Har just blivit glad? husägare och på köpet ingick en värmeanläggning med pellets. Nu har jag en del frågor och känner mig lite osäker om lösningen verkligen är rätt och "optimal".
Pannan är en Baxi Solo Plus och till den sitter en KMP PX21 pelletsbrännare. I anläggningen finns 2st 750 liter acctankar varav den ena är avstängd och bortkopplad för tillfället.
1. När jag läser på Baxi.se verkar det som om brännaren ska monteras i den nedre luckan. Min brännare sitter i den övre luckan. Någon som vet vilket som är rätt?
2. Hur bör jag justera start/stopp, min/max för att få en så effektiv gång som möjligt på brännaren och pannan. Hysteres på 20 grader mellan 60 och 80 grader?
3. Var ska jag mäta temperaturen på rökgaserna? Vissa säger 80 grader just under toppen av skorstenen och andra pratar om ca 180 grader vilket jag antar är i närheten av pannan?
4. Hur undviker jag att doppvärmaren i acctanken slår igång titt som tätt men samtidigt finns som backup om pelletsen fallerar?
Hoppas få svar på mina frågor. Söker och läser så mycket jag kan på forumet men har inte fått klarhet i ovanstående.