Vill försöka med pellets innan Vp

Hustomte
Gallringsobjekt

Vill försöka med pellets innan Vp

Inlägg av Hustomte »

Hej nybliven hus ägare. Detta e livet :D
Stort högt hus (funkis) så skorstenen som e av tegel är en ganska stor del av huset. Vill att den skall må bra. Så jag tänker ge pellets en ärlig chans. Har gjort vissa mätningar. Gör slut på ca 2,6 säck per dag mellan 23 Feb och tre veckor framåt. Första 5 dagarna av perioden var det ganska kallt 10 minus sen runt -5 till 0.
När jag växlar om till elvärme ökar elförbrukningen med i snitt 100 kw/h per dygn.
Jag köpte en stek termometer på Clas o. Den pajade efter att ha gått i taket 300 g. Okej sänkte effekten på b. Köpte en riktig rökgastermometer hos Clas o för 99 kr. Efter mekande så ligger jag nu idag på 170 grader ej ny sotat. Effekte är mätt idag via grunda köksvågen.
555 gram på tio min 0,555*6=3,33*4,8=15,984 kw. På fläkten har jag 185 V skall jag minska den får det bli 165 v 175v som många kör med kan jag ej prick idag.
Jag kan precis se lågorna när jag tittat in i över lyckan. Inget jätte flås iallafall. Jag har ett bra drag i pipan aldrig varmt på infalls röret.
Skall göra en ny mätning på pelletsen idag. Då jag har ett månads förråd som jag bara kommer åt utifrån via ett fönster är det en del mek för att mäta. Och en sotning tror jag.
Fråga hur stor är era lågor är vid denna effekt?
Känns som den e lite klen tar lång tid. Men fin färg iallafall. Skulle vilja öka effekten då jag till sommaren tänkte bygga om rörena till ack tanken till ladomat laddning och brännar styrning. Idag ligger det bara och cirkulerar då jag har två vvb en i pannan och en i acktanken sen går vv in i en el beredare 60g. Panna pendlar mellan 65 och 78 g. Ja sen står det en gammal luft vatten kompressor från 84 men vattnet går bara igenom denna (paj) serikopplad med elpanna men den åker ut också till sommaren. Ja det är en helsikes massa rör. :shock: men kul gäller att hålla imot en vp så länge det går (jag orkar)
Tycker det är ganska låga rökgaser i förhållandet till effekten.
Vad tycker ni?
Det har ju gåt åt en del pellet också. Skall ut och fulla på för att se hur mycket det gått åt nu.
Swedo-Mekan Thermoscan 25 kw -72 kmp pellx 20 -99 1 tons förråd Elesta shunta. Frico el panna 9 kw. 500 l acktank ingen laddomat eller styrning
Funkisvilla 1936 130 m2 i två full tak höjd. 20 g. Treglas och 5 cm tillägg på insidan Källare & Vind ca 17 g
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Allt tagit i betraktning: 170 grader på en gammelpanna är klart godkänd, och 2,6 säckar per dygn under den svinkalla perioden som nu ligger bakom oss är även det godkänd.

Det är ett par saker du bör veta: Det är ingen idé att betrakta lågan genom en öppne lucka då den öppna luckan ger tjyvluft som stör förbränningen. Du har vägt dig in på rätt pelletsdos och då är det bara att se till att du har rätt fläkt. Enklaste sättet är att se på skorstensröken: När brännaren går på gränsen till att visa synlig rök, har du bästa förhållandet mellan luft och bränsle för en rörbrännare. Har du synglas i brännarluckan, skall lågan vara klar ljusgul - dock inte mot det vita hållet för då blir det för varmt och du riskerar skrota brännarröret - och det kostar 4200 kronor. Skaffa gärna en sotpump. För rörbrännare rekommenderas sottal mellan 1 och 3. Jag rekommenderar 3 eftersom det skonar brännaren mest.
Och en sak till: Pannan har en oljeeffekt om 25 kW. Enligt Janfires rekommendationer, så skall man hålla sig inom 50 % av denna effekt för pellets - i detta fall 12,5 kW. Skruvar du upp värmen, så försvinner den bara ut till Kari Kråka uppe på taket. Jag skulle vilja rekommendera att du när möjlighet ges, skaffar en pelletspanna som klarar av lite mer effekt än som så.

På tal om värmepump, så är att säga att det är en riskabel lösning. Jag läste just en artikel där man redovisade statistik som visar att haverierna bland värmepumparna har ökat lavinartad de senaste åren, beroende på att producenterna bara jagar billiga komponenter och struntar i kvaliteten. Så om jag får ge ett råd: Satsa hellre på pellets. Det finns många fina pelletspannor att tillgå idag i prisklasser från de billiga såsom Focus PE 20 via medelsdyra såsom Biosol pannan till de riktigt dyra såsom Viessmann Vitoligno 300-P. Det första du måste klura ut är hur din familjsituation sannolikt kommer att utveckla sig inom de närmsta 20 åren: Kommer du att inom denna period få/ha tonåringar som förbrukar halva Vänern att ducsha med, så kanske du vill ha en lösning där solen hjälper till. Kanske vill du ha möjlighet att kunna docka anläggningen med kommande nya energigivare? Så uppsök de stora (och även de mindre) pannproducenternas hemsidor och se vad som finns. Här är några länkar:

http://www.ctcvarme.se
http://www.nibe.se
http://www.varmebaronen.se
http://www.swebo.com
http://www.janfire.com
http://www.ariterm.se
http://www.extuna.se
http://polarpellets.se
http://www.rinkabyror.se
http://www.dinvvsbutik.se
http://www.vvs-klimat.se
http://www.eldkraft.nu

Det borde kunna ge dig något att börja med, och hjäpa till med att skapa en bild av vad som finns, och på ett ungefär vad det kostar :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Med den nyaste versionen av processor kan du pricka in vilket volttal du vill...Kostar inte mer än nån stock snus.. :wink:
http://www.pelletsbilen.se/sv/butiken/3 ... 20cb6.html
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
stepside
Lärjunge!

Inlägg av stepside »

jag tycker du ska få till din anläggning så bra du kan utan allt för dyra modifikationer,när det är som kallast ute är även en gammal panna effektiv,relativt, speciellt gamla oljepannor(min från 1960 är uppmätt till 87% verkningsgrad men säkert väldigt dålig årsverkningsgrad) och tror inte man tjänar nämnvärt på att köpa en ny pelletspanna,värdesätter du bekvämlighet och 1 system därimot kan det helt klart vara värt investeringen.men sen iaf när du fått till din panna,brännare,osv hyffsat kan du investera i en bra lvp och köra denna de halvkalla,milda dagarna och få bekvämlighet,då använder du dina 2 system när de är som effektivast. vedkamin är guld alla kategorier och vips har du 3 system! igenteligen 4 då man kan köra en välisolerad vvb sommartid för tappvarmvatten :D DETTA ÄR PRECIS MITT MÅL IAF.
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Men nu glömmer du en sak, Stepside: Pannan räcker inte till. Den kanske räckte till den gång den gick på olja, men den klarar inte av samma effekt i pellets. Därför ger jag rådet att byta till en panna som har kapacitet att värme både huset och tappvarmvattnet. Det kan inte var något självändamål att sitta med en 40 år gammal panna som inte längre klarar leverera det som borde vara en självklarhet i ett modernt hushåll: Tillräcklig uppvärmning och gott om tappvarmvatten. :wink:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Hustomte
Gallringsobjekt

Inlägg av Hustomte »

Okej har gjort några mätninga nu. Fyllde på förådet nu ikväll och kom fram till att jag har förbrukar 2 säckar per dygn sen 23/3. 2*16*4,8=153,6 kw
Mellan den 21/3 till den 23/3 gick det åt 90 kw/h i el till värme och vv.
Ganska korta tidsperioder mellan mätningarna. Men det e svårt att mäta utan för stor väderomslag vi den här årstiden.
Om man tänker en uträkning 153,6*0,58=89,088 kw 58% verknningsgrad :shock:
Skall jag gå ner och stänga av panna eller?
2*38kr blir 76 kr per dyng
90* 1,2 = 108kr
Då skall ni veta att jag drog av två säckar på perioden för elpannan sänker temperaturen i acktanken till 60 grader. Nu 75 garder med pellets.
Swedo-Mekan Thermoscan 25 kw -72 kmp pellx 20 -99 1 tons förråd Elesta shunta. Frico el panna 9 kw. 500 l acktank ingen laddomat eller styrning
Funkisvilla 1936 130 m2 i två full tak höjd. 20 g. Treglas och 5 cm tillägg på insidan Källare & Vind ca 17 g
Hustomte
Gallringsobjekt

Inlägg av Hustomte »

stepside skrev:(min från 1960 är uppmätt till 87% verkningsgrad men säkert väldigt dålig årsverkningsgrad)
Har du och ni andra provat och slå om till el några dygn för att se vad huset har i värme behov.
stepside
Lärjunge!

Inlägg av stepside »

jag har en ganska klar bild vad mitt hus kräver för Kw.
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
stepside
Lärjunge!

Inlägg av stepside »

förstår inte varför pannan inte skulle klara effektbehovet?
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Vi talar om ett tvåvåningshus med en modern aktiv familj som behöver värme och tappvarmvatten. Då kan 12,5 kW bli lite klent - i synnerhet eftersom varmattenförbrukningen ofta inträffar i toppar, och inte jämnt och trutet över tid. Låt oss inte hellre glömma: 40 år är en lång tid även för en värmepanna så saker kan komma att ske. 50 år är annu längre tid. Maskiner är inte evigtvarande, och låt oss inte glömma: Vi lever på ett annat, mer krävjande sätt i dag än tillbaka i 1972.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Hustomte
Gallringsobjekt

Inlägg av Hustomte »

stepside skrev:jag har en ganska klar bild vad mitt hus kräver för Kw.
Jag frågade för om du viste vad det skiljer mellan el och pellets i kw per dygn i ditt hus.
stepside skrev:förstår inte varför pannan inte skulle klara effektbehovet?
Vilken panna menar du. Min klara behovet utan problem. Men det går ju åt sjukt mycket pellets i förhållandet till el.
Hustomte
Gallringsobjekt

Inlägg av Hustomte »

Ledsen Stepside så inte att begatorparen skrev detta
bergatorparen skrev:Men nu glömmer du en sak, Stepside: Pannan räcker inte till. Den kanske räckte till den gång den gick på olja, men den klarar inte av samma effekt i pellets. Därför ger jag rådet att byta till en panna som har kapacitet att värme både huset och tappvarmvattnet. Det kan inte var något självändamål att sitta med en 40 år gammal panna som inte längre klarar leverera det som borde vara en självklarhet i ett modernt hushåll: Tillräcklig uppvärmning och gott om tappvarmvatten. :wink:
Men som sagt vi kan väl börja och reda ut verkningsgraden av denna panna först. Sen kan vi väl se om max effekten räcker till på en vettig verkningsgard.

Jag kan inte förstå varför det går åt så mycket pellets. Det är ju inte direkt ett hål rakt ut i pipan om man så säger.
stepside
Lärjunge!

Inlägg av stepside »

ja jo man kan ju se om man slår på elpatron vid nåt viss temp ute,0gr? och få en uppskattning vad huset kräver. just jag kan inte,min patron e pajj klarar precis att få upp tappvarmvatten sommartid,ska kasta denna till sommaren.vet ändå tack vare pelletsförbrukning per år. en bra kalkyl är m2xtakhöjdx40w(normal tilläggsisolerat). att ett hus har 2 våningar gör absolut inte att det skulle gå åt mer energi snarare tvärt omn i så fall mot samma m2 i enplans. att pannan skulle vara för klen baserat på att lågan skulle "se" svag ut förstår jag inte,varför skulle pannan inte klara uppvärmning??
stepside
Lärjunge!

Inlägg av stepside »

verkningsgraden är ju typ vad det är för temp i förbränningsrummet och vad som lämnar pannan till kråkorna (eller håller skorsten frisk?) hur mycket av värmen på väg ut ur pannan som gått åt till att värma vattnet. mycket viktigt är vad du har för isolering,termostater,dragbegränsare osv.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Låt oss räkna lite:

2,6 säckar pellets á 16 kilo = 41,6 kilo där varje kilo innehåller 4,8 kWh =199,68 kWh/dygn

Med el 100 kWh rakt av. Om vi räknar som så att elen har 2 % förlust, så går det 2 kWh förlorade, så 98 kWh är det som går åt. Då får vi att verkningsgraden i pannan blir 98/199,68 = 49,1 % baserat på förbrukningen. Kari Kråka effekten är påtaglig.

Detta innebär om vi räknar med rörlig el och i värsta fall : 180 kronor per dygn med elpatronen, 2,6*48 = 125 kronor per dygn pellets. Fortfarande 55 kronor per dygn billigare - men...Bild

Med en panna som har en medelverkningsgrad om 85 % så skulle det se ut så här: 100 kWh + 15 % förlust = 115 kWh = 24 kg pellets * 3 kronor/kg = 72 kronor per dygn - eller 53 kronor billigare än med nuvarande och 108 kronor per dygn billigare än elpatronen.

Så där är det i siffror. Du kan höja verkningsgraden genom att sänka effekten på brännaren, men frågan är då om det kommer att räcka till? Snart är det sommar och då kanske du kan se på möjligheten att byta till en panna som är mer effektiv och inte minst mer modern. Men i första hand vill det till att du justerar in brännaren så att den går så bra som den kan gå. Bara där finns det några % att vinna. Anledningen till den låga verkningsgraden är mest sannolikt att pannan är gjord för koks, vilket innebär korta rökgasgångar och därmed liten area för värmeväxling mellan rökgaser och vatten. Koks avger inte mycket gas när den brinner, och de gaserna den avger är svala. Jag vet för vi hade kokskamin under min barndom. Den avger infravärme så att du vill ha stora ytor i själva brännkammaren som överför värmen till vattnet. Koks var bra för mycket utom skorstenerna för de vittrade sönder.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar