För hög förbrukning, vad skall jag göra?

beseecher
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 12:26
Ort: Borås

För hög förbrukning, vad skall jag göra?

Inlägg av beseecher »

Hej, har en Iwabo Villa S brännare som är kanske 4-5 år gammal och en äldre Arimax panna och känner att jag har för hög förbrukning men vet inte vad det beror på.

Har tilläggsisolerat vinden och tätat fönster ytterligare från förra vintern då det drog en pall pellets på 23 dagar. Året har väl börjat lite mildare än förra året men nu när vi ligger runt 0 gradigt så drar det ändå ca 1,5 säck om dagen med ganska låg pådrag av värme i huset.
Kan väl knappast vara "normal" förbrukning?
Bor i en 2 plansvilla på 140 kvm + källare (villan finns i borås...)

Någon som har råd eller vet vad man skall göra???
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag har lite drygt en säck per dygn i förbruk, kanske 20Kg, så jag tycker att det är inte helt jävligt.

Vad som har varit är blött och blåsigt, det suger en hel del mer värme ur huset än man tror så ditt höga förbruk kan helt enkelt vara att vädret har varit för jävligt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Elias Mårtensson
Prima virke
Inlägg: 55
Blev medlem: ons 28 jun, 2006 12:24
Ort: Västerås

Inlägg av Elias Mårtensson »

Har ni dragbegränsare? Kanske kan vara något om ni inte har någon, jag har märkt att förbrukningen ökar markant när det blåser, så jag har beställt en som förhoppningsvis kommer om 1-2v.

Jag har 160kvm tvåplans kåk från 1920 utan tilläggsisolering, och jag förbrukar vid 0 grader C ca 8-9kg/dygn.
Självinstallerad CTC EcoFlex, 7m 120mm Syrafast rör. Hus 200kvm från 1920, Sotar själv.
Grimreaper
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 22:46
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Grimreaper »

min drog åt #"¤"# för mkt enligt mig själv förra månaden, men då var den inte injusterad efter installationen i början av Maj. Det är nu skett (någorlunda iallafall..har har itne precis några moderna instrument då han gjorde det), så ska se vad det blir denna månad.
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Bästa sättet att ta reda på energiförbrukningen väldigt exakt är att använda elpatron i tre dagar och läsa av utetemperatur och elmätarställning. Innan du påbörjar ditt test kan du mäta hushållselförbrukningen i en vecka.

Därefter kör du pellets i tre dagar.
Räkna dig bakåt så ser du din verkningsgrad med ganska bra träffsäkerhet.

1,5 påse vid nollan är inget onormalt vid 140m2 och källare som förmodligen inte är iskall. Det är 60 spänn om dan.
Elpatron är garanterat 100 +.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
beseecher
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 12:26
Ort: Borås

Förbrukningen...

Inlägg av beseecher »

Elias Mårtensson skrev:Har ni dragbegränsare? Kanske kan vara något om ni inte har någon, jag har märkt att förbrukningen ökar markant när det blåser, så jag har beställt en som förhoppningsvis kommer om 1-2v.

Jag har 160kvm tvåplans kåk från 1920 utan tilläggsisolering, och jag förbrukar vid 0 grader C ca 8-9kg/dygn.

Ja detta låtar som en mer "normal" förbrukning, en säck är väl på ca 16 kg så du förgrukar väl drygt hälften av vad jag gör på ett dygn. Även jobbarkompisen har liknande förbrukning som du vilket gör en liten avundsjuk :)
Dit jag vill komma på ngt sätt...
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

om du har bra drag i pannan så skulle jag rekomendera att experimentera med turbulatorer eller bafflar.
//Patrik
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag har dragbegränsare osv men jag håller full värme i källaren då vi använder den mest av allt i huset. Detta kostar såklart så jag är inte missnöjd.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Icecap skrev:Jag har lite drygt en säck per dygn i förbruk, kanske 20Kg, så jag tycker att det är inte helt jävligt.

Vad som har varit är blött och blåsigt, det suger en hel del mer värme ur huset än man tror så ditt höga förbruk kan helt enkelt vara att vädret har varit för jävligt.
'

Jag ligger oxå på ca 20 kg/dygn nu o har ett hus på 135+80 m2 källare som är 19° i.. Det går iaf mer pellets nu än ifjol då det va kallare men det har varit betydligt blåsigare o fuktigare i år..

Har märkt att det krävs samma framledningstemp vid 0° o lite blåsigt (ej storm) som vid -12° o vindstilla.. :(
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Inlägg av vatsug »

Verkar ganska normalt, tycker jag. Låg på 128 kg V45 , medeltemp då +2,1 grader. Jag brukar räkna ut medeltempen och förbrukning varje varje vecka, stämmer förvånansvärt bra.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

André skrev:
Icecap skrev:Jag har lite drygt en säck per dygn i förbruk, kanske 20Kg, så jag tycker att det är inte helt jävligt.

Vad som har varit är blött och blåsigt, det suger en hel del mer värme ur huset än man tror så ditt höga förbruk kan helt enkelt vara att vädret har varit för jävligt.
'

Jag ligger oxå på ca 20 kg/dygn nu o har ett hus på 135+80 m2 källare som är 19° i.. Det går iaf mer pellets nu än ifjol då det va kallare men det har varit betydligt blåsigare o fuktigare i år..

Har märkt att det krävs samma framledningstemp vid 0° o lite blåsigt (ej storm) som vid -12° o vindstilla.. :(
Det där stämmer nog ganska bra.

Borås är fuktigt , regnar mycket där.....
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

snillet skrev:
Borås är fuktigt , regnar mycket där.....
Jepp inte så trevligt ställe.. :wink:
Tjejerna där trodde på oss då vi sa att vi hade svarta lampor i norrland som vi tände på natten för att kunna sova.. Det blir helt svart inne då... :lol: :lol:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Bissman
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 19 okt, 2006 11:34

Inlägg av Bissman »

Installerade min pellets panna 31/10 och har eldat upp 25 säckar vilket jag tycker är alldeles för mycket :evil:

= 1,67 säckar om dagen :cry:

Värmebaronen Comet & Vikingbio

Boyta 125m2 + 96m2 souteräng bor i Uddevalla
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Jag har legat på 3-4 kg om dan under slutet på sommaren, nu när det kryper ner mot nollan så börjar det närma sig en säck om dan.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Inlägg av Stroker »

Det finns ju faktiskt ganska många parametrar som är avgörande för förbrukningen..har jag insett just igår. Min pannas "mottaglighet" mot pellets förändrades kraftigt när jag lade en plåt i botten på förbränningsrummet som tvingade gaserna och värmen att vända inne och sugas ut vid brännaren. Besparingen vet jag inte men jag sänkte rökgaserna från 220-250 grader till 135 har jag för mig. Besparingen märktes säkert i pelletsförbrukning men pannan laddade ju bara ca 10kw.

Sen blev de kallare ute och då fick jag höja effekten för att kunna hålla värmen. Matning-ca 12-13 kw och rökgas 160-180. bra bra..
men.. inte helt bra. 1.5 säck om dagen kan ju vara godtagbart Värmer upp ca 300 kvadrat.

Pillade vidare och såg då med hjälp av lite speglar och ficklampa att de faktiskt inte bara var ett rör i bakkant på pannan utan till och med något slags fackverk i den rektagulära kanalen men.. oj va sot det var där!!! Totalt hjärnsläpp egentligen att inte kolla detta innan men sotaren har aldrig sotat ???? där och inte sagt nåt heller. Iofs sa han inget om avsaknaden av plåten i botten heller som inneburit många sköna oljelitrar till kråkorna i 10 år.

Sagt och gjort. Sotade dessa frenetiskt och visst var det gammalt sot där. Samma äckliga känsla som när man sotade för olja förr- andnöd med andra ord.. Totalt blev de en tredjedels plåthink.. :? Tappade stenbaffeln när den skulle sättas in :x så de blev till att ta fram den eminenta tigersågen som så tjänstvilligt kapat ner oljetanken och därmed visat sin duglighet jämtemot kapen. Skar till plåtar och gjorde en ny baffel i 5mm plåt som migades ihop samt ännu en ny plåt til botten som tvingade gaserna ytterliggare 4 centimeter bakåt. Nu sugs i princip gaserna ut i kant med brännaren. Resultat då :arrow: tempen sjönk till 125 grader :P och nu kan jag kruta på till 15kw med rökgas 135 grader. Börjar närma mig där jag skulle varit från start redan.

Säkerligen kommer detta att märkas i förbrukning och när jag får rätt på den hysteriska hysterdiffen så småningom så blir jag nog riktigt nöjd.

Så att det kan finnas många olika saker som kan göras för att optimera systemen är helt klart. Inte bara att installera- kolla rökgaser med fina mätare utan mer till. Naturligtvis är rätt inställningar väldigt viktiga men om inte allt annat också är rätt så blir de inte bättre än så oavsett hur dyra installatörer eller hur fina mätinstrument de använts.
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Skriv svar