, luktar rök i hela villan, men pannan verkar funka som den ska. Bara en sak jag la märke till, att efter att den matat pellets ner i slangen, så låter det ungefär "vrooom" i motorn när skruven går tillbaka, normalt?
Åkte på jobbet, kom hem på eftermiddagen, lagade mat. Luktar fortfarande rök och jag fick huvudvärk. Gick ner och stängde av pannan och slog på elpatronen. Kände att jag vill kolla upp detta med röklukten..
Ringer säljaren och frågar om röklukten, inget som dom haft problem med, den ska inte kunna läka rök sa han.
Gick ner i pannrummet efter att ha haft pannan avstängd i 2 timmar och startar pelletsen igen. Den matar som den ska, men det började riktigt bolma ut vit rök från slangen, stängde av snabbt och har lite panik nu.
Vad kan tänkas vara problemet?
Är röken farlig?
Ska tillägga att jag är ganska ovan med pelletspannor och dylikt än så länge, så ni får gärna ha överseende med det och inte dumförklara en tjej som jag