Jag har bott här på Bergatorp i 9 år, och haft brandskydds kontroll med kamera och fullt paket två gånger. Trots att mina skorstenar ser lite trötta ut, så får de alltid godkänd av en brett leende sotare. På något sätt känns det betryggade att de kommer kunniga människor och inspekterar.
Sotning utförs två gånger om året av sotaren - och de kronorna tar jag med glädje även om jag inte är särskild rik. Känns lite lyxigt att för två gångars skuld slippa sota pannan.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Senast jag hade en sotare här var för exakt 2 år sedan.Gick egensotarekurs Febr.-09.Sotat skorstenen själv 2 ggr-09 och 2ggr -10.Väntar på att få brev om brandskyddskontroll när som hellst.
Det är ju bara att dra viskan upp och ner 5ggr i skorstenen.Resten görs varje vecka i pannrummet.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
bergatorparen skrev:...På något sätt känns det betryggade att de kommer kunniga människor och inspekterar.
...
Sotaren inspekterade på mitt uppdrag skorstenen innan jag köpte huset, och "Allt ser bra ut!" sa sotarmästaren. När jag sen någon månad senare böt panna och skorstenen provtrycktes så läckte den som ett såll!!
Sotaren fick snällt betala vad det kostade att få slang monterad i skorstenen.
Så de är inte alltid så kunniga....
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Nej, det där var inte bra. Det kunde slutat på värsta sätt. Men hos mig använde man kamera båda gångarna, och det var två olika killar som gjorde inspektionen. Men man måste tydligen vara på sin vakt.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Jag kanske ska backa lite på mitt påstående att det är "roligt att sota". Men det är helt ok för mej med ett relativt kort insatsrör och ett tak med bara 15 graders lutning. Skulle kanske tveka lite om det var en krånglig gammal skorsten utan rör som satt djävligt högt.. Och jag hade ändå börjat att sota själv p.g.a. att ingen kom. Ringde till slut "min sotare". Hade just gått i konkurs!? Bergvärmefesten här i Stockholm kanske hade bidragit. Då skickade jag in en ansökan. Strul-Stockholm. Kanske bättre ordning ute i.. öhh,, "riktiga Sverige". Här råder mest undantagstillstånd. Folk ser mest ut som fågelholkar när man nämner pellets. Kanske överdrivet, men villaägare här är ofta så penningstarka att dom köper sej fri från besvär. Dvs blir ofta lurade med hutlösa offerter och skiter i vilket.
Viking Bio 2003, Euronom A25B 1975, Tigrex 25
Villagyr rpv 30 shuntautomatik
Mafa veckoförråd, villa ca 100+60 m2
Sotaren gått i konkurs? I'd never thought I'd live to see the day.
Att 08:or är lite - hrm - egenartade, har vi ju sett här i Västra Värmland med, men det får vi ta vid ett senare tillfälle. Men ändå lär det väl finnas sotare där borta? Jag menar: Man har väl industrier, krematorier och sopförbränningsanläggningar som behöver hjälp av sotaren?
Hursomhelst så verkar det för mig som om det att gå en sotningskurs inte är så dumt. Om det blir en sådan kurs här, kommer jag att anmäla mig
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25