Uppdatering sedan jag sist hade problem: köpt nytt kraftigare roster på Blocket samt sett till att tändelementet verkligen kommit ner ordentligt - var lite för högt så tändelementet låg och guppade lite vilket störde start och driftfasen omvartannat.
Efter det gick brännaren perfekt ända tills för ett tag sedan när vi förresten köpte ny pellets. (samma märke men ny pall)
Problem igen både i startfas och drift. Satt och kollade noga och vad jag såg så fick den för mycket pellets vilket kvävde lågan så att den kallade på MER pellets vilket naturligtvis bara gjorde saken värre.
Efter mycket justerande på doseringarna så har jag nu driftdoserings-ratten på det allra lägsta - går inte att skruva ner mer.
Startdosen har jag skruvat ner till hälften.
Det funkar lite bättre men ibland - speciellt i startfasen - verkar det ändå bli lite för mycket pellets som inte riktigt hinner brinna undan innan den "pytsar" på med lite mer.
Kan naturligtvis skruva ner startdosen ännu mer - men jag tar det i små etapper för att se vad som händer.
Rökgaserna vid lågeffekt ligger på ca 170 -189 grader
Frågor:
Har kollat pelletsen och det verkar som om den är något tunnare än från de gamla säckarna. skiljer ca 0,5-1 mm. Finns dessutom ganska mycket korta pellets. Kan detta inverka så här?
OM det nu beror på mindre pellets - ska det verkligen göra SÅÅÅ stor skillnad? Jag har alltså skruvat ner driftdoseringen till det allra minsta och det är en bra bit.
Eller kan det kanske förrutom pelletsen finnas något annat fel?