Landis och Gyr reglerutrustning

Skriv svar
merry
Ungskog

Landis och Gyr reglerutrustning

Inlägg av merry »

Hej !

Har som ovan en Landis och Gyr shuntautomatik för att sköta värmen i huset. Kör förutom pellets även värmepump men när det blir kallt vill jag använda pellets. Nu när jag slog på shuntautomatiken så vrider han vredet på pannan till botten. Spelar ingen roll vilka grader som jag ställer in den på. Någon som har någon bra idé vad som kan vara fel ??
Trebema panna olja/el med TB mini pelletsbrännare samt Panasonic luftvärmepump
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Och bottenläget är? Full patte eller inget alls?

Om en sensor har glappkontakt kommer kretsloppet att "tro" att temperaturen är mycket hög eller låg, beroende på vilken sorts sensor som används.
Senast redigerad av Icecap den tis 15 dec, 2009 14:41, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
abene
Lärjunge!

Inlägg av abene »

Kontakten är dålig mot någon av givarna?
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej Merry
Shunten så den inte fastnat och bara reglage armen som flyttar på sig,
samma gäller cirkulations pumpen om den sår stilla för länge, att den också kan kärva / gå trögt.
Tillverkar rökgasutrustning
rumpmasen
Fröträd

Inlägg av rumpmasen »

Om det finns en utomhusgivare kan det tänkas att den är "kortsluten". Alltså ledarna ligger ihop. Inget motstånd! Då reagerar shunten på detta vis. Då tror shuntmotorn att det varmt ute, så den stänger. Ohm-mät givaren!
merry
Ungskog

Inlägg av merry »

Tackar för era förslag. Motorn drar shunten i botten så jag får shunta för hand. Har en utegivare samt att innegivaren sitter i den del där du ställer in värmen.
Trebema panna olja/el med TB mini pelletsbrännare samt Panasonic luftvärmepump
krej
Gallringsobjekt

Inlägg av krej »

Vi hade en Landis & Gyr RVP 31.xx tidigare. Efter ett driftuppehåll förra vintern började den också öppna eller stänga shuten helt. När jag ändrade temperaturinställningen så bytte den håll vid 18 grader eller så - över gränsen = helt stängt, under gränsen = helt öppet.

Jag felsökte grejjerna och gjorde en kvalificerad gissning att styrboxen själv var kaputt. Jag öppnade lådan och det var några komponenter som hade gått varmt så då slutade jag felsökningen. Lådan var ju ändå ca 25 år....

Jag har bytt till en sådan här istället. Funkar perfekt!
Albin Trio 330. Ecotec A4. 500l Acktank.
Skriv svar