Ved Profilens flöden

Här diskuteras allt kring vedeldning
Låst
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Det är väl ingen som tar allt detta på fullt allvar hoppas jag :shock: man får se det som ren underhållning.

Han har det optimala systemet som han konstruerat och det är exakt likadant som bilden han presenterar (som är en standardbild som "korrigeras" efter hand).

Vad VP försökt säga är att man uppnår bäst skiktning med lågt flöde in och ut ur tanken, vilket alla redan visste.

Det är svårt att ta sådana här godbitar till citat speciellt allvarligt....
Kan väl lägga ut min koppling av tankarna även här. http://www.beautytowncruisers.se/pictures/stdkopp.gif
Jag förstår hur du menar. Du har helt rätt! Kopplins chema har jag själv inte ritat det är en standard bild på ett mycket bra koppel som jag brukar använda. Trodde i min värld att detta var självklart Det är även denna koppling som jag har. Enda skillnaden är att jag har dragit ned radiatorreturen till returledningen till botten på tankarna före laddomaten och även före avstängnings ventilen till laddomaten
Vissa saker är hemliga inte alla ! Börjar du förstå vad jag egentligen menar
Det är jag som har tängt lite fel här. Dessa flöden stämmer inte jag måste flytta mätaren så att jag får med mig returen. Jag åter kommer när jag har flyttat den. det blir lite jobb med att tömma tanken,men det är ju ett måste. Rätt skall ju vara rätt..
Mitt värmesystem verkar vara unikt
Jag har ingen aning om vilken tid det tar att ladda mina acktankar jag hinner inte ens med. En blinkning med ögat bara så kokar det
Blev helt andra flöden när mätaren vart flyttad. Det går inte att mäta där mätaren satt förut det kan jag hjärteligen erkänna..
Hoppas att ni som följer tråden kan ha förståelse att flöden inte är så enkla i bland. Även fast man jobbar med saker och ting kan det bli fel.
Jag kan även erkänna att jag kopplat förbi baxis säkerhetslösning att fläkten på alla Baxi Pannorna bryter fläkten vid 90 grader.
Nu skall jag vara lite kaxig Du skall inte tro . Gör som jag beskriver
Jag kan inte rita in flödesmätaren på denna ritning men jag kan förklara.
Den ritningen som jag visat i denna tråd är exakt den koppling jag har
Ok det fattas ett streck på ritningen längst ned på tankens retur mellan laddomat retur och tank retur.
Min retur kommer mitt fram på tankarna. Inte på sidan
Shakespeare!! Du förstår inte min koppling hur jag än förklarar. Det gör nog inte andra heller
Man kan väl summera det hela med att skiktning är bra och man får det genom att placera in/utlopp på rätt ställe med relativt låga flöden (så låga som pannan tillåter), man väl samtidigt konstatera att det är rätt svårt att få en vettig uppfattning om hur bra eller dålig skiktning man har med 3 fast placerade tempgivare i tanken, om någon kunde tillföra något nytt som vi inte visste förrut vore det trevligt.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Grym Citering micke! :lol:

@Vedprofilen & Karla1

Jag tycker åtminstone att det är fantastiskt att ni motsäger er det termoventiler beskriver om skiktning,
http://www.termoventiler.se/default.asp ... sida_ID=27

Detta skikt går ej att utläsa ur Vedprofilens grafer eftersom det normalt tar bottengivaren 10-12h innan den när denna temp.

Och till Karla1, Vedprofilen har inte givit mig någon förklaring eller synpunkt på min Graf redigering. Så bollen är kvar hos dig.
Vedprofilen har enl han själv förmodligen det bästa ack systemet som finns. Jag har påpekat att jag inte håller med eftersom det inte finns någon skiktning och gett min syn på saken genom att redigera hans grafer på begäran av dig.
1)Titta på dessa redigerade grafer och beskriv vad det är för fel på mina rättelser och samtidigt varför graferna bör se ut som Vedprofilens.

2)Gör gärna detta i förhållande till den text som finns beskrivit i länken ovan. För om du kommer fram till att Vedprofilens grafer är så som det bör se ut så får du förklara varför Termoventiler har fel.

3)Om du kommer fram till att båda är rätt så får du förklara varför Vedprofilens botten givare inte når kallvattentemp förrän eft 10-12h.

Att detta skulle bero på så låg förbrukning kan inte stämma eftersom tankarna bevisligen är helt tomma på <48h. Hans givare sitter ju 10-15cm ovan botten vilket skulle betyda att han har en förbrukning på 10cm/10-12h om skiktning finns. Rimligtvis borde hans tankar då räcka om dom är 180cm höga ca 9 dygn vilket är larvigt.

Ge mig snälla en duvning i hur det ska vara, det är väl inte så många frågor. Beta av dom en efter en.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Till alla som skriver och läser på denna tråd, vill jag bara meddela att Vedprofilen har "lämnat skutan".

Han tröttnade på alla personliga påhopp mm och har valt att inte skriva här mer.

Detta är synd för forumet och dess behov av att även yrkesfolk skriver och ger tips.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Dumheter, här finns inte ett dugg mer personliga påhopp än vad elvis med flera fått stå ut med, däremot är det rätt udda att hålla på med en massa PM och ringande för att föra en diskussion på ett forum.

Så om VP inte vill vara kvar här så är det givetvis upp till honom, men skyll inte på "personliga påhopp".
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Det var tråkigt att höra eftersom vi inte blev överens om varför det var så mycket konstiga händelser i de grafer som han visade upp.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

micke_932 skrev:Dumheter, här finns inte ett dugg mer personliga påhopp än vad elvis med flera fått stå ut med, däremot är det rätt udda att hålla på med en massa PM och ringande för att föra en diskussion på ett forum.

Så om VP inte vill vara kvar här så är det givetvis upp till honom, men skyll inte på "personliga påhopp".
Nej, men vissa här på forumet har en viss förmåga att börja dra in företag och ifrågasätta dess kunskap och med fin text även börja beskylla folk att vi tjänar pengar bakvägen om vi tar det via telefon och PM. Det är nog det som han tar åt sig, som så kallade påhopp. Jag tycker det är att svartmåla branschföretag utan att ha grunder till detta. Då förstår jag mycket väl att man tröttnar ur. Eller hur tolkar du texten som ligger lite före detta inlägg? Tråkigt nog har vi fått läsa allt för mycket sådant skit tidigare, fast med värre aspekter än detta, men nu verkar det som det har tagit fart igen men med finare och lite försiktigare ton. Är också trött på att höra sådant, tyvärr!

Varför inte ta en muntlig förklaring, och som många har fått, via haft kontakt via PM samt telefon. Tråkigt bara att dom inte sedan vågar gå ut och skriva mera, när dom påstått att dom har fått en förklaring som klarnat. Finns även en mig veteligt som även gjort om sin koppling här på forumet och sedan fått det att fungera kanon enligt honom själv, genom vedprofilens hjälp och även ringt och tackat honom för tipset. Tråkigt att dom sedan inte vill blanda sig i tråden igen. Eller så har dom insett att den text som står är en bra förklaring och förstår systemet, sedan är det upp till andra om dom vill ha bättre hjälp att kontakta honom själva. Vad vet jag vad dom tänker. Vissa har varit i kontakt, och förstår ändå inte, hur ska man då göra?
Byggsmén
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Byggsmén »

Karla1 skrev:Varför inte ta en muntlig förklaring, och som många har fått, via haft kontakt via PM samt telefon. Tråkigt bara att dom inte sedan vågar gå ut och skriva mera, när dom påstått att dom har fått en förklaring som klarnat. Finns även en mig veteligt som även gjort om sin koppling här på forumet och sedan fått det att fungera kanon enligt honom själv, genom vedprofilens hjälp och även ringt och tackat honom för tipset. Tråkigt att dom sedan inte vill blanda sig i tråden igen.
Men kära jisses. Varför i hela friden skall man starta upp en tråd på ett FORUM om man sedan skall låta tråden löpa ut i en massa PM och telefonsamtal. Nu dessa personer som fått hjälp, varför kan ni nu inte sticka fram snoken och avslöja vad ni fick hjälp med och hur ni löste frågan. Jag har följt denna tråd eftersom jag är intresserad utav denna tekniken och kanske tänker satsa på en tank i framtiden.
Men när alltihop som sagt springer iväg i PM och telefonsamtal så tycker jag det rent ut sagt är skit. Och det står jag för. Och till dig Karla1. Du kan inte komma och säga något annat än att VP förklaringar och diskussioner här är en aning röriga. Ena dagen så är det det ena, andra dagen det andra. Klart att folk ifrågasätter vissa saker. Kolla bara citaten som micke_932 skriver några rader upp.
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Byggsmén skrev:
Karla1 skrev:Varför inte ta en muntlig förklaring, och som många har fått, via haft kontakt via PM samt telefon. Tråkigt bara att dom inte sedan vågar gå ut och skriva mera, när dom påstått att dom har fått en förklaring som klarnat. Finns även en mig veteligt som även gjort om sin koppling här på forumet och sedan fått det att fungera kanon enligt honom själv, genom vedprofilens hjälp och även ringt och tackat honom för tipset. Tråkigt att dom sedan inte vill blanda sig i tråden igen.
Men kära jisses. Varför i hela friden skall man starta upp en tråd på ett FORUM om man sedan skall låta tråden löpa ut i en massa PM och telefonsamtal. Nu dessa personer som fått hjälp, varför kan ni nu inte sticka fram snoken och avslöja vad ni fick hjälp med och hur ni löste frågan. Jag har följt denna tråd eftersom jag är intresserad utav denna tekniken och kanske tänker satsa på en tank i framtiden.
Men när alltihop som sagt springer iväg i PM och telefonsamtal så tycker jag det rent ut sagt är skit. Och det står jag för. Och till dig Karla1. Du kan inte komma och säga något annat än att VP förklaringar och diskussioner här är en aning röriga. Ena dagen så är det det ena, andra dagen det andra. Klart att folk ifrågasätter vissa saker. Kolla bara citaten som micke_932 skriver några rader upp.
Måste bara säga att jag instämmer fullkomligt.
Tutte Gustav
Stor entusiast!

Inlägg av Tutte Gustav »

Ställer mig oxå helt bakom byggsmen

varför skall man ej ta upp dom produkter som är dåliga ,dom som säljer o rekommenderar en dålig produkt får naturligvis stå för det
det skall vara både ris o ros

sen förstår man väl att det är en o annan som har ekonomiska intressen via detta forum
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Wodda skrev:
Byggsmén skrev:
Måste bara säga att jag instämmer fullkomligt.
Mmmm bara att instämma..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Byggsmén skrev:
Jag håller med dig i denna synpunkt du har, det vore kanske inte så dumt om dom gick ut och skrev lite mer på forumet dom som fått förklaring och förstått det hela. Det var väl tanken han hade. Ta det via telefon och sedan berätta mer på forumet, alltså forsätta diskussionen så att andra kan fortsätta att följa den. Eftersom det står lite olika är väl också att man försökt förklara på olika sätt för den som inte förstått.

Sedan när man klipper in citat så kan man ju faktiskt få det att vinklas hur som helst. Man bör nog med andra ord läsa genom tråden för att bilda sin egen uppfattning. Citaten är ju tagna lite här och där och kan tolkas på olika sätt som micke_932 plockat ihop. Den som har kunskapen fårstår även hur han menar direkt med att läsa.

Kopplingen är ju en standardkoppling som dom flesta använder sig av, men ändringen i den är att returen är flyttad, och det finns förklarat av VP. Samt så hjälper även flödesmätarna till att strypa i systemet som gör att även här sänks flödet. Det enda som är en nackdel för honom är att han inte har tillräckligt med avluftare som gör att det tar lite längre tid innan luften försvinner, efter det han flyttade en mätare för att den satt lite fel. Finns också förklarat. Det hela gick ju ut på att visa hur låga flöden ger ett bättre system hemma hos honom. Om det fungerar på andra kopplingsalternativ vet ju vi inte. Sedan har ju mycket annat blandats in i tråden, så det är inte alls så konstigt att mycket blivit till en röra.
Byggsmén
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Byggsmén »

Karla1 skrev: Kopplingen är ju en standardkoppling som dom flesta använder sig av, men ändringen i den är att returen är flyttad, och det finns förklarat av VP. Samt så hjälper även flödesmätarna till att strypa i systemet som gör att även här sänks flödet. Det enda som är en nackdel för honom är att han inte har tillräckligt med avluftare som gör att det tar lite längre tid innan luften försvinner, efter det han flyttade en mätare för att den satt lite fel. Finns också förklarat. Det hela gick ju ut på att visa hur låga flöden ger ett bättre system hemma hos honom. Om det fungerar på andra kopplingsalternativ vet ju vi inte. Sedan har ju mycket annat blandats in i tråden, så det är inte alls så konstigt att mycket blivit till en röra.
Sedär, 535 svar och 18991 visningar senare så har jag fått klargjort för mig att hans system är en standardkoppling med returen flyttad. Inte illa av mig :wink:

Men vad händer med hans system om han tar bort flödesmätarna ?? Då ökar ju flödet till det sämre. För mätarna e ju ÖK om man skall lansera systemet på marknaden. Då borde ju en viss sorts strypning ( jag kallar det så så vet iallafal jag vad jag menar ) funka lika bra !!
Tutte Gustav
Stor entusiast!

Inlägg av Tutte Gustav »

Vedprofilen har ju ingen " Profil" borde han inte ha det?
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
Byggsmén
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Byggsmén »

Han har haft en väl redovisad profil innan.
Byggsmén
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Byggsmén »

Jag har ännu en gång gått igenom denna tråden för att få tips och kläm på alla tips och trix. Men jag fastnade på ett uttalande från Karla1 om dessa påhopp på branschfolket här.
Karla1 skrev:Nej, men vissa här på forumet har en viss förmåga att börja dra in företag och ifrågasätta dess kunskap och med fin text även börja beskylla folk att vi tjänar pengar bakvägen om vi tar det via telefon och PM. Det är nog det som han tar åt sig, som så kallade påhopp. Jag tycker det är att svartmåla branschföretag utan att ha grunder till detta.
Om det är några som verkligen skall fixa sådana påhopp så är det väl ändå branscher som typ eran. Ni är ju utsedda till att testa och prova olika produkter inom bioenergin. Bara för att ni har testat en produkt eller som VP labbat med acctankar så är inte det bäst, bara för att ni har gjort testerna. Fick lära mig tidigt inom sport att där finns ALLTID någon som är bättre. Därmed är man inte bäst.

Så därför måste man också ta kritik om där är någon som ifrågasätter det man säger. Och det har det ju varit några stycken här. Du säger också Karla1 att där är många i eran bransch som lovordat VP system. Är ju jättefint. Men där finns säkert också någon som inte sagt detsamma eller kanske inte sagt något alls. Eller hur. Att sedan sitta och säga att man är i stort sett det ledande företaget på det området är farligt. Det kan slå tillbaka på många vis. Eller hur var det med testerna på CTC1100 som ni kritiserade. Där gjorde ju SP (Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut) en helt annan värdering på den pannan. Men skit i det. Det var inte det jag ville få fram. Att sen VP kallar sitt system för unikt :shock: är väl till att ta i.

Vad jag vill komma fram till med detta sista inlägg i denna tråd är. Man är inte bäst på något. Man måste kunna lyssna på andra och ta emot sådan info också. Annars blir man bara en eremit i sitt eget pannrum och där man tror man är bäst.

Tackar för en mycket lärorik tråd om accteknik och att vara för självgod.
Hej svejs !!
Låst