Nytt hus, gammal panna...

sponton
Ungskog

Nytt hus, gammal panna...

Inlägg av sponton »

Hej! Har gått och köpt mig ett hus, ett oljeuppvärmt sådant.
Hjärtat i huset är en CTC 265B från 76, och har såvitt jag vet (och som det ser ut), bara gått på olja.
Självklart vill jag byta detta mot pellets, och då är frågan, är pannan värd att bevara, och skall jag då installera en brännare, eller skall jag skrota den och installera en helt ny panna?

Kom gärna med rekommendationer och tips!

//Johan
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Sätt in en pelletsbrännare så halverar du uppvärmningskostnaden nu redan i vinter.
1ton pellets kostar 2700 hemkört från Stora Enso.
Det motsvarar i energiinnehåll 500 liter olja.
Literpris på olja är 12:50 eller något sådant.

Pannans termostat har dålig hysteres så skaffa en brännare med egen termostat på en gång så slipper du skaffa en separat termostat för 1500:-.

Jag var i samma situation 2006. Skaffade en Viking B16 brännare från energibiten.net och monterade brännaren själv i pannan.
Viking B16 och Roslagsbrännaren är tydligen de enda brännare som man har full garanti på vid självmontage.
Har sedan uppgraderat brännaren till Viking B16 GL med tryckluftsuraskning så slipper man jobbet att rengöra brännaren varje vecka.

Pannan klarar sig lugnt 2 veckor utan asktömmning.
För att vara en gammal kombipanna så är ctc 265 rätt skaplig om man kör den med pellets. Verkningsgraden kanske ligger 10% lägre än för en riktigt modern pelletspanna.

Nu var min ctc265 körd på ved rätt mycket, illa behandlad och rostig invändigt så den började läcka efter ett halvår. Köpte då en modern begagnad oljepanna billigt och behöll brännaren som passar bra i den nya pannan också. :D

Shunten kan vara ett problem på ctc265, den brukar fastna. Fungerar din shunt så är det extrabonus.
Är pannan bara körd på olja håller den nog några år till.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Jag har egen erfarenhet av föregångaren till din panna CTC 265, och vet även hur den såg ut inuti eftersom jag "styckmördade" den för att få ut den ur pannrummet utan att behöva göra åverkan på huset.

Det som känntecknar CTC 265 är korta rökgasgångar. Den är mycket ineffektiv såtillvida att den släpper kring hälften av energin från förbränningen ut genom skorstenen - även med optimal setup.

Mitt råd är: Skrota den, och skaffa en ny, modern panna med shuntstyrning, stor asklåda och en lättskött brännare. Många här vill sannolikt förespråka undermatad brännare, till det vill jag säga: Kolla forumen här för de undermatade brännarna. De kostar hela tiden onödigt mycket pengar i form av slussvingar som skall bytas, brännkoppar som strular, kedjor som strular och mycket mera. En rörbrännare såsom Viking Bio, Baxi Eurofire eller KMP PX 22 är avsevärt enklare att handha, och brukar inte strula så där jättemycket. Sedan har man givetvis en annan sorts brännare också: De som är toppmatade, men ger en låga som skickas uppåt i en vinkel: Janfire Flex A, Janfire NH, IWABO/Nibe, TB Mini med flera.

När det gäller panna, så är det ju så att man måste välja en som passar till ens egen smak och livsstil. Det finns billiga, lättskötta pannor - men nackdelen med en del utav dem, är att de har några år bakom sig på marknaden, och trots bra verkningsgrad, så är det inte omedelbart lämpade för nya tidens lösningar eller för morgondagens uppdateringar.

Det finns två pannor som jag nog skulle rekommendera dig att titta närmare på: Värmebaronen Pellmax CU, som har allt och som är gjort för den moderna familjens behov, och CTC Easyflex som är rätt "basic" och som du kan plocka på den brännare och den shuntstyrning du själv vill ha.

Men: Läs trådarna för de olika fabrikaten här på forumet, och bilda dig en uppfattning om hur de olika företagen beter sig mot sina kunder, därför att inte bara skall du ha en panna som skall tjäna dig i 20 år framåt, utan du skall även ha en firma med dig som skall kunna ge dig den support du som kund har rätt att förvänta.

Och sedan ytterligare en varning: Här på forumet finns ett gäng "die-hard" pelletspionjärer med uråldriga pannor som tycker att man ALDRIG!!!! kan få lönsamhet i ett pannbyte. Jag har även ett namn på detta gäng: Gammelpannans Vänner :lol: Ta deras påståenden för vad de är. Nytt vill i de flesta fall vara bättre eftersom världen trots allt inte stått still de senaste decennierna :wink:

Då får jag bara önska till lycka med nytt hus, och med uppgradering av värmesystemet :)
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Jag tillhör nog "Gammelpannans Vänner ". Annars skulle jag sitta i en etta, och inte äga bil. "Ferarri" i pannrummet nej tack.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Rod02: Du måste leva på en konstig ort - eller så kanske du är lite konstig själv. Ferrari i pannrummet? Det finns många olika alternativ mellan gammalt vrak och Ferrari. Tala om svart/vitt seende.

Men om du satt i en etta, och inte hade bil, så skulle du inte behöva panna hellre :lol:

Men en dag så kommer du tvingas att se över prioriteringarna. Det finns en gräns för hur länge man kan hålla liv i gammalt skräp, och det vet du. Min CTC 1200 är en bra panna idag, men om 10 år är den lika bra då? Kommer världen ha stått still under de åren? Eller rentav gått bakåt? Den som överlever 2012 får se.

Jag anser att huset är den enskild viktigaste ägodel vi har. Skall vi ha det bra, så måste vi vara villiga att lägga lite pengar på husets tekniska sida med - och inte enbart svamla om Ferrari i garaget snarare än i pannrummet. Snälla någon :roll:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Håkan S
Lärjunge!

Inlägg av Håkan S »

Jag kör min 265B på pellets sedan några år och det fungerar bra. Sedan får var och en väga den bättre verkningsgraden mot kostnaden att byta till nya panna. Men det är inte riktigt läge för pannbyte nu när kylan kommer...Med baffelplåten i kan man väl räkna med mellan 10-20% sämre verkningsgrad mot bra ny så det beror på huset också. Jag eldar upp för 14 till 15K sek om året så jag skulle tjäna runt 2000 om året i pengar på ny panna. Tar lite tid innan det bärjar gå med vinst om man inte köper begagnat och instalerar själv...Ser ut som jag sällat mig till gammelpannans vänner nu men jag gillar igentligen nya pannor bättre, det är bara så att jag hellre har pengarna på banken och avaktar utvecklingen på området. Min nya panna kan lika gärna bli en värmepump, det gör huset lättsålt jämfört med pelletspanna och det är inte oviktigt det heller!
CTC 171 B med Torsby Mini .
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Givetvis är det ju så att ju mindre du eldar för, ju svårare blir det att få det att gå runt. Förra vintern eldade jag för 21 000 kronor. Med gamla CTC 265:an från 1966, skulle du kunnat multiplicera det med drygt 2. Min panna var således betald efter de första två åren - eftersom jag på den tiden eldade olja. Pelletsbrännaren betalde sig på ca 18 månader. Det viktigaste är dock att jag har en välfungerande anläggning som det går att lita på. Efter att anläggningen var färdigt intrimmat har jag haft driftsavbrott enbart när jag kört tomt för pellets - och det har skedd i förbindelse med att det slagit om till svinkallt väder under natten.

Jag kan förstå att du funderar på värmepump eftersom det är bekvämare och åtminstone i dagsläget ger bättre försäljningsvärde på huset - såsom det var med pellets för några få år sedan. Men hur ser det ut om några år? Vad kommer att komma då? Hur ser elpriserna ut? Pelletspriserna? Jag törs inte ens gissa, därför att så här långt har inget experttips gett utdelning. Kanske lösningen kunde vara ett flexisystem där flera energikällor samverkar? Men då talar vi kvartsmiljoninvestering - och den får vi aldrig tillbaka på en vanlig svensk villa - inte :wink:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

sponton: om du har planerat att bo i huset lång tid kan ett pannbyte vara rimligt att fundera på men verkningsgraden i en 256B är inte så usel som vissa tror.

Själv kör jag med en liknande panna, jag har lagt till en baffel som sänkte rökgastemperaturen med 20°C och jag har ett stort hus med full värme i källaren - och ligger likaväl runt ½ pall under norm.

Det är inte läge att byta panna NU, blir det minsta strul är det helt fel tid på året att få det, dessutom är det bra att få bo in sig lite innan man börjar med drastiska åtgärder.

Men en pelletsbrännare i oljebrännarhålet ger en kännbar besparing, själv har jag en Janfire NH som har tuggat på och fungerat utan problem som inte jag har skapat. Jag måste aska ut efter 1200kg men bör göra det efter 800kg fast jag har en gång testat att låta den köra till det tog stopp av bakvärme, då hade den tuggat 1852kg...

Andra, med mindre förlåtande brännare, måste aska ut varje vecka då askutrymmet är begränsat.

Jag har märkt att effektiviteten är ganska lika mellan 6kW och 12kW, den lägre gräns styrs mest av brännaren och den övre av pannan så jag kör 7kW fram till det inte räcker, när det sker har jag ett specialprogram i min brännare som automatisk slår på full modulerande drift varefter den eldar ut det antal kW som behövs för att hålla stabil panntemperatur.

Den automatiska omkoppling är det bara jag som har men resten fungerar med vilken NH-brännare som helst med rimlig nu mjukvara. Med en pannsensor kan man även använda den interna termostat i brännaren, den kan ställa mycket fritt och t.ex. jag har 28°C skillnad mellan på och av.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Icecap: Jag tror inte vad beträffar CTC 265 - jag vet

Här ser du bevis på att jag faktiskt haft en sådan:
Bild

Förra ägaren till huset använde den pannan mycket sällan - just därför att den var så dyr i drift. Om jag fått veta det för 9 år sedan, skulle jag sparat mycket pengar :evil:

Så när jag uttalar mig om CTC 265, så är det utifrån egna, dyra erfarenheter. Det är dessutom skälet till att jag slår hårt mot Gammelpannans Vänner. Har du bara tillräckligt lågt effektbehov, så kan du värma ditt hus med el, och komma ifrån det med livet, men har du ett hus som har ett effektbehov som är på det genomsnittliga, så vill du tjäna in en ny panna inom en nära framtid. 8)

Det som skulle varit intressant vore att koppla en CTC 265 och en CTC 2200 med varsin, låt oss säga, Janfire NH med exakt samma inställningar och identiska skorstenar till varsin fläktradiator med kapacitet att hantera en effekt om 15 kW. Sedan koppla på vart sitt förråd med 1000 liter pellets. Sedan bara haka på mätinstrument och köra med paus för uraskning och sotning varje 333 liter pellets. Om vi kunde köra ett sådant experiment, så kanske vi en gång för alla kunde få rena fakta på bordet vad beträffar skillnad i driftskostnader, och nytta mellan två pannor som det skiljer 3 decennier mellan. CTC 265 är en produkt av 1960 talet, medan CTC 2200 är en produkt av 1990 talet. Numera är dubbelpannor på väg att bli gammelvärlda, men det kunde ändå ha betydande relevans.
Senast redigerad av bergatorparen den tis 26 okt, 2010 09:43, redigerad totalt 1 gånger.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Var lugn! Bergatorparns uppgifter om ctc265 stämmer inte. Just ctc265 är kanske den bästa gamla kombipannan att elda pellets i. Finns massor av folk som använder denna panna som en gång var sveriges mest sålda.

Nu är det ctc265b vi talar om och inte någon konstig föregångare.
Har ett protokoll från en seriös installatör som mätt upp verkningsgraden på en ctc265. Pannan uppvisade där en verkningsgrad på 78%

För vedeldning är denna panna helt oanvändbar. För pelletseldning använder man oljebrännardelen i pannan och därifrån leds rökgasen in i "veddelen". Konvektionsvägarna blir därigenom rätt långa.
Pannan är också "snäll" för pelletseldning. Inga driftsavbrott pga. trånga rökgångar och igensotad panna här inte!

Om du som exempel betalar 10 000:- per år för pellets till en modern pelletspanna så skulle du med 10% sämre verkningsgrad betala 11 000:- per år.
Med 1000:- i vinst varje år skulle det ta över 50 år att tjäna in en ny pelletspanna.
Installera en bra begagnad oljepanna för 2500:- + kostnad för rör och ventiler kan bli vinst snabbare men "bra" oljepannor håller på att ta slut och det gäller att ha tid.

Kör tills pannan tar slut om allting annat kring pannan fungerar så har du skapligt billig uppvärmning och får pengar över till annat.
Monterar man brännaren så högt upp som det går i oljebrännarluckan så blir det rätt bra plats för askan. Vill man ha ändå mer askutrymme så kan man ta bort stenarna i botten, rengöra och gjuta in en centimeter med eldfast bruk armerat med lite glasfiber.
Varmvattenslingan går att kalka ur om det blir svårt att få fram varmvatten.

En dragbegränsare måste du skaffa om pelletseldningen ska fungera bra!
http://www.transtemper.se/newlook/index ... up&group=1
Senast redigerad av Torsten den tis 26 okt, 2010 09:54, redigerad totalt 1 gånger.
Stora Enso pellets.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Det ända problemet med 265 är endast det lilla askutrymmet och att det inte finns nån möjlighet till svängarmsprincipen med brännaren. :hockey: Annars en mycket bra pellepanna tycker jag....(farsan kör med en V-bio i en )... Har du patron i den x-tra plus...Om inte håll koll på läckage vid luckan/packningen....Själv skulle jag trycka in en brännare i gamlingen först...Välj en som du vet kommer att passa klockrent i din nya panna om det nu blir nån...? Du vet CTC är ju CTC :king: ...

(Nästan)-Alla vill nog ha en Ferrari =Ny panna? VP ?... Men det är som den goda sommarkrämen i "tetran"...Man vrider ur det sista ur den tills den nästan går i bitar... :cyclopsani:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Och du Torsten är "full of it"! Jag har faktiskt skurit ner en sådan panna med vinkelkapen. Jag vet vad den innehåller, så kom inte här! Du och Icecap får gärna tro att ni är mer vetande om sådan gammal skit än andra, men det är erat problem. Jag vet vad jag såg när jag kapade ner den gamla skiten, och jag vet vilken skillnad det gjorde när jag fick på plats nya pannan. Det kan mycket väl vara att man vid något tillfälle kunde uppnå 78 procent verkningsgrad på B versionen, men på den ursprungliga 265:an skulle du inte få en sådan verkningsgrad utan omfattande modifiering. Men allt detta är irrelevant. Det som är relevant, är att vi står inför en vinter. Att gå en vinter till mötes med en gammal panna som man inte känner, och som har varit med sedan 1976? Det är 34 års drift med kanske 3 - 4 olika ägare? Vem vet hur pannan är innanför skalet.

Att installera en ny panna tar en dag med två man på jobbet. Det är en dag som det är lite stökigt, men sedan så har man förmånen av en anläggning som faktiskt ger riktig värmekomfort. Så om man måste rensa ur brännaren en gång i veckan? Big deal. 20 sekunders jobb, bokstavligen.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Jag har också skurit ned en ctc265 i pannrummet då dörren bara var 60cm.
Bra konstruktion jämfört med andra pannor från Diom, TMV och Norahammar som folk ändå eldar pellets i genom att oljebrännarutrymmet är stort och inte chokar brännaren.

Med en Bionordigc Viking B16 GL brännare behöver man inte göra någonting åt ctc265 pannan på två veckor vintertid och tre veckor höst och vår.

Det är väl mycket bekvämare än att rensa ur en ctc1100 varje vecka och dessutom behöva rengöra brännaren varje vecka.

Men vi kan vara överens om att verknigsgraden inte är i toppklass på en gammal panna. En stor del av förlusterna blir i pannrummet då pannan är väldigt dåligt isolerad. Fungerade bra för uppvärmning av hela källaren om man öppnade pannrumsdörren. :?
Stora Enso pellets.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

bergatorparen: skillnaden mellan 265 och 265B är att 265B har varmvattenberedare inbyggd, det är iaf. vad jag har läst här på forumet.

Och jag ger dig rätt: pannan är inget bra vid 15kW! Det är anledningen till att min brännare är begränsat till 12kW. Det räcker fint när det är -20°C ute, då brukar den snitta 11-11,5kW.

Mellan 6kW och 11kW tar en uppvärmning av pannan (ingen förbrukning av varmvatten eller till element, 26°C temperaturskillnad) lika mycket pellets (mätt i gram). Vid 12kW börjar rökgastemperaturen sticka iväg lite och vid 15kW är den redigt iväg till ett nivå som är ett problem för skorstenen. Testade även vid 18kW också och det blev inte bättre såklart men inte så mycket värre men det var ju illa nog ändå. 24kW sket jag i att testa, det var inte lönt, jag ville bara ha ett effektivitetsspektra.

Självklart är en pelletsoptimerat pannan bättre ur effektivitetssynpunkt men skillnaden är inte i den magnitud du påstår - eller jo, kanske om man eldar in för hög effekt, då blir den usel men är det då pannan eller användaren som gör fel?

Om du vill tävla med F1 i en Fiat 127 kommer F1 att vinna varje gång det krävs en minimihastighet av 150km/t men skillnaden i effektivitet vid 60km/t tror jag inte är synnerligt stor, inte så pass stor att den motiverar prisskillnaden från Fiat 127 till F1 ur driftekonomisk synpunkt.

Panna tillgodogör sig effekt rimligt effektivt upp till 12kW och har du då mätt vid 15kW är det ganska logisk att du har fått dåliga värden, jag kör för tillfället på 7kW och där fungerar det bra.

Och sedan kan du rasa allt du vill över att inte få rätt, det gör inte mig speciellt mycket, i mina ögon baserar du dina erfarenheter på ett ganska ofullständigt underlag.

Att jag sedan EFTER testet har lagt in en extra baffelplåt som har sänkt rökgastemperaturen med runt 20°C är bara kul men det var alltså EFTER min test varför pannan bara kan ha blivit bättre i effektivitet.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Håkan S
Lärjunge!

Inlägg av Håkan S »

Angående svängarm för pelletsvärmaren byggde jag mig en sådan som fungerar klockrent på pannan. Jag byggde också en insats till för att få ut lite mer värme men om den gör så mycket vet jag faktiskt inte. Värmen från pannrumm och skorstensstocken kommer huset tillgodo den med.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Skriv svar