Är ny här på forumet, och ny husägare sen i somras

Lite bakgrund:
Jag tänkte jag skulle installera en panna med pelletsbrännare som vintervärme, Har en bergvärmepump sedan innan men den är underdimensionerad och jag har heller inga papper på borrhålet men med tanke på att det byggdes för 10 år sedan så är det förmodligen ett underdimensionerat hål dessutom. Behöver fylla på med el redan vid 1c ute.
Jag har ett ganska stort rum för värmecentral, gott om plats för både pump, ackumulatortank (500liter), panna samt pellets.
Jag har försökt jaga min sotnisse som var här och besiktade murstocken men han har inte haft tid att svara. Tyvärr var den i något sämre skick än vad jag trodde. Den 'glömdes' bort av både säljare och mäklare trots man var på 2 gånger och frågade om sotningsprotokoll

Men som tur är har jag ett insatsrör i pipan som går ner i pannrummet.
Min första fråga: Insatsröret mynnar ca 60cm ovan golvet i källaren, alla panner jag hittat har sitt utag kring 120-150cm. Jag behöver alltså göra en kanal som går lodrätt och sedan in i murstocken. Är det något problem med detta? Bara man kan öppna upp och sota samt inspektera så borde det vara ok? Vilket material skall kanalen byggas av?
Min andra fråga gäller själva pannan, jag har ju redan en ackumulatortank och det är ju eg väldigt onödigt för mig att värma de 200litrarna som finns i pannan innan jag kan börja ladda ackumulatorn. Finns det pannor gjorda för pellets och ackumulator? liten volym och så kopplar man en laddomat till den?
Och min tredje fråga gäller pellets, får man lagra det i samma rum? Rummet har betongbjälklag och det är bara dörren in till övriga huset som behöver bytas. Är det metal-lager som gäller eller kan man bygga med gips o plyfa? Hur stort får det vara ? Rummet är ganska stort så kan lätt ha 2meter mellan panna och lager.
Hoppas ni orkar ta er tid att läsa o svara!

Mvh Daniel