Jag är nog i korrekt forumdel när jag skriver detta så jag kör på

Jag har "tänkt" att brännaren och pannan ska få vila så fort April/Maj närmar sig, jag vill inte veta av ordet "aska ur" på flera månader, inte förrän oktober i alla fall. Det är så tråkigt och "sotigt" fastän man använder munskydd, glasögon osv.. det är helt enkelt något jag vill slippa så mycket som möjligt.
Jag har tidigare skrivit om luftvärmepump och det fixar sig enkelt, jag har börjat utvärdera luftvärmepumpen vi har i vår nya arbetslokal och den fungerar bra ner till några minusgrader så vi kommer använda en sådan hemma så fort kylan kommer i septemeber/oktober.
MEN, luftvärmepumpen ger ju inte värme i kranen och när vi duschar, och vi ogillar tanken att köra med elpatronerna i pannan för enbart varmvatten, även om vi stänger av shunten och cirk-pumpen.
SÅ, jag vill inte satsa alltför mycket (snål? JA) på detta så jag hade tänkt att åka och köpa en "billig" VVB på blocket.se för.., ja låt säga runt 2 000:-(?), och sedan låta en firma koppla in den, fick offert på runt 4 000:- för detta, låter det som ett bra fast pris?
Men tills dess så vill jag förbereda allting, jag vill köpa hem VVB på runt 150-200 liter, ordna skydd till skorstenen (kanske är bra fastän man har insatsrör?), samt så vill jag vara upplyst om hur VVB:n kopplas in "parallelt?" till vår gamla Parca 3000 (jag vet att pannan måste ut och in med en ny men jag behåller den till den går sönder).
Någon som har illustration på inkoppling?
Jag vill gärna ha åsikter om detta, tips om VVB och kostnaden för installation, samt allmänt.
Tack på förhand!
Mvh