Ja nu är gänget samlat

Det är bara André kvar sen kan vi ha styrelsemöte

Han är också välkommen med komentarer som påstår att mitt värmesystem inte fungerar
Jag kan börja med att förklara skiktningens betydelse som är lika viktig vid i laddning som vid urladdning det är vi iaf överens om.
Om man har en vanlig panna som innehåller både shuntgrupp och vv samt kopplar ihop detta med tx. två st.slavtankar alltså ett rör till toppen på tankarna samt bara en retur och en pump till botten. Då blir det rundpumpning av vatten. ( Dvs Pannans temp är 30 grader när pannan tänds, tankarna visar också 30 på samtliga termometrar . Efter en timmes eldning visar alla termometrarna kanske 50 grader på samtliga termometrar osv...När tanken och pannan är ca 90 grader vid sluteldning då pumpas bara vattnet runt. Om det då är ca: 20 grader kallt ute och huset behöver en framledningstemperatur på kanske 50 grader, då när tanken är urladdad till denna temperatur alltså 50 grader, då är det dax att elda igen. Alltså kan tanken bara lagra en temp diff på 40 grader.
Vid en skiktad tank kan lagringskapaciteten öka med större delta-T
Med laddomat och låga flöden som ett bra exempel kan tempdiffen vid laddning bli 90 i toppen och 30 i botten. Alltså 60 grader tempdiff med skiktad tank och 40 graders tempdiff på oskiktad tank.
Skiktningens betydelse är också att kunna ladda ur tanken till husets returtemperatur istället för att ladda ur tanken till framledningstempen som huset behöver.
Om vi nu åter igen går till min koppling av shuntens placering så har Shakespeare rätt men ändå fel. Det är helt rätt att i mitt fall inte värma tankarna till mera än termostatens öppningstemperatur sommartid då har jag inget returflöde som stänger den. Då är det bara en massa kwh som pumpas runt till laddomaten stänger,det är jag helt medveten om.
Om jag förklarar så här då ! När det är riktigt kallt ute Ca: 20 till 25 grader då måste jag elda varje kväll. När jag kommer hem från jobbet då är tankarna helt urladdade shunt automatiken står alltså helt öppen (huset kallar på värme ). När jag då tänder pannan och tempen kommer till 80 grader då öppanar termovaren och skickar på laddning till tankarna, men efter som shunten sitter före tankarna så går laddningsvattnet direkt till huset i stället tills inomhusgivaren känner av att det är ca: 20 grader inne. Då stänger shunten och över skottet på värme går in i tankarna.Här tjänar jag på min placering av shunt i och med att huset redan blir varmt innan överskottet går in i tankarna.
Jag förlänger alltså tiden mellan eldningarna.
Det bästa med detta är att så länge termovaren är öppen under hela eldningen så blandas returen in i pannan via laddomaten
OBS DETTA
Flödet från radiatorreturen kommer
inte in i botten på tankarna förren laddomaten har stängt då vänder flödet.Här Shakespeare kommer min laddomat att stänga på returflödet direkt efter eldning oavsett om tankbotten är 90 eller 100 grader. Här är fördelen med min koppling!!
DET ÄR DENNA FÖRDEL JAG HAR FÖRKLARAT 100 GGR
Slutligen kan jag förklara varför mina översta linjer går parallelt nedåt med viss temp skillnad. Det beror helt och hållet på att jag inte shuntar ut någon värme till huset med mycket låga flöden. Dessa linjer följer varandra på ren ärlighet bara strålningsförluster. Skiktet har inte kommit högre. Man kan tydligt se detta kl 24 i natt då shunten öppnade då ser man att bottentempen sjunker något.
Låga flöden är väl iaf bra !! Jag kan väl skicka på höga flöden från radiatorsystemet så att skicket blir markant synligt på graferna, men det är jag inte intresserad av.
Wodda ! Dålig skiktning med beredare här får du faktist förklara lite tydligare.
Det enda svalare vatten jag vill ha in i tankens nedersta del är returtempen från radiatorsystemet med så lågt flöde som möjligt.
P.s Jag vill gärna fortsätta diskutera detta när jag börjar shunta ut mera värme. Samt när vi skall jämföra eldningarna mellan Baxi och Gasellepannan
Ved Profilen..