Pelletsbrännaren ska få vila

Skriv svar
foxmulder90
Lärjunge!
Inlägg: 307
Blev medlem: tis 02 mar, 2010 00:38

Pelletsbrännaren ska få vila

Inlägg av foxmulder90 »

Hej!

Jag är nog i korrekt forumdel när jag skriver detta så jag kör på :)

Jag har "tänkt" att brännaren och pannan ska få vila så fort April/Maj närmar sig, jag vill inte veta av ordet "aska ur" på flera månader, inte förrän oktober i alla fall. Det är så tråkigt och "sotigt" fastän man använder munskydd, glasögon osv.. det är helt enkelt något jag vill slippa så mycket som möjligt.

Jag har tidigare skrivit om luftvärmepump och det fixar sig enkelt, jag har börjat utvärdera luftvärmepumpen vi har i vår nya arbetslokal och den fungerar bra ner till några minusgrader så vi kommer använda en sådan hemma så fort kylan kommer i septemeber/oktober.

MEN, luftvärmepumpen ger ju inte värme i kranen och när vi duschar, och vi ogillar tanken att köra med elpatronerna i pannan för enbart varmvatten, även om vi stänger av shunten och cirk-pumpen.

SÅ, jag vill inte satsa alltför mycket (snål? JA) på detta så jag hade tänkt att åka och köpa en "billig" VVB på blocket.se för.., ja låt säga runt 2 000:-(?), och sedan låta en firma koppla in den, fick offert på runt 4 000:- för detta, låter det som ett bra fast pris?

Men tills dess så vill jag förbereda allting, jag vill köpa hem VVB på runt 150-200 liter, ordna skydd till skorstenen (kanske är bra fastän man har insatsrör?), samt så vill jag vara upplyst om hur VVB:n kopplas in "parallelt?" till vår gamla Parca 3000 (jag vet att pannan måste ut och in med en ny men jag behåller den till den går sönder).

Någon som har illustration på inkoppling?

Jag vill gärna ha åsikter om detta, tips om VVB och kostnaden för installation, samt allmänt.

Tack på förhand!

Mvh
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Finns det inte billigt vvsmaterial i Polen?
Jag minns att Jönssonligan fick jobb med att S-märka bulgariska TV apparater.Bulgarerna var också bra på verktygsmaskiner.
Kanske dom är bra på varmvattenberedare också för det dekaltrimmade italienska EU-skräp som säljs här är väl bara dyrt och inte särskilt bra.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
foxmulder90
Lärjunge!
Inlägg: 307
Blev medlem: tis 02 mar, 2010 00:38

Inlägg av foxmulder90 »

Hej!

Jag hade tänkt mig något billigt och bra märke på blocket.se, så jag inte behöver åka alltför långt :)

Nibe, Thermia, Metro osv. är märken jag sett på blocket.

Jag önskar helst en med "låg" kW :)

Övrigt VVS-material får rörmokaren ordna så jag inte köper något fel just där.

Men vad tror ni ang. offerten, låter 4 000:- bra? Kanske går att köra på rot och få ned kostnaden lite?

Mvh
bebop
Lärjunge!
Inlägg: 369
Blev medlem: ons 25 feb, 2009 14:21
Ort: Trollhättan

Inlägg av bebop »

Torsten skrev:Finns det inte billigt vvsmaterial i Polen?
Jodå, det finns. kolla på ex byggmarknaderna leroy merlin.pl , obi.pl , praktiker.pl , castorama.pl eller internetbutiken för pannor kotly.com
.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
jan johansson
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: ons 13 feb, 2008 21:20
Ort: Härjedalen

Inlägg av jan johansson »

Tittat på rinkaby rör? en ny kanske inte är så dyr där..

Tänkte på storleken..
Tror du inte det räcker med en 80 liter?
hur många är ni i familjen..
och hur är varmvatten utaget?
ja badar ni och så?
194 m2 Uppvärmt hus, tidigt 70 tal, 2 våningar, källare
CTC Elkombi -85. Iwabo S1X,
SveSol 750 DL(dalatanken) acumulatortank med solslinga
Sfinx 60 rör.
Bivalvent shunt med cbj styrning.
+ en helvetes massa kopparrör..
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

Låter precis som att det är solfångare du behöver 8)
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
foxmulder90
Lärjunge!
Inlägg: 307
Blev medlem: tis 02 mar, 2010 00:38

Inlägg av foxmulder90 »

Hej och tack för svar!

När jag tänker efter så bör det räcka med runt 100 liter, det gör det idag och då värmer även pelletsbrännaren alla element, så nog ska det räcka med 80 liter kanske.

Ska kika runt lite efter mindra modeller..

Vi är 5 i familjen och inget badkar finnes och kommer aldrig att finnas, möjligtvis "spa" eller liknande men det är senare :)

PS, solfångare planerar vi tyvärr inte :/

Mvh
Loranga
Entusiast!
Inlägg: 146
Blev medlem: ons 17 feb, 2010 19:59
Ort: Katrineholm

Inlägg av Loranga »

Hade jag varit dig hade jag satsat på en 400V beredare...
I din storlek på beredare halverar du uppvärmningstiden från ~5tim10min(230V) till 2h30min(400V).
OBSERVERA! (räknar på en Thermia 80liter)
att den då också drar 7,5kWh (3kW 400V) istället för 5,166kWh (1kW 230V).

Inbillar mig när man fått upp temp blir 400V snålare när den står och eftervärmer, kan ha fel då jag inte har någon beredare själv...
men vill man köra den på 230V får du bara ut 1/3 av maxeffekten.

Kan tänka mig att det skulle vara träligt den dagen man ska iväg hela familjen, alla ska duscha och man diskar upp sista disken i hon och vattnet är ljummet när pappa ska duscha ;-)
Ariterm Biomatic 20+ med shuntstyrning
Pellistore 3ton
10m skorsten KW Z150 Dragbegränsare
1½plans villa byggd 1927
120kvm + 64kvm källare (uppvärmd)
skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

Inlägg av skalman65 »

Använder en liknande variant själv, Inte med luftvärme pump nu.

Men min brännare får vila från maj till slutet av september.

Då slår jag på min VV beredare en 80 L Nibe Eniment.

En beredare som räckt gott och väl för oss, har aldrig varit problem att det inte skulle räcka. (två vuxna, )

Har den kopplad parralelt tror jag det blir, så på hösten när brännaren skall startas så stänger/öppnar jag på två shuntar för att koppla bort den.

Varpå VV beredaren får vila några månader.

Så din tanke att slippa sota förstår jag helt och fullt, börjar bli lite jobbigt på
vårkanten, allmänt less på det :cry:
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Ja, vem blir inte det? Det var bättre med olja. Ekonomisotade en gång i månaden - för säkerhets skuld. Ingen aska eller skit, Bytte brännarmunstycke varje höst och justerade elektroderna. Sedan gick det av sig själv utan bekymmer. Global uppvärmning mig lite här och varstans! Jag skulle ge myndigheterna global uppvärmning där bak om chansen bjöd sigBild

Så jag förstår alla som kopplar bort pelletsskiten under sommaren. Förvisso har politikerna i sin ofantliga visdom sett till att elen håller lyxpriser, så det blir ju dyrare att värma tappvarmvatten med elberedare än pellets, men av hänsyn till egna välfärden tror jag rentav man skall förunna sig den lyxenBild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
foxmulder90
Lärjunge!
Inlägg: 307
Blev medlem: tis 02 mar, 2010 00:38

Inlägg av foxmulder90 »

Värst vad du är uppe sent "Bergatorpar'n"? :) hehe

Jag ska köra på en 80 liters beredare med antingen 400V eller 230V, har båda uttag väldigt nära pannrummet, och den kommer att kopplas parallelt med pannan och däremellan ventiler som jag kan öppna resp. stänga.

Det kommer kosta runt 6 000-7 000:- allt som allt.

Men jag måste också ta hit plåtslagare så att en skorstenshuv kommer på plats, då den inte kommer användas under ett par månader (jag kommer dock starta pelletsbrännaren då och då). Har en skorstenshuv idag av väldigt bra kvalité, som ny.., men plåten som jag ska fästa den i måste dit ny, otäckt om huven hade ramlat ned från taket :)

Behöver jag tänka på något mer ang. pannan/skorstenen? Sota ur pannan riktigt noga innan den får "vila"?

Mvh
Skriv svar