Hade sotaren hemma idag

Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Jag har bott här på Bergatorp i 9 år, och haft brandskydds kontroll med kamera och fullt paket två gånger. Trots att mina skorstenar ser lite trötta ut, så får de alltid godkänd av en brett leende sotare. På något sätt känns det betryggade att de kommer kunniga människor och inspekterar.
Sotning utförs två gånger om året av sotaren - och de kronorna tar jag med glädje även om jag inte är särskild rik. Känns lite lyxigt att för två gångars skuld slippa sota pannan. :D
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!

Inlägg av Dave »

Kursen jag gick var riktigt bra, det är ingen kärnfysik vi pratar om, man går igenom säkerhet och hur sotbrand uppstår osv. nyttiga saker.

Min sotare var en bedrövlig typ, gick aldrig att få tag på, skickade fakturor på icke gjorda arbeten och höll aldrig avtalad tid....

Lycka till Danielimotala, du gör helt rätt, kommer inte att ångra dig!

Mvh// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Senast jag hade en sotare här var för exakt 2 år sedan.Gick egensotarekurs Febr.-09.Sotat skorstenen själv 2 ggr-09 och 2ggr -10.Väntar på att få brev om brandskyddskontroll när som hellst.
Det är ju bara att dra viskan upp och ner 5ggr i skorstenen.Resten görs varje vecka i pannrummet.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
skalman65
Energiprofet!

Inlägg av skalman65 »

Ni som har gått "sotar" kurser, vad fick ni betala för den.
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Becker
Energiprofet!

Inlägg av Becker »

bergatorparen skrev:...På något sätt känns det betryggade att de kommer kunniga människor och inspekterar.
...
Sotaren inspekterade på mitt uppdrag skorstenen innan jag köpte huset, och "Allt ser bra ut!" sa sotarmästaren. När jag sen någon månad senare böt panna och skorstenen provtrycktes så läckte den som ett såll!! :shock:
Sotaren fick snällt betala vad det kostade att få slang monterad i skorstenen.
Så de är inte alltid så kunniga....
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Nej, det där var inte bra. Det kunde slutat på värsta sätt. Men hos mig använde man kamera båda gångarna, och det var två olika killar som gjorde inspektionen. Men man måste tydligen vara på sin vakt. Bild
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

johano skrev:
Nej, det vet jag inte.
Det var iaf. vad sotaren sa när jag frågade honom vid ett av de vanliga sotningsbesöken för några år sedan.

/johan
Nåja du behöver inte oroa dig för att det blir tätare brandskydskontroll.
Sotaren sa nog bara så för att skrämmas lite .

Jag hade förmånen att se när det sotades hos grannen. Sotaren drog pipan 1 gång. Ner med viskan och sedan drog han upp den igen.Klart

:roll:
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

skalman65 skrev:Ni som har gått "sotar" kurser, vad fick ni betala för den.
Om jag inte missminner mig 700-800 kr... .. nu behöver man inte passa iofs den trevliga sotaren.. :) "Gud bless the vedproducts".. 8)
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Degen
Ungskog

Inlägg av Degen »

Jag kanske ska backa lite på mitt påstående att det är "roligt att sota". Men det är helt ok för mej med ett relativt kort insatsrör och ett tak med bara 15 graders lutning. Skulle kanske tveka lite om det var en krånglig gammal skorsten utan rör som satt djävligt högt.. Och jag hade ändå börjat att sota själv p.g.a. att ingen kom. Ringde till slut "min sotare". Hade just gått i konkurs!? Bergvärmefesten här i Stockholm kanske hade bidragit. Då skickade jag in en ansökan. Strul-Stockholm. Kanske bättre ordning ute i.. öhh,, "riktiga Sverige". Här råder mest undantagstillstånd. Folk ser mest ut som fågelholkar när man nämner pellets. Kanske överdrivet, men villaägare här är ofta så penningstarka att dom köper sej fri från besvär. Dvs blir ofta lurade med hutlösa offerter och skiter i vilket.
Viking Bio 2003, Euronom A25B 1975, Tigrex 25
Villagyr rpv 30 shuntautomatik
Mafa veckoförråd, villa ca 100+60 m2
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Sotaren gått i konkurs? Bild I'd never thought I'd live to see the day.Bild

Att 08:or är lite - hrm - egenartade, har vi ju sett här i Västra Värmland med, men det får vi ta vid ett senare tillfälle.Bild Men ändå lär det väl finnas sotare där borta? Jag menar: Man har väl industrier, krematorier och sopförbränningsanläggningar som behöver hjälp av sotaren?

Hursomhelst så verkar det för mig som om det att gå en sotningskurs inte är så dumt. Om det blir en sådan kurs här, kommer jag att anmäla mig
Bild
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
skalman65
Energiprofet!

Inlägg av skalman65 »

Degen skrev: Kanske överdrivet, men villaägare här är ofta så penningstarka att dom köper sej fri från besvär.
Känner igen det lite, då jag skulle sälja förra villan lades givetvis bild på panna och acc tankar ut med övriga bilder över huset.

Fick en del kommentarer från bekanta från STHLM,

"Vem är intresserad av att titta på en gammal panna" :wink:
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Skriv svar