Ved Profilens flöden 2

Här diskuteras allt kring vedeldning
Låst
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

:lol: :lol: :lol:

Som Shakespeare skrev i ovanstående inlägg ska det vara vid bra skiktning..

Vid laddning kommer det varma vattnet in i toppen på tanken/arna o förflyttar sej neråt med en skarp avgränsning, Om det så sitter givare varje 20 cm ner efter hela tanken så ska inte flera givare/termometrar ändra temp samtidigt utan bara en åt gången..
Samma sak men omvänt blir det vid urladdning, Skiktet mellan kallt o varmt går från botten o uppåt med samma bottentemp som tempen på radiatorreturen..
Så är tanken helt laddad till 95° o returen från radiatorerna är 25° så ska tanken bli 25° i botten först o detta skikt ska sedan vandra uppåt i tanken med några cm mellan 25 o 95° utan att tanken ska ändra temp i övrigt (ovanför detta skikt)
Med 20 cm mellan givare ska det inte ändra temp på 2 st samtidigt, När en givare nått 25° ska den som är 20 cm ovanför fortfarnade visa 95°..

Va hos en kompis förra helgen o testkörde hans nya anläggning, Det är ett trycklöst system med oljetank på 3200 l o en 500 l tank med slingor..
Då stora tanken va oisolerad vid testkörningen va det lätt att hålla koll på skiktet vid laddning o även kolla hur det blev mellan tankarn..
Det va exakt samma skiktning i båda tankarna o bara nån cm mellan 90° o det 12° vattnet i tankarna, Nu isolerar han tankarna 30 cm i sidorna o 50 cm i toppen så då går det få en inblick i skiktningen vid urladdning oxå..
Han har eldat upp tankarna helt 2 ggr nu o då verkar luften istort vara borta, Luften ställde till det lite vid första eldningen..
*
Nån som har en uppfattning /vetskap om hur mycket luft det är i 4000 liter vatten??

Exp.kärlet va nästan helt fullt men det kom inte ut många liter vatten (ca 20 l) när vattnet värmdes från 12° till 85° men jävulskt med luft.. :shock:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Allting är klock rent för mig. Det var bara det att shakespeare skrev.

Vid perfekt skiktning laddas kallt vatten in i botten på tankarna. Om han hade skrivit att ett lågt returflöde från radiatorsystemet bör skapas in i botten till tankarna så har det blivit mera riktigt. Ordet laddar är för mig i toppen på tanken och då skall vattnet vara så varmt som möjligt samt med så lågt laddnings flöde som möjligt .Går det att köra laddningspumpen på läge 1 så gör det.
Temperatur skiktet i tankarna ser man naturligtvis bättre när man börjar shunta ut värme på radiatorena. Jag skryter inte att skiktet blir bättre när shunten är stängd snarare TRÄRT OM......

Vet bara inte hur jag skall övertyga vissa vad jag menar med perfekt skiktning samt låga laddningsflöden.

Jag tänker ordna så att vi tänder Gaselle pannan och Baxin vid exakt samma tid och försöker skapa samma start förutsättning mellan anläggningarna. Då får vi även se vilken panna som är vassast. Baxi mot två stycken 750 Liters tankar eller Gasell mot en två kubiks tank. Vi tänker även andvända samma vedkvalitet när vi gör denna test.

Så får vi diskutera vidare vem som har rätt eller fel.

Ved Profilen..
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Ok. Ursäkta ordvalet. Jag har ändrat.

Kan du nu förklara varför temperaturen på olika höjd i tanken sjunker samtidigt?

Och så en viktig detalj: Det är vid urladdning som skiktningen har betydelse, inte vid laddning. Flödet vid laddning styrs av laddomaten.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Laddningsflödet påverkas tydligen inte nämnvärt av laddpumpens hastighet, Det är iof ganska logiskt för om man pumpar ut mer vatten från pannan som kommer inte denna att klara av att hålla tempen..
Det är bara i pannkretsen som vattenflödet/cirkulationen ökar men det går inte ut mer vatten i tanken..

Med grova rör/anslutningar så får man oxå en lägre flödeshastighet in i tanken...

Vilken panna man har ska inte påverka skiktningen, Därimot så lär/bör det bli bättre med 1 tank än 2/3 tankar..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Eldflugan
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: sön 13 jan, 2008 16:26
Ort: örebro

Inlägg av Eldflugan »

Kolla min tank igår hade 90*c 65*c 20*c hyffsad skiktning tycker jag elda ca 30 timmar innan ute tempen var 8*c.
Som flera innan mig noterat visar graferna att på baxi pannan en konstig tendens varför sjunker topp och mitt tillsammans? :?:
Följer med intresse dina grafer. :)
Eldflugan
Baxi Solo Inova 30 med 2500 L tank semskorsten kullvert från pannrum Loggar temperaturer
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Nu har jag naturligtvis mitt uppe i denna diskussion fått problem med loggnings datorn i pannrummet :evil: :evil: :evil:

Jag åter kommer när dessa problem är lösta.

Ved Profilen..
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Undrar varför alla tre linjerna ökar samtidigt i tanken som sitter på tre olika höjder när det gäller Gaselle pannans loggning vid laddning. :roll: Denna anläggning borde ju vara perfekt :?: Enl. vissa Experter.. :?: http://www.afabinfo.com/gasellelogg.asp

André eller Shakespeare kanske har en förklaring ?

Ved Profilen..
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

André skrev::lol: :lol: :lol:
Med 20 cm mellan givare ska det inte ändra temp på 2 st samtidigt, När en givare nått 25° ska den som är 20 cm ovanför fortfarnade visa 95°..
Det kan ju bara funka i en tank med noll förluster.
Den översta mätaren kommer ju oxå sakta sjunka även fast man inte har någon omrörning i tanken.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Ved Profilen skrev:Undrar varför alla tre linjerna ökar samtidigt i tanken som sitter på tre olika höjder när det gäller Gaselle pannans loggning vid laddning. :roll:
Skämtar du? Givetvis ökar alla temperaturer samtidigt eftersom laddningen går i i toppen på acken och s.a.s. flyttar temperaturerna nedåt. Om det laddas in 20cm varmt vatten i toppen så visar alla givare den temperatur som tidigare kunde mätas 20 cm högre upp. Alla givare påverkas eftersom tanken INTE är perfekt skiktad.
JAG har inte heller påstått att det är perfekt skiktning i denna logg. "Hyfsad" tror jag var ordet som jag använde i mitt första inlägg.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

:lol:
Nu väntar jag bara på en replik från Vedis sen kommer jag att dö av skratt.
Allvarligt Herr Vedprolfil låt höra din förklaring på det problem du angav i förra inlägget. Shakespear´s förklaring är en klockren förklaring om vad som visas.

:lol:
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Nej Jag skämtar inte. Det skall bli kul och prova när vi testar bägge pannorna samtidigt. Just nu har jag problem med loggningen.

Man kan kolla min loggning där den har stannat så ser man att bättre skiktning vid laddning går det nog inte att få.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Ved Profilen skrev: Man kan kolla min loggning där den har stannat så ser man att bättre skiktning vid laddning går det nog inte att få.
Var vänlig och förklara vilken betydelsen av skiktning vid laddning.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Andreas Hansson skrev:
André skrev::lol: :lol: :lol:
Med 20 cm mellan givare ska det inte ändra temp på 2 st samtidigt, När en givare nått 25° ska den som är 20 cm ovanför fortfarnade visa 95°..
Det kan ju bara funka i en tank med noll förluster.
Den översta mätaren kommer ju oxå sakta sjunka även fast man inte har någon omrörning i tanken.
Visst är det så men det ska inte sjunka så snabbt som det gör i en viss anläggning mellan botten/mitten..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Ved Profilen skrev:Undrar varför alla tre linjerna ökar samtidigt i tanken som sitter på tre olika höjder när det gäller Gaselle pannans loggning vid laddning. :roll: Denna anläggning borde ju vara perfekt :?: Enl. vissa Experter.. :?: http://www.afabinfo.com/gasellelogg.asp

André eller Shakespeare kanske har en förklaring ?

Ved Profilen..
Kan va så enkelt som dåligt isolerad tank.. :wink:
Såg nu att det va vid laddning du skrev men det verkar va samma vid urladdning..

Har ingen aning om hur anläggningen ser ut men jag ser att det är dålig skiktning..
Senast redigerad av André den mån 06 okt, 2008 12:53, redigerad totalt 1 gånger.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Shakespeare skrev:
Ved Profilen skrev: Man kan kolla min loggning där den har stannat så ser man att bättre skiktning vid laddning går det nog inte att få.
Var vänlig och förklara vilken betydelsen av skiktning vid laddning.
mvh
Nä den har ju ingen betydelse annat än om man bara laddar typ halva tanken, Svårt att kalla en tank skiktad om hela tanken är 95°
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Låst