Nybörjarfrågor pelletslösning

Skriv svar
Mattias H
Späd planta

Nybörjarfrågor pelletslösning

Inlägg av Mattias H »

Hej till alla er kunniga på forumet!

Har just blivit glad? husägare och på köpet ingick en värmeanläggning med pellets. Nu har jag en del frågor och känner mig lite osäker om lösningen verkligen är rätt och "optimal".

Pannan är en Baxi Solo Plus och till den sitter en KMP PX21 pelletsbrännare. I anläggningen finns 2st 750 liter acctankar varav den ena är avstängd och bortkopplad för tillfället.

1. När jag läser på Baxi.se verkar det som om brännaren ska monteras i den nedre luckan. Min brännare sitter i den övre luckan. Någon som vet vilket som är rätt?

2. Hur bör jag justera start/stopp, min/max för att få en så effektiv gång som möjligt på brännaren och pannan. Hysteres på 20 grader mellan 60 och 80 grader?

3. Var ska jag mäta temperaturen på rökgaserna? Vissa säger 80 grader just under toppen av skorstenen och andra pratar om ca 180 grader vilket jag antar är i närheten av pannan?

4. Hur undviker jag att doppvärmaren i acctanken slår igång titt som tätt men samtidigt finns som backup om pelletsen fallerar?

Hoppas få svar på mina frågor. Söker och läser så mycket jag kan på forumet men har inte fått klarhet i ovanstående. :roll:
Baxi Solo Plus, 2x750 acc, KMP PX21. ÖTAB Pellets.
164kvm hus + 70kvm garage.
Zwentomen
Lärjunge!

Inlägg av Zwentomen »

Oj svårt det här när man inte sett pannan live. Men antagligen har man väl satt pannan i övre hålet för att få mera askutrymme? Va d som är rätt är väl upp till var och en och troligen har förra ägaren användt sig av ett proffs :lol: för monteringen som kommit fram till denna ösning.

kör själv med en hysteres på cirka 20 grader. funkar för mitt system de ggr då jag använder pelletsen.

ställ ner tillslagstempen på doppen
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Mattias H
Späd planta

Inlägg av Mattias H »

Kompletterar med en bild. Inte den bästa men vad jag har att erbjuda just nu.

Bild
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

1: Och sedan får vi inte glömma att det att vara professionell bara betyder att man tar betalt, inte att man nödvändigtvis är bra eller kunnig! Fungerar det där den är nu behöver du nog inte att prioritera en flytt.

2: Start/stop sköts med en termostat vad jag vet (känner knappast till PX21) och för att få "stor" skillnad mellan av och på finns det antingen en koppling med 2 termostat och ett relä eller elektronisk termostat (till ~1500:-).

3: Rökgasen kan mätas direkt efter pannan och en bit innan dragregulatorn (viktbalanserat lucka) men det mest korrekta är att mäta en halvmeter från toppen (60-80°C beroende på dragregulator), då kan man vara säker på att kondensering inte sker men det är jobbigt att krypa på taket titt som tät varför det fungerar bra att mäta direkt vid pannan (höga temperaturen).

4: Redan besvarat av Zwentomen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Du har väl ett hål i panelen på brännaren,där du kan justera (liten mejsel)hur högt du vill att pannan skall gå.Jag kör med max 85 grader,nu när det börjar bli kallare.Processorn styr vilken hysteres du har.
Kollat den här tråden?
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=3788
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
skalman65
Energiprofet!

Inlägg av skalman65 »

Har just blivit glad? husägare och på köpet ingick en värmeanläggning med pellets. Nu har jag en del frågor och känner mig lite osäker om lösningen verkligen är rätt och "optimal".
Optimalt.... det kommer du troligen inte tycka att anläggningen är efter en vinter, man (alla fal jag) hittar alltid något som kan göras lite bättre......!

Mitt råd är fungerar anläggningen, så skynda långsamt och se var största behovet ligger.
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Mattias H
Späd planta

Inlägg av Mattias H »

Nu har jag kört min pelletslösning i flera dygn. Har redan fått en del tråkiga erfarenheter och ska försöka få till det så jag blir nöjd.

Startade upp i fredags med 6 säckar i magasinet. Brännaren gick som den skulle fram till lördag kväll. Blinkande röd lampa medan jag hörde att det fortfarande brann i pannan.
Startade om efter ett tag och den gick till söndag kväll. På nytt var det blinkande röd lampa och brand inne i pannan. Askade ur och körde skruven tomt en längre stund för att se att matningen var någorlunda jämn. Plockade sedan isär brännaren och såg då att punktsvetsarna som håller röret i brännaren (fallröret) hade släppt och det var ca 1 cm spalt mellan plåtarna där det borde suttit.
Borrade i ett par rostfria popnit och fick allt att sitta hårt igen.
Nu snurrar den på och går förhoppningsvis bättre.

Nu vet jag att jag har version 7.0 på programvaran. Lågläget frånkopplat. En acc tank på 750 inkopplad med en laddomat 21.

1. Tror ni att det var det lossnade fallröret som orsakade driftstoppen?
2. Är det värt att uppgradera till senaste version av processorn?
3. Vad tyder driftstoppen på? Alltså att det sker just i den fasen.
4. Kan man kolla vilken hysteres man har och vid vilka temperaturer den ska starta o stänga av?
Mattias H
Späd planta

Inlägg av Mattias H »

En liten uppdatering av mina erfarenheter nu när det gått lite längre tid.
Mina problem verkar till sist vara lösta och nu tuffar brännaren på utan driftstopp. Återstår att göra lite mer justeringar för att optimera ytterligare.

Följande åtgärder och fel är funna:

1. Fallrörets infästning var lossnad från brännaren. Punktsvetsarna hade släppt och det var ca 1,5 cm glipa.
2. Programvaran uppgraderad till 7.3, 20 grader.
3. 2,5 liter spån rensat ur skruven.
4. Flamvakten rengjord. Den var chokladbrun.
5. Startdosen justerad till 3,5 dl från 4,5dl.
6. Fläkten justerad till 180v från tidigare 220v. Poten var i botten och svarade inte på justering. Troligen var det oxid på kontakten.

Nu går brännaren bra och det enda som stör mig nu är att jag får oförbränd pellets i asklådan. Det verkar som om det är vid matning som det trillar ner enstaka pellets. Jag har pelletsbroms i fallröret men det verkar inte som det tar bort problemet helt. Tips?
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Har du en "pellets broms" längst ut i brännarröret?

Har inte provat att stoppa nått i oljedelen, men alt i veddelen förbränns utan upptändning. Så hur man kan ha oförbränt bränsle i pannan är en gåta för mig.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

rod02
I fallröret sitter en pelletsbroms...för att bromsa farten på pellarna när dom ramlar ner...sen finns det även en att sätta längst fram i brännarröret ...
Har man en långslang och hög vinkel så blir det en jäkla fart på dom små avlångingarna... Själv kan jag ha nån enstaka men det är brända rackare som blåst in i pannan vid slutrenblåsningen.?. Så där åker man nog på en blåsning varje gång .. Men det handlar om nån enstaka fuling vid en 160 kg körda ...Så det bjuder jag på... :)
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Ronald: Varför självantänder den inte och brinner upp som alt annat?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Skriv svar