För hög förbrukning, vad skall jag göra?

Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!

Inlägg av Stroker »

Det finns ju faktiskt ganska många parametrar som är avgörande för förbrukningen..har jag insett just igår. Min pannas "mottaglighet" mot pellets förändrades kraftigt när jag lade en plåt i botten på förbränningsrummet som tvingade gaserna och värmen att vända inne och sugas ut vid brännaren. Besparingen vet jag inte men jag sänkte rökgaserna från 220-250 grader till 135 har jag för mig. Besparingen märktes säkert i pelletsförbrukning men pannan laddade ju bara ca 10kw.

Sen blev de kallare ute och då fick jag höja effekten för att kunna hålla värmen. Matning-ca 12-13 kw och rökgas 160-180. bra bra..
men.. inte helt bra. 1.5 säck om dagen kan ju vara godtagbart Värmer upp ca 300 kvadrat.

Pillade vidare och såg då med hjälp av lite speglar och ficklampa att de faktiskt inte bara var ett rör i bakkant på pannan utan till och med något slags fackverk i den rektagulära kanalen men.. oj va sot det var där!!! Totalt hjärnsläpp egentligen att inte kolla detta innan men sotaren har aldrig sotat ???? där och inte sagt nåt heller. Iofs sa han inget om avsaknaden av plåten i botten heller som inneburit många sköna oljelitrar till kråkorna i 10 år.

Sagt och gjort. Sotade dessa frenetiskt och visst var det gammalt sot där. Samma äckliga känsla som när man sotade för olja förr- andnöd med andra ord.. Totalt blev de en tredjedels plåthink.. :? Tappade stenbaffeln när den skulle sättas in :x så de blev till att ta fram den eminenta tigersågen som så tjänstvilligt kapat ner oljetanken och därmed visat sin duglighet jämtemot kapen. Skar till plåtar och gjorde en ny baffel i 5mm plåt som migades ihop samt ännu en ny plåt til botten som tvingade gaserna ytterliggare 4 centimeter bakåt. Nu sugs i princip gaserna ut i kant med brännaren. Resultat då :arrow: tempen sjönk till 125 grader :P och nu kan jag kruta på till 15kw med rökgas 135 grader. Börjar närma mig där jag skulle varit från start redan.

Säkerligen kommer detta att märkas i förbrukning och när jag får rätt på den hysteriska hysterdiffen så småningom så blir jag nog riktigt nöjd.

Så att det kan finnas många olika saker som kan göras för att optimera systemen är helt klart. Inte bara att installera- kolla rökgaser med fina mätare utan mer till. Naturligtvis är rätt inställningar väldigt viktiga men om inte allt annat också är rätt så blir de inte bättre än så oavsett hur dyra installatörer eller hur fina mätinstrument de använts.
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Bissman skrev:Installerade min pellets panna 31/10 och har eldat upp 25 säckar vilket jag tycker är alldeles för mycket :evil:

= 1,67 säckar om dagen :cry:

Värmebaronen Comet & Vikingbio

Boyta 125m2 + 96m2 souteräng bor i Uddevalla
Är det uppvärmning både på 125m2 och 96m2 så är stor så det borde va rimlig så, men hade va möjlig mindre än 1,67 säck. Beror på hur är ditt hus, installerat rätt, någon läckage kall luft att kyla ner element, har du inomhus temperatur till Comet så att den styr rumstemp. Har du för lite hög rumtemp, prova sänka två grader. alltså 20ºC men det är klart skillnad med 23ºC. och med hurdan var väder är avgöra. Inte samma väder som hela sverige än var man bor och hur blåsig med kall från havet .

Mitt huset har gått på 14 säckar dvs 1 säck om dag och är kall om kvällar som under 5ºC vissa 0ºC och två nätter har varit minus. Jämföra jag tittade min notera att denna månade är mindre än förra året.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Skriv svar