Vill till och börja med tacka för detta forumets alla goda råd och inlägg. Jag fick en pelletsbrännare installerad för ett par veckor sedan och har under tiden före samt efter installationen grävt mycket på forumet efter råd, tips och lösningar och på köpet fått massor av inspiration

Har försökt leta upp information vad det gäller att få ner rökgastemperaturen, men har inte riktigt hittat rätt, så jag tänkte höra med er.
Efter söndagens sotning så tänkte jag passa på att kolla temperaturen för första gången med en av husets stektermometrar. Det visade sig att temperaturen klättrade upp till 240 grader innan jag tog bort termometern, troligen var temperaturen högre, men eftersom termometern har ett max på 250 grader vågade jag inte riktigt riskera den (en riktig termometer ska inköpas).
Pannan är en CTC 1100, 35kW enligt specifikationen och det finns 5 turbulatorer av 9 möjliga i pannan. Kan tillägga att matningen ställdes ner från 1,2 till 0,8 (stod ursprungligen på 2,0) för uppnå pelletsvikt motsvarande ~11 kW effekt. Fläktvärdet är nerjusterat litegrann, från 174(tror jag det var) till 166.
Vad bör göras för att få ner temperaturen mer, är det enbart fler turbulatorer som gäller eller ska kanske fläktvärdena justeras ner mer? Jag antar att fläktens värden utgår från ett effektuttag på 20 kW, vilket jag inte ligger på just nu. Bör effekten justeras mer för att uppnå bättre effektivitet kanske?