Klantat mig med radiatorventil

Skriv svar
Camal
Prima virke

Klantat mig med radiatorventil

Inlägg av Camal »

Hade en radiatorventil som kärvade och tänkte att jag skulle motionera den lite genom att ta en tång och dra/trycka på pinnen, tyvärr var jag väl lite för hårdhänt och det slutade med att jag fick pinnen i handen och det började läcka vatten.. klantigt, javisst! :)

I alla fall, jag tryckte snabbt tillbaka pinnen och det verkar som det håller tätt (går även lätt och fint nu), men törs man lita på att det förblir tätt eller bör jag byta ut ventilen?

Hann tyvärr inte studera pinnen i närmare detalj av förklarliga skäl... hur ser dom egentligen ut på insidan och hur sitter dom fast från början? Är det bara en pinne med en o-ring i ena änden som gör att det blir tätt och håller den på plats? Det är en AGA-radiator från mitten av 80-talet.

Bild

Mvh
Andreas
Janfire flex-a (-02), Albin Trio 330 Std (-91), Dragbegränsare KW Z 150
1-plansvilla från -85 med delvis inredd vind, ca 134kvm boyta
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Klantat mig med radiatorventil

Inlägg av Stegatorparn »

Stiftet brukar sitta med en låsbricka på insidan som du nu har dragit bort.
Så länge termostatdelen är monterad kan inte stiftet komma någon vart.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Camal
Prima virke

Inlägg av Camal »

Okej, tack för förklaringen. Får hålla koll ett tag och se...
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Skulle det läcka kan du byta packboxen.
Går att byta under drift.
Finns bl.a. hos Din VVSbutik http://www.dinvvsbutik.se/mmapackboxmst ... 47871.html om det är en 80-tals radiator.
Finns några andra varianter också http://www.mma.se/media/4784/packboxar.pdf
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Camal
Prima virke

Inlägg av Camal »

Kanon! Satt just och funderade på vad det är man byter egentligen. Det räcker att stänga av cirk.pumpen och vara lite snabb då? + några trasor i beredskap?

Tack igen.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Se till att systemtrycket inte är så högt, gärna på noll. Sedan har du allting klar, med packning osv. så att bara är att skruva loss den gamla och du direkt kan smälla in den nya.

Ha en hink under så nära röret du kan. Jag bytte ut mitt termometer på pannan till ett dykrör, då gjorde jag just så att jag släppte systemtrycket ner, hade gjort klart dykröret med lin osv. och sedan skruvade jag bort det gamla skiten och petade i dykröret snabbt och effektivt. Totalt rann det väl ut på sin höjd en halv liter vatten under bytet.

Men allt ska vara förberedd, allt verktyg ska finnas och man ska ha klart för sig vad som ska göras. Är det på översta våningen detta element sitter kan du släppa in luft i systemet vid att sänka systemtrycket och sedan öppna luftningsventilen, på det vis kommer det inget vatten ut.

Du släcker såklart cirkulationspumpen under tiden du gör detta.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Camal
Prima virke

Inlägg av Camal »

Tack Icecap!

Radiatorn sitter på nedervåningen, innebär inte det att jag måste tömma hela systemet på övervåningen och expansionskärlet (öppet) för att få ner systemtrycket? (allt som ligger högre upp än radiatorn borde ge tryck?)

Alternativet är väl om jag kan "isolera" den radiatorkrets som radiatorn sitter på genom att stänga någon/några ventiler? Som bilden nedan visar så sitter det någon form av ventiler på varje radiatorkrets (har 3 kretsar), 2st på varje framledning och 1 på varje retur. Jag antar att de ventiler märkta med "3" (strypventiler?) fungerar så att man skruvar av locket och skruvar in nån skruv för att stänga? Jag är dock osäker på om jag vågar röra dessa med risk för att rubba balansen i hela systemet, eller?

Vad är den andra ventilen som sitter ovanför på framledningen till för?

Det är ett 1-rörssystem för övrigt.

Bild

Många dumma frågor kanske, men frågar man inget så lär man sig inget. Hoppas ni har tålamod. :)
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Ventilerna med en 3:a på locket är vad man kallar returventiler och brukar sitta i returen på radiatorer.
De används också som här som injusteringsventiler.
Det går utmärkt att stänga av en slinga med ventilerna, men när du stänger så räkna antalet varv till stopp så du kan hitta tillbaka till rätt inställning när du öppnar igen.
Den andra ventilen är en avtappningsventil om en slinga behöver tappas ner.
Torde inte vara nödvändigt i det här fallet. Blir bara problem att lufta sedan.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Den övertrycksventil jag har sittande omedelbart vid expansionskärlet har en manuell funktion som jag kan släppa trycket på. När det inte rinner ut mer vatten under tryck är saken biff: börja jobba. Så nej, hela systemet ska inte dräneras - om du har tänkt att jobba istället för att fika efter du har demonterat ventilen.

Du behöver bara ta trycket av systemet så vattnet inte sprutar ut, inget mer.
Är inte PK!
Camal
Prima virke

Inlägg av Camal »

Stegatorparn skrev:Ventilerna med en 3:a på locket är vad man kallar returventiler och brukar sitta i returen på radiatorer.
De används också som här som injusteringsventiler.
Det går utmärkt att stänga av en slinga med ventilerna, men när du stänger så räkna antalet varv till stopp så du kan hitta tillbaka till rätt inställning när du öppnar igen.
Den andra ventilen är en avtappningsventil om en slinga behöver tappas ner.
Torde inte vara nödvändigt i det här fallet. Blir bara problem att lufta sedan.
Okej, då är jag med. Jag har för övrigt inga sådana returventiler på mina radiatorer, jag misstänker att det är med packboxen man justerar flödet i mina raddar, läste någonstans att det kunde vara så. Får väl försöka räkna varv där också när jag byter.
Icecap skrev: Den övertrycksventil jag har sittande omedelbart vid expansionskärlet har en manuell funktion som jag kan släppa trycket på. När det inte rinner ut mer vatten under tryck är saken biff: börja jobba. Så nej, hela systemet ska inte dräneras - om du har tänkt att jobba istället för att fika efter du har demonterat ventilen.

Du behöver bara ta trycket av systemet så vattnet inte sprutar ut, inget mer.
Jag har ju ett öppet system med expansionskärl på vinden, innebär inte det att det är själva vattenpelaren upp till kärlet som står för trycket i mitt system, eller har jag fattat helt fel?

Hur som helst, tack igen till er båda för suverän hjälp!

Någon som kan föreslå en bra bok om VVS föresten?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jo, då har du systemtryck fram till att vattennivån kommer ner till ventilens nivå. Alltså får du se till att inte slöa allt för mycket helt enkelt.

Det sipprar bara stilla till du tar ventilen helt ur hålet, den nya ventil har du då klar och du byter dessa snabbt och effektivt, den gamla ner i hinken och den nya i hålet, det kan ta 5 sekunder eller så. Under tiden du skruvar fast den nya ventilen kommer det att sippra lite och sedan är det klart.

Men vet du om att du brukar ha lite för många tummar på fel ställe i handen kan det ge lite problem...
Är inte PK!
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Vid 1-rörs system går 50% av slingflödet upp till radiatorn och 50% passerar förbi i kopplingsblocket.
Det var en äldre modell av MMA-ventilen man justerade packboxen med mätklocka.
Inte den ventiltyp du har.
Svenn Antenn
Fröträd

Inlägg av Svenn Antenn »

Hallo. Att göra som icecap beskriver funkar i dom flesta fall ypperligt med slutet kärl. Det bygger på att vattnet hänger kvar så länge man inte får i luft. Har man öppet kärl blir det annorlunda. Då sugs ju luft in i kärlet via ångblåsningsröret och vattnet hänger inte kvar. Jag skulle inte rekomendera det om det är ett fint rum som man är rädd om.

Om du har ventiler så du kan stänga mellan kärl och värmesystem funkar det ju.

Mvh
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Kan det hjälpa att stänga alla kranar i systemet?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Svenn Antenn
Fröträd

Inlägg av Svenn Antenn »

Hade missat bilden. Stäng dom ventilerna, va noga med att räkna varv ifall det är instrypt. Ta en liten plastburk och öppna luftaren på det element du ska byta på. Försvinner trycket är det bara byta. Troligtvis i lugn och ro.
Skriv svar