Får inte brännaren att brinna!
Får inte brännaren att brinna!
Hejsan!
Jag har i dag satt in en pelletsbrännare nymo calero 200 i min mescoli gaselle vedpanna, ser ut så här: http://www.stjarnprodukter.se/Butik/Pro ... fault.aspx
Satt brännaren på nedersta luckan, där den ska sitta va?
Nu när jag kör den så brinner den ett tag men blir ca 40 grader, sen lägger den av. Sen när jag öppnar luckan så startar den igen efter ett tag.
Hade en elektriker här i går som installerade termostat till den som är ställd på 70 grader så den borde väl inte slå i från?
Helt ny på detta så ha överseende !:)
Tacksam för svar!
Mvh
Jag har i dag satt in en pelletsbrännare nymo calero 200 i min mescoli gaselle vedpanna, ser ut så här: http://www.stjarnprodukter.se/Butik/Pro ... fault.aspx
Satt brännaren på nedersta luckan, där den ska sitta va?
Nu när jag kör den så brinner den ett tag men blir ca 40 grader, sen lägger den av. Sen när jag öppnar luckan så startar den igen efter ett tag.
Hade en elektriker här i går som installerade termostat till den som är ställd på 70 grader så den borde väl inte slå i från?
Helt ny på detta så ha överseende !:)
Tacksam för svar!
Mvh
Re: Får inte brännaren att brinna!
Stannar brännaren normalt eller visar den någon felkod, blinkande lampor/text i display eller annat ?
Det finns inga andra termostater inblandande ? om elektrikern exempelvis kopplat in brännaren på något överhettningsskydd i pannan som i sin tur sitter i serie med någon annan termostat som står på 40 grader, långsökt i och för sig med en vedpanna.
Man kan ju tänka sig att brännaren går på för hög effekt så något överhettningsskydd i fallrör eller liknande löser ut men även det känns långsökt på en vedpanna, dessutom brukar dessa kräva manuell återställning av överhettningsskyddet.
Det gäller nog först och främst att klura ut varför den stannar och om den stannar normalt eller på grund av att brännaren anser att något är fel.
Om pelletsbrännaren har stannat och det inte står något på displayen Kontrollera huvudsäkringen och huvudbrytaren.
Om inte: bryt strömmen, tag av kåpan på brännaren genom att lossa lite på de
fyra skruvarna som håller den. Lyft uppåt och sedan bakåt. Slå på strömmen,
mät på styrkortets vänstra plint nr 7 och 8, där skall 230V finnas. Finns spänning mellan 7-8 kontrollera säkringarna på kortet.
Om displayen visar symboler: kontrollera om termostatsymbollen(denna symboll är högst upp i mitten på displayen och liknar som två punkter ovanpå varandra med en linje som antingen binder ihop dem och då är termostaten i driftläge eller inte och då är termostaten är i frånläge) är i frånläge. Mät mellan 1-8 på vänstra plinten. Finns det inte någon spänning mellan 1-8 är det troligtvis termostaten inte är i driftläge eller trasig.
Kontrollera att fotocellen inte är skadad. Dra ut fotocellen ifrån sitt fäste och kontrollera ytan. Du kan lysa med en lampa mot den och samtidigt kolla på siffrorna på displayen. Om siffrorna ändras då är det inte något fel på fotocellen. Det kan också har fastnat någon pelletskorn framför fotocellen och skuggar framför fotocellen. Ta en lång och smal skruvmejsel och för in och vrid i hålet där fotocellen stoppas in.
Det finns inga andra termostater inblandande ? om elektrikern exempelvis kopplat in brännaren på något överhettningsskydd i pannan som i sin tur sitter i serie med någon annan termostat som står på 40 grader, långsökt i och för sig med en vedpanna.
Man kan ju tänka sig att brännaren går på för hög effekt så något överhettningsskydd i fallrör eller liknande löser ut men även det känns långsökt på en vedpanna, dessutom brukar dessa kräva manuell återställning av överhettningsskyddet.
Det gäller nog först och främst att klura ut varför den stannar och om den stannar normalt eller på grund av att brännaren anser att något är fel.
Om pelletsbrännaren har stannat och det inte står något på displayen Kontrollera huvudsäkringen och huvudbrytaren.
Om inte: bryt strömmen, tag av kåpan på brännaren genom att lossa lite på de
fyra skruvarna som håller den. Lyft uppåt och sedan bakåt. Slå på strömmen,
mät på styrkortets vänstra plint nr 7 och 8, där skall 230V finnas. Finns spänning mellan 7-8 kontrollera säkringarna på kortet.
Om displayen visar symboler: kontrollera om termostatsymbollen(denna symboll är högst upp i mitten på displayen och liknar som två punkter ovanpå varandra med en linje som antingen binder ihop dem och då är termostaten i driftläge eller inte och då är termostaten är i frånläge) är i frånläge. Mät mellan 1-8 på vänstra plinten. Finns det inte någon spänning mellan 1-8 är det troligtvis termostaten inte är i driftläge eller trasig.
Kontrollera att fotocellen inte är skadad. Dra ut fotocellen ifrån sitt fäste och kontrollera ytan. Du kan lysa med en lampa mot den och samtidigt kolla på siffrorna på displayen. Om siffrorna ändras då är det inte något fel på fotocellen. Det kan också har fastnat någon pelletskorn framför fotocellen och skuggar framför fotocellen. Ta en lång och smal skruvmejsel och för in och vrid i hålet där fotocellen stoppas in.
Senast redigerad av micke_932 den tor 20 dec, 2012 10:20, redigerad totalt 1 gånger.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Har pannan rökgasfläkt?
Det kanske blir för kraftigt drag.
Det kanske blir för kraftigt drag.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Jag gissar på att brännare e fel justerad . Starta opp brännaren å kolla in lite hur den brinner.Kan va så att den kväver sig .Om den e grund inställd så blire för häftigt tror jag. Vad står matningen och pausen på??
Tack för svaren jag fått, testat mig fram dels av dom och har ställt upp termostaten, ökat matningen och flyttat plattan på sidan för luft så att ca 1/3 är öppet. Så nu verkar den funka som den ska faktiskt 

Hejsan,
Jag är helt ny på forumet och hoppas ok att jag hoppar in på denna tråd - har liknande problem och kanske någon kan hjälpa mig.
Har en px21 som är inkopplad på en gammal CTC260 panna sen 5 år. Nu: överhettningsskyddet löser ut när fläkten (uppstart) kört en stund och precis innan "det tar sig". Jag har kollat fotocell, säkringar, rensat ut, - (skall ta en närmare titt på fläkten efter att läst här) termostaten är orörd sen innan. Jag har bytt pellets sen några månader och sen dess har problemen avlöst varann. Har justerat inmatningen redan.
tacksam för tips!
Mvh
Jag är helt ny på forumet och hoppas ok att jag hoppar in på denna tråd - har liknande problem och kanske någon kan hjälpa mig.
Har en px21 som är inkopplad på en gammal CTC260 panna sen 5 år. Nu: överhettningsskyddet löser ut när fläkten (uppstart) kört en stund och precis innan "det tar sig". Jag har kollat fotocell, säkringar, rensat ut, - (skall ta en närmare titt på fläkten efter att läst här) termostaten är orörd sen innan. Jag har bytt pellets sen några månader och sen dess har problemen avlöst varann. Har justerat inmatningen redan.
tacksam för tips!
Mvh
brännare:px21 (-07)
panna: CtC260 (-63)
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
När du byter pelletsmärke måste du komma ihåg att justera startdosen eftersom även denna påverkas av ändrat densitet och andra egenskaper. Kolla med manualen hur stor pelletsdosen skall vara och justera sedan in rätt värde på potentiometern, så skall du se att det löser sig. Just nu tror jag du har för stor dos så att den blockerar hålet för startelementet, och så får brännaren "feber".
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Hejsan, tackar för snabbt svar! Jag har redan gjort det för ngn månad sen och då löste det sig. Skall ta en titt till dock. Jag funderar på om det kan vara ngt med fläkten i samband med att jag bytt pellets? Innan kände jag aldrig ngn lukt när brännaren gick igång men efter att jag bytt så luktar det alltid när den går igång +att jag har en helt annan typ av aska (den är svart mestadels nu, innan så var den grå). Kan det vara så stora skillnader mellan pelletskvalitet?
Har du läst och justerat de grundläggande inställningarna?
3-3,5 dl i startdos.Ca 240gram på 6 min matning i påse,blir 6x10x0,240=2,4. 2,4x4,8=11,54kWh.
Är det verkligen knappen i fallröret som löser ut?Det skall till mycket värme innan den löser ut.
Vad händer med brännaren vid start?Om du tar bort kåpan innan,så skall du kunna kika in i nåt hål vid fläktinfästningen om glödspiralen glöder.Därefter skall fläkten börja blåsa och tända pelletsen.
Lite frågor:Startar brännare på första försöket?
Vad har du för processor?
Kör du med både hög och låg drift?
Skriver du inte mer info,så kommer fler frågor
3-3,5 dl i startdos.Ca 240gram på 6 min matning i påse,blir 6x10x0,240=2,4. 2,4x4,8=11,54kWh.
Är det verkligen knappen i fallröret som löser ut?Det skall till mycket värme innan den löser ut.
Vad händer med brännaren vid start?Om du tar bort kåpan innan,så skall du kunna kika in i nåt hål vid fläktinfästningen om glödspiralen glöder.Därefter skall fläkten börja blåsa och tända pelletsen.
Lite frågor:Startar brännare på första försöket?
Vad har du för processor?
Kör du med både hög och låg drift?
Skriver du inte mer info,så kommer fler frågor

Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Hejsan - tack igen för fler svar!
Ja, det är överhettningsskyddet i fallröret som löser ut och jag återställer - och det är ovanligt varmt. Jag har sänkt inmatningsdosen ytterligare men samma sak hände.
Brännaren startar vid första försöket, fläkten går igång, pellets matas ner och det brinner fint. Sen när det fortsätter matas ner pellets så slår skyddet ut. Jag sänkte inmatningen och startdosen men samma sak händer..morr...
Jag vet faktiskt inte vad jag har för processor..
..
och du har så många bra frågor så jag får kika vidare och se om jag blir klokare
Tack för engagemanget:)
Ja, det är överhettningsskyddet i fallröret som löser ut och jag återställer - och det är ovanligt varmt. Jag har sänkt inmatningsdosen ytterligare men samma sak hände.
Brännaren startar vid första försöket, fläkten går igång, pellets matas ner och det brinner fint. Sen när det fortsätter matas ner pellets så slår skyddet ut. Jag sänkte inmatningen och startdosen men samma sak händer..morr...
Jag vet faktiskt inte vad jag har för processor..

och du har så många bra frågor så jag får kika vidare och se om jag blir klokare

Tack för engagemanget:)
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Om det är skyddet i fallröret som löser ut, så är det draget i pannan som är för dåligt så att gaserna från brännaren tar enda vägen ut som finns till hands: Genom fallröret och då finns risk för bakbrand ergo löser termostaten där ut. Kolla skorstensdraget och kolla så att rökröret ut från pannan är rent. Små högar av flygaska där bromsar rätt effektivt draget.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Här kan du läsa om processor.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=3788
Verkar som du har dåligt drag i pannan,för det skall inte brinna bakåt.
Ditt fallrör måste vara varmt.Jag mätte en gång mitt rör och det var 25 grader under full drift.
Kolla om du har drag genom att ta bort slangen och hålla en tändare vid röret.Det skall märkas att lågan sugs in.
Kolla alla rökvägar så inget hindrar rökvägen.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=3788
Verkar som du har dåligt drag i pannan,för det skall inte brinna bakåt.
Ditt fallrör måste vara varmt.Jag mätte en gång mitt rör och det var 25 grader under full drift.
Kolla om du har drag genom att ta bort slangen och hålla en tändare vid röret.Det skall märkas att lågan sugs in.
Kolla alla rökvägar så inget hindrar rökvägen.
Pelletseldare sen -00
Stort tack - jag tror det är precis detta! Låt säga att mitt rör varit uppe i 60-65, osäker på vad temp var när den slog av. Men ..hmm. detta måste alltså ha med den "nya" pelletsen att göra - skall rensa luckan i skorstenen där det kan hamna en del aska (vilket jag bara behövt göra ytterst sällan innan). Jag har sänkt inmatningen ytterligare och höjt fläkten och nu verkar den funka men det är långt ifrån optimalt - kankse 50 grader när den går för fullt.
Stort tack för er input - hit vänder jag mig gärna igen!
trevlig helg
Stort tack för er input - hit vänder jag mig gärna igen!
trevlig helg
Är det en sån här panna du har?
http://picasaweb.google.com/farbror/CTC260B64 Googlade lite och hittade den här bildserien.
Sista bilden kan man se genomskärning på pannan.Går att forstora.
http://picasaweb.google.com/farbror/CTC260B64 Googlade lite och hittade den här bildserien.
Sista bilden kan man se genomskärning på pannan.Går att forstora.
Pelletseldare sen -00
Hej - ja precis en sån gammal rackare är det! Den gick då på olja förr - enligt alla konstens regler skulle den inte gå att konvertera till pellets pga trånga rökgångar mm men jag fick hit en klok herre som visste bättre. Enligt honom är verkningsgraden jämfört med "nya" pannor knappt kännbar. Sant eller ej vet jag inte men den har gått som en klocka.