CTC 265 -70 och installation JanFire Flex-a

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Hybenos
Fröträd

CTC 265 -70 och installation JanFire Flex-a

Inlägg av Hybenos »

Hej!

Mitt första inlägg och min första pelletsbrännare. Har sökt och läst de "heta" diskussionerna angående denna panna och jag tänkte försöka skippa just den diskussionen. Har genom sökfunktionen plöjt då det finns MASSOR med trådar om denna panna men inget som direkt passade mig.

Det jag vill ha hjälp med är installationsdelen på just denna panna och ej någon vidare utveckling om hur mycket förlust som är i pannan osv

. Har viss koll och är förstår el-scheman osv men detta är lite nytt.

Visar det i bilder (OBS: gör inte som jag då ni klickat på bilden och vill tillbaka. Tryck inte X utan backa istället)
1. So far so good, borrade upp hål och fäste adaptern i pannan (med oljeplattan som mall)
Bild

2. Lite dålig koll på lågriktaren, är det rätt för denna typen av panna eller skall jag ordna ny?
Bild

3. Vart skall denna? har kollat på elschemat och förstår det hyffsat. Utgår från att den skall till en termostat. (detta är alltså inte den som går till skruvmotorn). Får eventuellt kapa denna och koppla vidare?
Bild

4. Skall den kopplas till denna? eller måste jag skaffa ny dubbeltermostat från t ex billigtvvs?
Bild

5. ovan fast närmare:
Bild

6. Vart skall jag installera dragbegränsaren på denna panna. Finns endast ett rör (cirka 40cm långt) som går rakt upp från pannan (rörröret?)
Jordvärme - 500m slang - IVT Greenline HE C9
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: CTC 265 -70 och installation JanFire Flex-a

Inlägg av Icecap »

1: Varför så djup adapter? Min brännare sitter direkt på en plan skiva.
2: Med tanke på djupet på din adapter är det rätt lågriktare.
3: Den kontakt har en "kompis" som jag tillråder att du skaffar. Det är driftström & termostatsignal som kommer i det kontaktdon. Behåller du kontaktdonet kan du enkelt frikoppla brännaren helt från pannan om det behövs.
4: Termostaten kommer att fungera alldeles utmärkt. I min panna var det kopplat så att inkommande fas först gick till termostaten, därifrån till överkokningsskyddet och sedan till brännaren. Detta var fel. Jag kopplade om så att fasen kom till överkokningsskyddet först. Från detta delade det sig upp med en ledare till driftström till brännaren och en annan till termostaten.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Erik_73
Energiprofet!

Inlägg av Erik_73 »

Dragbegränsaren sätter du på rökröret mellan pannan och murstocken, alltså någonstans på det 40cm långa röret
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Hybenos
Fröträd

Inlägg av Hybenos »

Skall kolla på en tigex25! tack för info!
Senast redigerad av Hybenos den sön 07 okt, 2012 11:35, redigerad totalt 1 gånger.
Hybenos
Fröträd

Inlägg av Hybenos »

Icecap skrev:1: Varför så djup adapter? Min brännare sitter direkt på en plan skiva.
2: Med tanke på djupet på din adapter är det rätt lågriktare.
3: Den kontakt har en "kompis" som jag tillråder att du skaffar. Det är driftström & termostatsignal som kommer i det kontaktdon. Behåller du kontaktdonet kan du enkelt frikoppla brännaren helt från pannan om det behövs.
4: Termostaten kommer att fungera alldeles utmärkt. I min panna var det kopplat så att inkommande fas först gick till termostaten, därifrån till överkokningsskyddet och sedan till brännaren. Detta var fel. Jag kopplade om så att fasen kom till överkokningsskyddet först. Från detta delade det sig upp med en ledare till driftström till brännaren och en annan till termostaten.
Angående adaptern så var det denna som följde med. Funderar dock på att kapa upp ett hål i orginalplåten så att den kommer längre in.

Har detta väldigt stor betydelse? om jag sätter den längre in så behöver jag alltså ny lågriktare om jag tolkar dig rätt. Utveckla gärna lite mer om termostaten. Den sitter just nu kopplat in i oljebrännaren men skall koppla loss den idag. Förstod det som att jag skall inhandla något :)
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Vad han menar är att oljebrännaren drivs direkt av termostaten, det funkar inte med en pelletsbrännare, den ska ha drivspänning hela tiden (renblåsning före/efter osv), oljebrännaren bara tvärstannar direkt när termostaten slår ifrån, däremot vill du ha överhettningsskyddet inkopplat till drivspänningen på brännaren så att den garanterat stannar om något skiter sig men inte termostaten, normalt är överhettingsskyddet och termostaten seriekopplade till oljebrännaren.

Orignal:
230V->överhettningskydd->termostat->oljebrännare

Du vill ha:
230V->överhettingsskydd->termostat->termostatingång på pelletsbrännaren
230V->överhettingsskydd->drivspänning till pelletsbrännaren
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Skaffa inte en Tigex 25 innan du verkligen är säker på att den räcker till!!! Skaffa istället en i vettig storlek som är anpassat till din anläggning.
Är inte PK!
Hybenos
Fröträd

Inlägg av Hybenos »

Så här ser det ut just nu. Gul och röd kabel (röd jord), svart emellan dem båda.

Bild

Har fas, nolla och jord från tidigare oljepannan.

ok! har läst detta jag med, får måtta lite ochåterkomma.

Använd inte "citera"-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Forumet blir både svårläst och oöverskådligt då. Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Det viktiga är att inkommande fas går till överkokningsskyddet först!

Ut ifrån överkokningsskyddet ska den sedan dels delas upp som driftström till brännaren och dels gå vidare till termostaten.

Ut ifrån termostaten ska det sedan skickas termostatsignal ner till brännaren.

En oljebrännare är nästan alltid kopplat så att när den får ström kör den full spett och när den ska sluta bryts strömmen helt enkelt. Och i det fall kan det ju kvitta totalt vilken brytare som kommer först, bara strömmen bryts när det är dags.

Men så fungerar det inte med pelletsbrännare, de ska ha ström efter att termostaten har släppt, helt enkelt för att kunde köra avslutning och allt som kan behövas när det rör sig om fastbränsle.
Är inte PK!
Hybenos
Fröträd

Inlägg av Hybenos »

ok! det är uppfattat...men hur gör man detta praktiskt.

Har elschema från JanFire Flex-A som nedan.

Vad skall vart? de gula från termostaten alltså:
Bild

Tror jag förstått schemat, skall kapa kabeln från janfire och koppla i KULO istället.

Bild
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Vilka färger du har vart bryr jag mig inte om så länge du inte använder gul/grön till annat än skyddsjord. Själv har jag en 4-ledar gummikabel ut från termostatboxen, den går i det befintliga metallrör av flextyp och mynnar ut i en bit innan kontaktdonet.

Men lite översättningar kan jag bjuda på:
* Huvudbrytare = säkringsbox eller om det finns en egen huvudbrytare är det denna.
* Säkerhetstermostat = överkokningsskyddet i termostatlådan.
* Drifttermostat = det vanliga termostat i termostatlådan.
* 4-polig kontakt = den som går till brännaren. Har du inte "kompisen" till denna bör du skaffa den, det blir lite besvärligare just nu men mycket bättre sedan ur frikopplingshänsyn, rengöring osv.

På termostaterna lär det finnas någon beskrivning av hur de är gjorda, jag vill dock påstå att det är in på ena sidan och ut på den andra, då om kontaktskruvarna är motsatt varandra.

Det är inte raketvetenskap, bara man kan ta höjd för att inte klämma ledningar eller lägga dom för nära höljet eller i kläm eller liknande, då blir det nog bra.

Just KULO verkar lite väl styvt, helt enkelt för att det måste läggas fast och kontaktdonet likaså. Pga. de styva ledare kan det annars brytas sönder av metallutmattning med tiden och det vill man inte!
Är inte PK!
Hybenos
Fröträd

Inlägg av Hybenos »

Ok! kulo var kanske att ta i men jag har inte "kompisen". Utgår från att du menar denna?
http://mrpellets.se/sv/janfire-flex-nh/ ... g-kpl.html
Senast redigerad av Hybenos den sön 07 okt, 2012 19:13, redigerad totalt 2 gång.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Bingo! (kollade just på min egen brännare)
Är inte PK!
Hybenos
Fröträd

Inlägg av Hybenos »

Icecap skrev:Vilka färger du har vart bryr jag mig inte om så länge du inte använder gul/grön till annat än skyddsjord. Själv har jag en 4-ledar gummikabel ut från termostatboxen, den går i det befintliga metallrör av flextyp och mynnar ut i en bit innan kontaktdonet...
Vilken är säkerthet och drift? dvs höger/vänster

När du använder "citera"-knappen vid svar, redigera då den citerade texten så att den blir så liten som möjligt. Annars blir forumet både svårläst och oöverskådligt om den citerade texten är tio gånger större än det svar som skrivs (som i detta fallet). / Roli moderator
Senast redigerad av Hybenos den sön 07 okt, 2012 21:36, redigerad totalt 1 gånger.
msh16
Energiprofet!

Inlägg av msh16 »

Så såg mina också ut!
Drifttermostat är den som ratten satt på med inställbar temperatur. Går inte att ta fel.
Men köp inte en Tigex det är bortkastade pengar.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Skriv svar