Ny pelletsanläggning

Damme
Späd planta

Ny pelletsanläggning

Inlägg av Damme »

Hej!

Är ny här på forumet, och ny husägare sen i somras :)

Lite bakgrund:
Jag tänkte jag skulle installera en panna med pelletsbrännare som vintervärme, Har en bergvärmepump sedan innan men den är underdimensionerad och jag har heller inga papper på borrhålet men med tanke på att det byggdes för 10 år sedan så är det förmodligen ett underdimensionerat hål dessutom. Behöver fylla på med el redan vid 1c ute.

Jag har ett ganska stort rum för värmecentral, gott om plats för både pump, ackumulatortank (500liter), panna samt pellets.

Jag har försökt jaga min sotnisse som var här och besiktade murstocken men han har inte haft tid att svara. Tyvärr var den i något sämre skick än vad jag trodde. Den 'glömdes' bort av både säljare och mäklare trots man var på 2 gånger och frågade om sotningsprotokoll :(
Men som tur är har jag ett insatsrör i pipan som går ner i pannrummet.

Min första fråga: Insatsröret mynnar ca 60cm ovan golvet i källaren, alla panner jag hittat har sitt utag kring 120-150cm. Jag behöver alltså göra en kanal som går lodrätt och sedan in i murstocken. Är det något problem med detta? Bara man kan öppna upp och sota samt inspektera så borde det vara ok? Vilket material skall kanalen byggas av?

Min andra fråga gäller själva pannan, jag har ju redan en ackumulatortank och det är ju eg väldigt onödigt för mig att värma de 200litrarna som finns i pannan innan jag kan börja ladda ackumulatorn. Finns det pannor gjorda för pellets och ackumulator? liten volym och så kopplar man en laddomat till den?

Och min tredje fråga gäller pellets, får man lagra det i samma rum? Rummet har betongbjälklag och det är bara dörren in till övriga huset som behöver bytas. Är det metal-lager som gäller eller kan man bygga med gips o plyfa? Hur stort får det vara ? Rummet är ganska stort så kan lätt ha 2meter mellan panna och lager.

Hoppas ni orkar ta er tid att läsa o svara! :)

Mvh Daniel
Daniel 0734-455980
Varberg
pegez
Prima virke

Re: Ny pelletsanläggning

Inlägg av pegez »

det finns pelletsladdpannor pellmax ub från värmebaronen , effecta solid från just effecta , och jag tror ecotec ska ha en också , sen finns det pannor som kan nödeldas med ved som exonom p 20 ub , och focus pe 25 men för att elda ved så måste man nog köpa till en vedeldningssats .

dessa har en vattenvolym på 50-60 liter

calmarpannan v33 ska enligt vad som sägs vara lika bra på ved som pellets vattenvolym 90 liter har jag för mig .

det finns säkert fler :)

lycka till
Pellmax ub pellx brännare (gordic) solfångare , 2 st 500 l ackumulatortankar , thermomatic ec home
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Rökröret får aldrig luta nedåt så ett nytt hål i skorstenen och en ny avslutning på insatsröret är det risk att du åker på.

Laddpanna har du här:
www.ecotec.net/pdf/Manuals/MiniQ/MiniQ%20manual.pdf

Undvik för tusan snikversionen av samma panna från Effecta som har en gammaldags rörbrännare ursprungligen för lääänge sedan konstruerad till att monteras i den tidens oljepannor och kombipannor.

Du kan läsa om dessa gamla rörbrännares kostsamma öden och äventyr i trådarna för KMP och Pellx.

Biocomfort.se säljer också kompletta laddpannor med modern brännare men tror ingen av de pannorna heller har en rökutgång så låg som 60 cm.

Vedpanna av typ Calmar V33 fungerar också bra om tanken är tillräckligt stor.

Om du får ha pellets i samma rum beror på besiktningsmannen som ska godkänna det hela, vanligtvis en av sotarna. Ett veckoförråd av plyfa är inget problem men bulkförråd i samma rum är det bäst att kolla upp först. Ett bulkförråd ska vara tillräckligt stort för att rymma ett normalt lass annars blir det dyrare att köpa. Tror 4 kubikmeter brukar nämnas som minsta storlek.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Damme
Späd planta

Inlägg av Damme »

Har tyvärr lite begränsad budget så kollar mest på blocket just nu, Alternativet är att svetsa en egen panna där jag kan få rökröret precis där jag vill ha det.. :)
Tyvärr kommer nog det ta alldeles för lång tid för mig. Sjuksriven pga brutet finger..

Det var inte så kul att läsa att rökrör aldrig för luta nedåt. Befintliga kanalen går precis kant i kant med en bärande betongvägg och man har bilat 45grader in för att komma åt det hela. Att bila nytt hål högre upp och dessutom försöka fixa ny avslutning på rökröret känns ganska omöjligt. Jag är visserligen helt novis på detta men låter ju krångligt i mina öron iaf. Tips mottages gärna!

Kan man inte bygga en kanal i corten-stål med en väl dimensionerade sotluckor på toppen och i botten? Skall jaga vidare min sotningsförman på måndag o rådfråga.

//Daniel
Daniel 0734-455980
Varberg
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Och Torsten "klankar" vanan trogen ner på rörbrännarna :lol:

Jag tror, om du skall ha laddpanna, att du skall titta på en utav dessa två: Euronom Exonom P20 UB eller ATMOS P21. Båda är moderna pannor, och båda kan använda i princip vilken brännare som helst. Jag skulle vilja föreslå Ariterm BeQuem 20D eftersom denna har inbyggd tankstyrning samt att Ariterm under senare år lagt ner ett gediget utvecklingsarbete på denna maskin. Den gör vad det står på asken att den skall göra, helt enkelt :wink:

http://www.vvs-boden.se/euronom-exonom- ... 8ebb8e76a7
http://www.atmos.se/sida7-17.htm
http://www.ariterm.se/80_Ariterm_BeQuem

Passa bara på att få en installatör som KAN det han gör. Prata med folk i närområdet och fråga dem om vilka du bör undvika och vilka som de kan rekommendera. Kolla sedan upp om vederbörande finns på Ariterms hemsida under Återförsäljare och om han är märkt som "Auktoriserad". På så sätt kan du undvika de onödiga besvär som många varit ute för med "installatörer" som knappt vet fram och bak på en pelletsbrännare.

Det är inte alls krångligt att bila nytt hål i en betongvägg. Väl framme är det bara att kapa ett hål i röret och svetsa dit en anslutning i cortenstål. Sedan är det bara att isolera och putsa igen sista biten. Eftersom du har ett brutet finger lär du nog få ta hjälp med detta. Laddpannor är det inte många av på Blocket, tyvärr, men en ny panna kostar ju inte precis skjortan, så kolla om du kan få en bra finansiering på det hela. Brännaren kan du köpa begagnat. Kolla då med installatörer i området om någon utav dem har renoverade begagnade brännare eftersom du då inte riskerar kastas ut på djupt vatten på en ända gång.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
psau
Energiprofet!

Inlägg av psau »

Tjoho,

Att ta upp ett nytt hål i skorstenen är som Bergatorparen säger inga som helst problem, eventuellt behöver du inte ens svetsa lite beroende på om du har rör eller slang i pipan....

Ett tips om du letar budgetBUDGETbudget variant så finns det en tråd om hur billigt det kan bli allt beror på hur mkt tid man vill lägga på sotning och underhåll.

En inte alls dum lösning är köp en beggad oljepanna CTC 1100-1200 eller Nibe City för ngn tusenlapp släng in en likaledes beggad PX21 och testa något år samtidigt som du sparar in dyra elpengar...

Trots alla hårda ord mot PX21 och dess olika kloner är vi många som kör dessa och är nöjda, för att inte köra med underhållseld så börjar brännaren leverera värme otroligt snabbt efter att pannan kallat på värme.
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Damme
Späd planta

Inlägg av Damme »

Jag är inne på det själv, hitta en billig panna och billig brännare på blocket bara för att få igång värmen för iår. Kan ju sälja av de för halva inköpspengen när jag skaffar riktiga grejjor :)

Gällande murstock och insatsröret så har jag kikat underifrån och det är en flexibel slang hela vägen upp.
Har inte tänkt på det tidigare men slangen gör en krokning och byter kanal i murstocken någon meter ifrån botten. Får försöka mäta upp det mer exakt innan jag börjar bila.
Det sitter någon form av rostfri fyrkantig ram en bit (15cm) under där flexröret slutar, set ur att vara putsat mellan flexrör och plåthistorien.

Om jag bilar upp nytt hål, Kapar röret. Något speciellt att tänka på? Vad skall jag täta med? Behövs den rostfria 'adaptern'?
Vad jag förstått är insatsrören isolerade mot kanal med något speciellt, finns det risk att detta rasar när när jag öppnar nytt hål?

Hittat Vikingbio + ctc 1100 billigt, verkar det som en vettig budgetlösning?
Daniel 0734-455980
Varberg
psau
Energiprofet!

Inlägg av psau »

Kolla på Soliducts hemsida där har det en rätt bra beskrivning på vilka steg det är med insats slang...
Jag skulle byta vikingen mot en PX men det är min preferens...
Damme
Späd planta

Inlägg av Damme »

Daniel 0734-455980
Varberg
Damme
Späd planta

Inlägg av Damme »

Fått tag på PX21 komplett med förråd och skruv. :)
Så pannval då, finns ju både ctc 1100/1200 och nibe city. Dock på ganska bra avstånd.. :(

Hittat en Parca 3000 relativt nära, Hittar inget om den på nätet. Något här som kan råda eller avråda?

Edit: Hittade just en ctc 1100 i grannkomunen! :)

Mvh Daniel
Daniel 0734-455980
Varberg
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

För all del: Parca 3000 är en kråkarslevärmare som hör hemma ett ställe: På skroten! Gå hellre på CTC 1100 om den är i bra skick eftersom den är bra mycket effektivare. Somliga gånger kan det vara pengarna och insatsen värd att köra en bit för att få tag på det som är bättre. :wink:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
abene
Lärjunge!

Inlägg av abene »

Kontrollera allt med sotaren först. Ett flexrör är isolerat hela vägen uppifrån och ner med vermekulit.
Tar man hål ovanför bottenkonan rinner 2-3 säckar vermekulit ut och insatsröret är inte godkänt att elda i så länge det inte är isolerat.
Min sotare kräver en kammare under bottenkonan där rökröret mynnar och sotet hamnar vid sotning.
Att dra insatsröret direkt in i eldstaden är vanligtvis inte tillåtet ens för kaminer.

Ta inte allt som Bergatorparen säger som kungsord, en del brukar vara fria fantasier!

Ska du ha värme i vinter så varför inte en billig CTC1100.
Med en modern brännare är den riktigt trevlig att elda i
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Abene: Vad är det jag har gjort dig för ont? Tror du verkligen att jag sitter här och fantiserar? För Fan: Jag är akademiker, vilket innebär att jag läser på innan jag skriver! Sedan upprepar du mitt råd? Har du druckit eller rökt på? (Nu är det min tur att vara elak :twisted: )

Och du: Var någonstans står det att TS har flexrör? Är det av äldre datum så är det sannolikt ett fast rör som är isolerad med annat material än vermakulit. Så: Vem är det som fantiserar nu? Dessutom: OM Det skulle vara isolerad med vermakulit, så är det ju bara att ta hål uppe på toppen och fylla efter när arbetet där nere är klart. Fria fantasier indeed! :roll:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Damme
Späd planta

Inlägg av Damme »

Nu råkar det vara flexrör hela vägen ner, förmodligen vermakulit också..

Inte fått tag på sotmästarn, jagat flera gånger nu + lämnat medelande förra veckan.. :(

Om jag först bilar en springa, trycker in en tillskuren plåtoch tar upp mer så borde de mesta stanna kvar, hoppas jag iaf :) men annars får jag väl bila uppe på murstocken o hälla i mer.. jobbigt nu när det börjar bli kallt dock :(

ideer mottages gärna!

//Daniel
Daniel 0734-455980
Varberg
psau
Energiprofet!

Inlägg av psau »

@Bergatorparen; Det står tidigare i tråden att TS har flexslang....

@Damme tror att du gör bäst i att göra ett litet hål och trycka in murbruk för att göra en liten kaka som stoppar V... från att trilla ut.
Har det börjat trilla ut så trillar det liksom inte hela vägen, dvs trillar det ut 2mtr v.. så sjunker inte nivån 2 mtr i toppen. Jag tog bort slangen i min skorsten och när jag ville att det skulle trilla ut så kom inget men när jag inte var beredd kom massor.... Skälet till att jag tog bort min slang var att 90mm var för trångt för pellets tyckte sotaren...
Skriv svar