Han har det optimala systemet som han konstruerat och det är exakt likadant som bilden han presenterar (som är en standardbild som "korrigeras" efter hand).
Vad VP försökt säga är att man uppnår bäst skiktning med lågt flöde in och ut ur tanken, vilket alla redan visste.
Det är svårt att ta sådana här godbitar till citat speciellt allvarligt....
Kan väl lägga ut min koppling av tankarna även här. http://www.beautytowncruisers.se/pictures/stdkopp.gif
Jag förstår hur du menar. Du har helt rätt! Kopplins chema har jag själv inte ritat det är en standard bild på ett mycket bra koppel som jag brukar använda. Trodde i min värld att detta var självklart Det är även denna koppling som jag har. Enda skillnaden är att jag har dragit ned radiatorreturen till returledningen till botten på tankarna före laddomaten och även före avstängnings ventilen till laddomaten
Vissa saker är hemliga inte alla ! Börjar du förstå vad jag egentligen menar
Det är jag som har tängt lite fel här. Dessa flöden stämmer inte jag måste flytta mätaren så att jag får med mig returen. Jag åter kommer när jag har flyttat den. det blir lite jobb med att tömma tanken,men det är ju ett måste. Rätt skall ju vara rätt..
Mitt värmesystem verkar vara unikt
Jag har ingen aning om vilken tid det tar att ladda mina acktankar jag hinner inte ens med. En blinkning med ögat bara så kokar det
Blev helt andra flöden när mätaren vart flyttad. Det går inte att mäta där mätaren satt förut det kan jag hjärteligen erkänna..
Hoppas att ni som följer tråden kan ha förståelse att flöden inte är så enkla i bland. Även fast man jobbar med saker och ting kan det bli fel.
Jag kan även erkänna att jag kopplat förbi baxis säkerhetslösning att fläkten på alla Baxi Pannorna bryter fläkten vid 90 grader.
Nu skall jag vara lite kaxig Du skall inte tro . Gör som jag beskriver
Jag kan inte rita in flödesmätaren på denna ritning men jag kan förklara.
Den ritningen som jag visat i denna tråd är exakt den koppling jag har
Ok det fattas ett streck på ritningen längst ned på tankens retur mellan laddomat retur och tank retur.
Min retur kommer mitt fram på tankarna. Inte på sidan
Man kan väl summera det hela med att skiktning är bra och man får det genom att placera in/utlopp på rätt ställe med relativt låga flöden (så låga som pannan tillåter), man väl samtidigt konstatera att det är rätt svårt att få en vettig uppfattning om hur bra eller dålig skiktning man har med 3 fast placerade tempgivare i tanken, om någon kunde tillföra något nytt som vi inte visste förrut vore det trevligt.Shakespeare!! Du förstår inte min koppling hur jag än förklarar. Det gör nog inte andra heller