Nybörjare - Hög rökgastemperatur

Skriv svar
Användarens profilbild
sjrobols
Prima virke

Nybörjare - Hög rökgastemperatur

Inlägg av sjrobols »

Hej!

Vill till och börja med tacka för detta forumets alla goda råd och inlägg. Jag fick en pelletsbrännare installerad för ett par veckor sedan och har under tiden före samt efter installationen grävt mycket på forumet efter råd, tips och lösningar och på köpet fått massor av inspiration :)

Har försökt leta upp information vad det gäller att få ner rökgastemperaturen, men har inte riktigt hittat rätt, så jag tänkte höra med er.

Efter söndagens sotning så tänkte jag passa på att kolla temperaturen för första gången med en av husets stektermometrar. Det visade sig att temperaturen klättrade upp till 240 grader innan jag tog bort termometern, troligen var temperaturen högre, men eftersom termometern har ett max på 250 grader vågade jag inte riktigt riskera den (en riktig termometer ska inköpas).

Pannan är en CTC 1100, 35kW enligt specifikationen och det finns 5 turbulatorer av 9 möjliga i pannan. Kan tillägga att matningen ställdes ner från 1,2 till 0,8 (stod ursprungligen på 2,0) för uppnå pelletsvikt motsvarande ~11 kW effekt. Fläktvärdet är nerjusterat litegrann, från 174(tror jag det var) till 166.

Vad bör göras för att få ner temperaturen mer, är det enbart fler turbulatorer som gäller eller ska kanske fläktvärdena justeras ner mer? Jag antar att fläktens värden utgår från ett effektuttag på 20 kW, vilket jag inte ligger på just nu. Bör effekten justeras mer för att uppnå bättre effektivitet kanske?
Panna: CTC 1100 -93 35kW
Brännare: Baxi Eurofire, Millenium 3
Draglucka: KW SID 012
Pellets: Stora Enso
Hus: Byggår 1973, 98m2 boyta + 98 m2 uppvärmd biyta
Shuntautomatik: Thermomatic CBJ
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Nybörjare - Hög rökgastemperatur

Inlägg av Icecap »

Att ta bort turbulatorer är det samma som att kasta bort energi!

På vissa pannor måste man tydligen göra det för att deras "flås" inte räcker till pelletseldning men är man inte tvungen ska man inte ta bort dom!

Det är mycket mer ekonomisk att sänka effekten på brännaren och ha alla turbulatorer i!

Med fläkthastigheten ställer man effekten, doseringen ska ställas så att den passar med luftmängden och sedan bör alla turbulatorer vara i!
Senast redigerad av Icecap den mån 17 okt, 2011 13:08, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
sjrobols
Prima virke

Inlägg av sjrobols »

För att klargöra så kan jag säga att jag enbart äger 5 turbulatorer, de sitter samtliga i pannan nu, hade jag haft fler så hade jag gärna satt i dem. Frågan är om det är något annat jag kan göra för att få ner temperaturen innan jag går och beställer fler...
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

"Med fläkthastigheten skäller man effekten"
Är det inte lättare att väga pellets än luft? Och göra tvärt om? Det är sambandet mellan de båda som ger effekten.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

rod02: Med det resonemang ska du iaf. väga båda hur du än gör det...

Men nej, det är bäst att ställa luften till rätt effekt och justerat doseringen! Orsaken är att man i realiteten kommer att trilla lite på doseringen då och då i samband med byte av pelletsleverentörer och annat. Då är det en påtaglig risk att man stegar iväg luftjusteringen så att effekten höjs eller sänks steg för steg och till slut är den helt fel med an massa konstiga fel eller bara "dålig drift".

Håller man däremot luften konstant och reglerar doseringen är det dessutom mycket enklare att justera om man byter densitet på pelletsen! Vet man att luften står till xkW, då ska det y gram pellets över en viss tid, detta kan man enkelt väga och justera efter såsom det är beskrivit många gångar i forumet.

Ställer du luften efter doseringen ska du i princip ha fram testinstrumentet varje gång, justerar du istället doseringen duger köksvikten + en klocka utmärkt och det har de flesta tillgång till.
Är inte PK!
Användarens profilbild
sjrobols
Prima virke

Inlägg av sjrobols »

Dessvärre har jag inte tillgång till något rökgasinstrument, installatören känner jag inte att jag heller litar helt hundra på, han borrade friskt ett hål i röret mot skorstenen (efter dragluckan, värt att notera) och körde ner stickan (när matningen stod på ungefär 2,5 ggr så mycket som nu) och tyckte att värdena såg bra ut. Han kollade även ner genom turbulatorhålen och tyckte lågan såg fin ut. Så här i efterhand är jag nog inte så sugen på att riunga tillbaka honom...

Kan tillägga att när matningen stod på 1,2 så märkte jag att askan var nästan helt svart, efter nerjusteringen till 0,8 så ser den mer grå ut, vilket tyder på att blandningen bränsle/luft borde vara bättre. Eller?
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Grå aska låter fint.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

sjrobols: du har helt rätt i att den "installatör" ska portas! Du verkar ha fattat hur det ska fungera och grå aska är bra!

Men det finns 2 sätt att sänka rökgastemperaturen på:
1: Sänk effekten på brännaren. Billigast på kort sikt men kan ge värmebrist på vintern.
2: Fullt med turbulatorer. Bäst ur effektivitetssynpunkt varför priset sparas in med tiden.

Om turbulatorerna är dyra och du är lite händig kan du väl få skurit några plåtremsor och vrida dom själv? Jag har svets stående och gör sådana saker när det passar mig men den lokala smed kanske kan svetsa åt dig om det behövs? De kan ju hängas upp i kraftig ståltråd...
Är inte PK!
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Man kan lätt bygga egna av spikband.
Jag här för övrigt 3 orginal och 3 hemma byggen över.
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Icecap: Hur väger du luft? Min våg gav inget utslag...
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

rod02: Om du menar att brännaren ska ställas rätt helt från scratch har du rätt i att man först väger doseringen över en känd tid och därmed beräknar effekten, sedan ställer man luften till att ge den korrekta effekten.

Sedan ska man låta bli fläktinställningen och bara se till att doseringen har rätt vikt per tid.
Är inte PK!
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Icecap: Där är vi överens.
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Måste bara fråga,,, Mätte den där Nissen med stängd eller öppen lucka??? Å vilka värden fin han då fram???
Va det gäller dina tomma tuber ,,ta en kätting som passar i tuberna så länge,En bult i genom mett bricka å mutter. :bom:
Användarens profilbild
sjrobols
Prima virke

Inlägg av sjrobols »

Eldvin: Han mätte med dragluckan vippandes, minns faktiskt inte vad det var för värden... Minns däremot att värdena skenade när han öppnade sotluckan för att kolla ner på lågans färg genom turbulatorrören, just för att det kom in massa friskluft i mätningen...

Fått en del fina förslag, ska prova med spikband eller kätting längre fram då, åtminstone tills jag fått tag i några riktigt turbulatorer att sätta i :) Fläktvärdet ska jag alltså låta vara så länge askan ser fin ut?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Är askan bra ska du koncentrera dig på annat, när det är i ordning kan du kolla om du ska fintrimma men som det är går det bra.
Är inte PK!
Skriv svar