Stegatorparn skrev:Ventilerna med en 3:a på locket är vad man kallar returventiler och brukar sitta i returen på radiatorer.
De används också som här som injusteringsventiler.
Det går utmärkt att stänga av en slinga med ventilerna, men när du stänger så räkna antalet varv till stopp så du kan hitta tillbaka till rätt inställning när du öppnar igen.
Den andra ventilen är en avtappningsventil om en slinga behöver tappas ner.
Torde inte vara nödvändigt i det här fallet. Blir bara problem att lufta sedan.
Okej, då är jag med. Jag har för övrigt inga sådana returventiler på mina radiatorer, jag misstänker att det är med packboxen man justerar flödet i mina raddar, läste någonstans att det kunde vara så. Får väl försöka räkna varv där också när jag byter.
Icecap skrev:
Den övertrycksventil jag har sittande omedelbart vid expansionskärlet har en manuell funktion som jag kan släppa trycket på. När det inte rinner ut mer vatten under tryck är saken biff: börja jobba. Så nej, hela systemet ska inte dräneras - om du har tänkt att jobba istället för att fika efter du har demonterat ventilen.
Du behöver bara ta trycket av systemet så vattnet inte sprutar ut, inget mer.
Jag har ju ett öppet system med expansionskärl på vinden, innebär inte det att det är själva vattenpelaren upp till kärlet som står för trycket i mitt system, eller har jag fattat helt fel?
Hur som helst, tack igen till er båda för suverän hjälp!
Någon som kan föreslå en bra bok om VVS föresten?