Kommer för mycket pellets?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Pellabella
Entusiast!

Kommer för mycket pellets?

Inlägg av Pellabella »

Jaha så var man här igen (suck) :roll:

Uppdatering sedan jag sist hade problem: köpt nytt kraftigare roster på Blocket samt sett till att tändelementet verkligen kommit ner ordentligt - var lite för högt så tändelementet låg och guppade lite vilket störde start och driftfasen omvartannat.

Efter det gick brännaren perfekt ända tills för ett tag sedan när vi förresten köpte ny pellets. (samma märke men ny pall)

Problem igen både i startfas och drift. Satt och kollade noga och vad jag såg så fick den för mycket pellets vilket kvävde lågan så att den kallade på MER pellets vilket naturligtvis bara gjorde saken värre.

Efter mycket justerande på doseringarna så har jag nu driftdoserings-ratten på det allra lägsta - går inte att skruva ner mer.

Startdosen har jag skruvat ner till hälften.

Det funkar lite bättre men ibland - speciellt i startfasen - verkar det ändå bli lite för mycket pellets som inte riktigt hinner brinna undan innan den "pytsar" på med lite mer.

Kan naturligtvis skruva ner startdosen ännu mer - men jag tar det i små etapper för att se vad som händer.

Rökgaserna vid lågeffekt ligger på ca 170 -189 grader

Frågor:

Har kollat pelletsen och det verkar som om den är något tunnare än från de gamla säckarna. skiljer ca 0,5-1 mm. Finns dessutom ganska mycket korta pellets. Kan detta inverka så här?

OM det nu beror på mindre pellets - ska det verkligen göra SÅÅÅ stor skillnad? Jag har alltså skruvat ner driftdoseringen till det allra minsta och det är en bra bit.

Eller kan det kanske förrutom pelletsen finnas något annat fel? :?
Värmebaronen Joker med Viking Bio -03
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
1,5 plans villa på knappt 100 km2
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Pelletsen håller alltså en diameter om 7 - 7,5 mm? Det borde i sig inte vara tillräckligt för att skapa besvär även om Viking Bio är gjord för 8 mm pellets. Viking Bios pelletsmatning är tidsstyrd och inte behovsstyrd, så det låter för mig som om det är ett elektronikfel, där det sannolikt är matningsreläet som kan vara boven i dramat - eller själva justeringspot'en, även om det senare förefaller lite mera osannolikt.

Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Pellabella
Entusiast!

...

Inlägg av Pellabella »

Bergatorparen:

Tack för svaret! :)

Ja jag tycker själv att det inte borde orsaka sååå stora problem bara för att pelletsen är något tunnare än normalt.

Matningsrelät - styr det även matningen till startdosen då? För det är ju problem med både startdos och driftdos.

Har förresten dragit ner även startdosen nu till absolut mini men ändå kommer det ibland för mycket så den liksom kväver lågan och kallar på mer pellets.

Finns det något sätt att kolla matningsrelät - om det så att säga ÄR det som är boven?

Kan man köpa ett nytt matningsrelä och är det svårt att byta själv? Någon som vet vad det kostar ca?
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Jag har kollat, och tyvärr finns inte detta relä att köpa löst. Det närmsta är att man måste köpa hela kretskortet, och det gör man lämpligast direkt från Värmebaronen. Ett nytt kort går på 2 230 kronor plus moms - alltså 2 788 kronor inklusive. Men börja med att skicka ditt nuvarand kort in till Värmebaronen. Det kan tänkas att man kan fixa det för en mänskligare summa. Ring i förväg och avtala hur ni skall göra:

Tel 044-22 63 20

Hoppas detta löser sig på bästa sätt :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Joones
Stor entusiast!

Inlägg av Joones »

Som bergatorparen skriver ring till värmebaronen och beskriv problemet. Dock bör du kanske inte nämna pirattilverkat roster. Då kasnke de skyller allt på det.

Men ring dem innan du köper ett nytt kretskort för det behöver inte nödvändigtvis vara just där problemet är. Kanske får den förlite luft lika väl som den får förmycket pellets?
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
Abbe
Lärjunge!

Inlägg av Abbe »

Det är inte så att brännaren är inställd på "högt drag" med en väldigt lugn uppstart? Om så är fallet, testa att ställa om den till vanlig uppstart, då blåser fläkten på mer i uppstartsfasen.

mvh
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Pellabella
Entusiast!

Inlägg av Pellabella »

Jones: Nej rostret nämner jag inget om men för säkerhets skull HAR jag provat med ett vanligt tunnt roster också som vi hade liggande - ingen skillnad :)

Problemen kom inte heller i samband med rosterbytet - har gått jättebra på "piraten". Men du har förstås rätt i att VB kanske skyller på det.

För lite luft? Nja jag vet inte - har provat även att variera luften och visst brinner pelleten fortare men å andra sidan så blir rökgaserna väldigt höga.

Något konstigt måste det väl ändå vara med pelletsmängden - har ju satt ner "ratten" på absolut mini och ändå måste jag i så fall öka luften så mycket för att det ska brinna undan. :?

Abbe: Nej den är inte inställd på "högt drag".
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
stef
Ungskog

Inlägg av stef »

Kör du på hög eller lågeffekt?
CTC1100 Viking Bio
Pellabella
Entusiast!

Inlägg av Pellabella »

stef:

Den står på modulerande men går endast på lågeffekt ännu så länge. Inte så kallt här nere i Skåne ännu :)
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
stef
Ungskog

Inlägg av stef »

Det går inte att justera mängden pellets i lågeffekt endast luften
går att justera då.

I högeffekt går det att justera pelletsmängden ,men inte luften

Mvh Stef
CTC1100 Viking Bio
Pellabella
Entusiast!

Inlägg av Pellabella »

Stef:

Jo det går på min brännare. Den är från 2003 och den var lite annorlunda.

Jag kan justera pelletsmängden i lågeffekt och man kan även justera luften i högeffekt.

Jag har tre "rattar" luft-högeffekt - pelletsdosering samt luft lågeffekt
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
stef
Ungskog

Inlägg av stef »

jaha , man lär sig nåt nytt varje dag :D

En sak till du kan prova är att
ändra vinkeln på pelletsskruven

/stef