Sen blev de kallare ute och då fick jag höja effekten för att kunna hålla värmen. Matning-ca 12-13 kw och rökgas 160-180. bra bra..
men.. inte helt bra. 1.5 säck om dagen kan ju vara godtagbart Värmer upp ca 300 kvadrat.
Pillade vidare och såg då med hjälp av lite speglar och ficklampa att de faktiskt inte bara var ett rör i bakkant på pannan utan till och med något slags fackverk i den rektagulära kanalen men.. oj va sot det var där!!! Totalt hjärnsläpp egentligen att inte kolla detta innan men sotaren har aldrig sotat ???? där och inte sagt nåt heller. Iofs sa han inget om avsaknaden av plåten i botten heller som inneburit många sköna oljelitrar till kråkorna i 10 år.
Sagt och gjort. Sotade dessa frenetiskt och visst var det gammalt sot där. Samma äckliga känsla som när man sotade för olja förr- andnöd med andra ord.. Totalt blev de en tredjedels plåthink..

Säkerligen kommer detta att märkas i förbrukning och när jag får rätt på den hysteriska hysterdiffen så småningom så blir jag nog riktigt nöjd.
Så att det kan finnas många olika saker som kan göras för att optimera systemen är helt klart. Inte bara att installera- kolla rökgaser med fina mätare utan mer till. Naturligtvis är rätt inställningar väldigt viktiga men om inte allt annat också är rätt så blir de inte bättre än så oavsett hur dyra installatörer eller hur fina mätinstrument de använts.