Stort högt hus (funkis) så skorstenen som e av tegel är en ganska stor del av huset. Vill att den skall må bra. Så jag tänker ge pellets en ärlig chans. Har gjort vissa mätningar. Gör slut på ca 2,6 säck per dag mellan 23 Feb och tre veckor framåt. Första 5 dagarna av perioden var det ganska kallt 10 minus sen runt -5 till 0.
När jag växlar om till elvärme ökar elförbrukningen med i snitt 100 kw/h per dygn.
Jag köpte en stek termometer på Clas o. Den pajade efter att ha gått i taket 300 g. Okej sänkte effekten på b. Köpte en riktig rökgastermometer hos Clas o för 99 kr. Efter mekande så ligger jag nu idag på 170 grader ej ny sotat. Effekte är mätt idag via grunda köksvågen.
555 gram på tio min 0,555*6=3,33*4,8=15,984 kw. På fläkten har jag 185 V skall jag minska den får det bli 165 v 175v som många kör med kan jag ej prick idag.
Jag kan precis se lågorna när jag tittat in i över lyckan. Inget jätte flås iallafall. Jag har ett bra drag i pipan aldrig varmt på infalls röret.
Skall göra en ny mätning på pelletsen idag. Då jag har ett månads förråd som jag bara kommer åt utifrån via ett fönster är det en del mek för att mäta. Och en sotning tror jag.
Fråga hur stor är era lågor är vid denna effekt?
Känns som den e lite klen tar lång tid. Men fin färg iallafall. Skulle vilja öka effekten då jag till sommaren tänkte bygga om rörena till ack tanken till ladomat laddning och brännar styrning. Idag ligger det bara och cirkulerar då jag har två vvb en i pannan och en i acktanken sen går vv in i en el beredare 60g. Panna pendlar mellan 65 och 78 g. Ja sen står det en gammal luft vatten kompressor från 84 men vattnet går bara igenom denna (paj) serikopplad med elpanna men den åker ut också till sommaren. Ja det är en helsikes massa rör.

Tycker det är ganska låga rökgaser i förhållandet till effekten.
Vad tycker ni?
Det har ju gåt åt en del pellet också. Skall ut och fulla på för att se hur mycket det gått åt nu.