Nytt hus, gammal panna...

Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Det viktigaste för lång livslängd är nog att inte köra full patte, då äts inte stål eller liknande, iaf. inte i samma takt.

Min brännare installerade jag 2005-12-22 och har, efter en del experimenterande, kört ganska låg effekt i lång tid. I somras bytte jag brännaren till en likvärd modell för att få med de senaste uppdateringar av mekanik och kablage, då syntes det inte på brännkoppen att den hade tuggat i 4½ år!

Efter en tur med en stålborste var den som ny (bokstavligen). Om det sedan är för att Janfire NH har exceptionell bra kvalitet eller om det är den låga effekten ska jag inte sia om - men jag tror att kvaliteten är ganska normal och att den låga effekten är största orsaken.

Jag har ingen el-patron i back-up så det är pellets på sommaren till VV som gäller också.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Jag kan säga det samma om brännarkoppen i min gamla EcoTec A3:a som jag pensionerade i augusti. Det syns inget slitage i den. Och då har den varit i drift från 1/4 1998 till augusti 2010. Fram till våren 2005 har den till 100% stått för värme och VV, därefter har den vilat under sommarperioden då solfångarna har tagit hand om det mesta. Däremot har det under denna period gått en internmotor samt ett antal slussvingsbyten. Har tyvärr inte dokumenterat alla med det ligger nog emellan 7-10 byten dvs nästa ett byte per år i drift.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
abene
Lärjunge!

Inlägg av abene »

Men Bergatorparen, 1800 för roster + brännarrör till Viking Bio eller 3500 för brännarröret till en KMP är väl ändå kostnader som belastar pelletskontot. I min begagnade brännare som jag köpte för snart tre år sedan syns fortfarande ingen materialavverkning i rostret. Och det blir inga bucklor ock bulor på ett roster som det blir på de känsliga brännarrören.
Nytt roster för mig kostar 595:- på www.pelletsteknik.se men det gamla håller säkert några år till.

Jag har badkar så jag uppskattar underhållselden på vintern. Bara att hoppa i utan att vattnet tar slut. :P
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

En liten rättelse : Px-21 är inte känd för dåliga brännarör :wink: då har man nog eldat full syra och haft bakeld mm.... Mitt är från 04 och som nytt!
Tändelementen däremot dom gamla var kass ... lite bättre nu 350-450 kr som sagt som ett oljemunstycke till oljebrännaren ? :farao: Har väl tagit fram ett nyare som är dyrare....bättre?har ingen aning :)
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Jag skall hålla med om att alla slitagedelar måste räknas in i eldningsbudgeten, och att det givetsvis kommer till uttryck i priset per kWh energi som produceras av anläggningen. Men om man läser om alla svårigheter som de som har undermatade brännare har, och vad det kostar, kan man bli rädd.

KMP har ju bytt ägare, och det jag skulle tro är att man hos Ariterm vill försöka kapitalicera mest möjligt på denna brännare som haft så många problem, och där garanti och servicekostnaderna nog fått de förra ägarna att överlämna skiten till Ariterm. Nuvarande ägare Ariterm får betala dyrt för de felbedömningar och ingenjörsmässiga tabbor som förra ägarna till denna prdoukt begick. Och det får även villaägarna som har dessa brännare i sin tjänst.

Ulma framstår, i vissa trådar här på forumet åtminstone, som populär och med nöjda ägare. Men börjar man titta på inläggen från de som haft Ulma ett tag, så tonar en bild fram av ett företag som, likt KMP, har gjort bort sig med brännarrör som bucklar, vrider sig och spricker. Värmebaronen gjorde ett misstag med de första årgångarna av Viking Bio, men gjorde upp för sig - och det har inte kommit till uttryck i högre reservdelspriser. Hur väl de nya rören kommer att fungera, får tiden utvisa.

Som sagt var: Vilken Viking man väljer, är en fråga om vad man efterfrågar. Vill man ha en redneck Viking, så är det Viking Bio som gäller, vill man ha en som håller fyr mellan slagen, så är det Bionordic Viking som gäller :D
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

ronald skrev:En liten rättelse : Px-21 är inte känd för dåliga brännarör :wink: då har man nog eldat full syra och haft bakeld mm....

Kommer du inte ihåg när de experimenterade med gjutjärnsrör? :lol:
Psalmverserna och lovorden från ägarna till de brännarna står vare sig i Psalmboken eller Bibeln :shock:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

Icecap skrev: Brynäs: om mina erfarenheter skiljer kraftigt från dina kommer vi att tycka olika och ge olika råd!

Icecap det är skillnad på att ge råd och ha olika åsikter om vilka råd ges eller ska ges i detta håller jag fullständigt med dig.
Men det Bergatorparn säger har inget med råd att göra utan han verkar veta bättre än jag hur min anläggning fungerar och detta är faktiskt rent skitsnack från hans sida.
Sen att att han anser att jag har som han uttryckte det ett j...a problem med att bli ifrågasatt det är hans åsikt det bryr jag mig inte om.
Så Bergatorparn jag påpekade att ofta så uppkommer det debatt om vissa saker i ett inlägg som inte hör dit.
Eftersom både du och Icecap har väldigt olika tänkande inte bara i detta inlägget utan likaså i en hel del andra inlägg så hamnar eran debatt utanför det aktuella ämnet och sprider sig till något helt annat.
Icecap jag tänker inte radera mina tidigare inlägg eller försvinna från detta forum som en viss påhoppad person gjorde,men som vi flesta vet så har du inte alltid rätt det är bara vad du tror,nu har jag sagt mitt och jag vet att ni två har säkert en hel del att säga till om detta men för min del är detta avslutat.
Tycker fortfarande att han ska stoppa in en pelletsbrännare i befintlig panna!!! :wink: :)
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Även jag tycker att det vettigaste alternativ är att förbereda en pelletsbrännare så att inkopplingen görs i en kick när det är dags.

Sedan körs det slut på oljan och när brännaren hostar till byter man till pellets.

Totalekonomisk är det den bästa lösningen.
* Pelletsbrännaren ska köpas ändå.
* Förråd likaså.
* Monteringen ska utföras ändå.

Enda skillnaden är om man vill börja snabbt eller efter vintern med billigt bränsle och när alla andra utgifter kommer ändå är det lika bra att byta till bränsle till halva priset när det befintliga tar slut.

Sedan är det ju frågan om TS's vardagsschema passar ihop med att byta när oljan tar slut men då får h*n kanske anpassa sig lite o ha benhårt koll på oljan så att ett byte kan utföras när tiden finns och oljan är så nära slut det går.

I teorin borde det ske någon gång i början/mitten av januari.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

bergatorparen skrev:Men om man läser om alla svårigheter som de som har undermatade brännare har, och vad det kostar, kan man bli rädd.
Jag tycker att du är lite väl snabb på att klanka ner på de undermatade brännarna..... även de framåt- och övermatade brännarna har problem som kostar pengar.
Finns ett antal inlägg här på forumet om detta, som dessutom har kostat pengar att komma tillrätta med.

Sedan om det är mekanik, slussvingar, programvara, elektronik, lösa stift eller brännarrör som ger upp har ingen betydelse. Alla fel är av ondo och drabbar tyvärr alla typer av brännare. Så klaga inte BARA på de undermatade, ALLA typer och fabrikat är drabbade. Dessutom påverkar den mänskliga faktorn (=montören/installatören) hur bra en brännare blir monterad/anpassad vilket också kan ge fel som inte är typberoende.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Du har givetvis rätt, Roli. Men det jag återgav var mitt subjektiva intryck. När man läser trådarna för de olika brännarna/producenterna, så framstår vissa som värre och mer problemfyllda än andra :?
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Roli:En liten rättelse :wink: Bergtorpar´n klagar inte bara på undermatade han klagar på fallrörs också (men inte på viking bio då förståss... :wink:
Men som jag nämnde förrut igen då så sa jag även dom gamla tändelementen +under en kort försöksperiod provades gjutjärnsrör med dålig framgång...varför vet jag inte när dom i R-stål?fungerar alldeles utmärkt...

Och håller med Roli :) Ingen brännare vad jag vet har ingen akilles" Men det är väl som med bilar bromsklossarna och avgassystemet går ju sönder till slut.... :farao:

Ju mer sålda brännare kanske även mera klagomål? :study:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Ronald
Priset är skillnaden.
Vad kostar ett avgassystem till en 15 år gammal Volvo 940.
Vad kostar avgassystemet till en likaledes bakhjulsdriven gammal häck som Bmw från samma år.

3800:- eller vad ett nytt roster till en P21 kostar gör ju att det nästan blir billigare att slänga brännaren.

Att rostret håller så bra för dig kanske beror på vedpannan. Värmen slår inte tillbaka mot brännaren som i en trång oljepanna.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Torsten:Håller HELT med att det är hutlöst pris på inre brännaröret...bäva månde :shock:.. MEN Har inte läst på PX-21 brännarsidan om särskilt många som har haft problem just med brännarröret Men däremot har det varit mycket om dom gamla tändelementen...Och det är nog många PX-21 monterade ute i landet...=Billig? brännare...MEN driftsäker" :wink:

Men jag skulle hellre haft den digitala PX-22.. :joker: Fast den personliga favoriten är dock" CTC bio´n

Mvh
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej alla

CTC 265 Olja eller KOKS !! Ej ved...
Men der går bra att elda ved i denna panna också med bra verkning grad.

Angående CTC 265 nu äger jag ingen sådan o har aldrig ägt någon CTC 265, men jag jobbar med att trimma oljebrännare och serva sådana och har varit i kontakt med 1000 tals sådana pannor.

Enkelt utryckt det är en mycket bra panna till att vara en 60tals produkt ! pannverkningsgrad runt 85 - 90 % inte så dåligt med olja som bränsle.
Vid pellets är oljeluckan bästa placeringen där är längsta rökgasvägen
igenom pannan!

Om denna ska eldas med ved ska aldrig denna fyllas full !!

Utan det måste finnas plats ovanför veden så att vedgaserna kan brinna ut!! Denna panna ska alltså tändas ovanpå vedinlägget !!
Med sekundär insläppet helt öppet så vida inte veden är väldigt torr!!
då dette sekundärreglage kan behöva strypas lite!!

OBS: CTC 265 var utrustad med två baffel plåtar
1/ som rökgasförlängare vid oljeeldning
2/ som rökgasförlängare vid koks eller vedeldning
Vid ved och koks eldning lyftes den baffelplåten ut som gör rökgasförlängningen vid olje eldningen!!

Ett viktigt tips till är att se till att alla luckor gör tätt!!
detta för att pannan inte skall slösa med tillförd enegi!

Bra att veta!! Bra dragbegränsare är ett måste för att uppnå stabil och bra förbränning! den sparar energi och motverkar kondens.
Tillverkar rökgasutrustning
sponton
Ungskog

Inlägg av sponton »

Hej! Det blir pelletsbrännare i den nuvarande pannan. Efter det ni skrivit och lite egna efterforskningar så blir det så. Nu återstår det bara att bränna upp oljan, och välja en brännare som passar bra.
Skriv svar