Nytt hus, gammal panna...
Jag monterade min pelletsbrännare 22 december 2005 då oljan tog slut, då hade jag förvisso förberett mig lite vid att mäta och skära till monterings"luckan" samt att borra 4 hål till bultarna som håller denna plåt fast på pannan.
Det elektriska tog kanske 15 minuter att fixa, att ta bort oljebrännaren och montera pelletsluckan tog kanske 10 minuter, det knepigaste var dock att samla veckoförrådet, behövde minst 4 armar till det men det gick efter några väl valda ord.
Med förberedelse i form av att skära till plåten som skulle hålla brännaren tog allting väl 2 timmar, sedan tuffade det hela igen i sakta mak.
bergatorparen: nu har jag bara ett hus på 143m² + 71m² källare med full värme, isoleringen på vinden är kutterspån, alltså knappast speciellt värmeeffektivt. Ändå räcker min panna mer än väl till. Värmeförlusten från pannan är inget problem i mitt hus, den kommer huset till godo pga. pannas placering och det totala avsaknande av dörrar.
Men hade jag kört en vanlig brännare med start/stop hade läget ju varit så att den skulle köra på lite mer effekt än det maximala huset kan behöva för att klara biffen, detta hade helt säkert givit sämre ekonomi i det hela men nu har jag en brännare som kan köra fullt modulerande drift och när huset drar energin nog kopplas den funktion in.
Den ser då till att styra brännaren så att panntemperaturen är ganska stabil, den dyker lite när man duschar eller på annan sätt drar ut varmvatten men den stabiliserar sig igen, brännaren kör då 25kg pellets, släcker elden, rensar sig och startar upp igen, hela den sekvens tar kanske 20 minuter så brännaren kör nästan 24/7 när det är kallt nog.
Den del av funktioner är en helt vanlig Janfire NH Mody faktisk.
Att jag sedan har en specialversion med automatisk inkoppling av den modulerande driften är bara en parentes, det gör bara skillnad när det behövs modulerande på natten men start/stopp på dagen, alltså en vecka eller två på hösten och våren.
Jag har även testat att blockera draget igenom pannan när den inte kör, bara för att se skillnaden, detta gjorde jag förvisso under sommmaren, precis då jag hade stängt av shunt & pump samt dragit åt ventilen så att det var totalt stopp.
Jag kollade då tiden mellan 2 st stopp -> start med "normalt" drag samt 2 st där jag blockerade draget igenom pannan och av en vilotid på runt 6 timmar kunde jag förlänga med kanske 5 minuter vid att täppa igen, alltså en förbättring på ~1,4% - vilket inte är lönt att åtgärda!
Pengarna som mekaniken till detta skulle kosta ville vara extremt mycket mer välanvända på isolering av huset.
Men det är ju så att varje hus har sin lösning, vad som är synnerligt väl motiverat i ett hus behöver inte att gälla i det andra, att en 265B inte fungerade för dig betyder inte att det är världens sämsta panna, det betyder bara att ditt system (system = hus + panna + brännare) inte fungerade ordentligt och då kan det mycket väl vara förnuftigt för dig att byta.
Själv skulle jag gärna byta men jag har inte hittat någon panna som uppfyller mina krav! Med 265B'an har jag 273L volym i den, det ger en reservkapacitet när man duschar, brännaren tar ju 10 minuter för att köra en kallstart. Att skaffa en annan panna kostar mer än jag klarar i nuläget men jag har helt enkelt inte hittat en vettig panna med volym nog! Och tekniktank är inte möjligt heller, har inte platsen!
Det elektriska tog kanske 15 minuter att fixa, att ta bort oljebrännaren och montera pelletsluckan tog kanske 10 minuter, det knepigaste var dock att samla veckoförrådet, behövde minst 4 armar till det men det gick efter några väl valda ord.
Med förberedelse i form av att skära till plåten som skulle hålla brännaren tog allting väl 2 timmar, sedan tuffade det hela igen i sakta mak.
bergatorparen: nu har jag bara ett hus på 143m² + 71m² källare med full värme, isoleringen på vinden är kutterspån, alltså knappast speciellt värmeeffektivt. Ändå räcker min panna mer än väl till. Värmeförlusten från pannan är inget problem i mitt hus, den kommer huset till godo pga. pannas placering och det totala avsaknande av dörrar.
Men hade jag kört en vanlig brännare med start/stop hade läget ju varit så att den skulle köra på lite mer effekt än det maximala huset kan behöva för att klara biffen, detta hade helt säkert givit sämre ekonomi i det hela men nu har jag en brännare som kan köra fullt modulerande drift och när huset drar energin nog kopplas den funktion in.
Den ser då till att styra brännaren så att panntemperaturen är ganska stabil, den dyker lite när man duschar eller på annan sätt drar ut varmvatten men den stabiliserar sig igen, brännaren kör då 25kg pellets, släcker elden, rensar sig och startar upp igen, hela den sekvens tar kanske 20 minuter så brännaren kör nästan 24/7 när det är kallt nog.
Den del av funktioner är en helt vanlig Janfire NH Mody faktisk.
Att jag sedan har en specialversion med automatisk inkoppling av den modulerande driften är bara en parentes, det gör bara skillnad när det behövs modulerande på natten men start/stopp på dagen, alltså en vecka eller två på hösten och våren.
Jag har även testat att blockera draget igenom pannan när den inte kör, bara för att se skillnaden, detta gjorde jag förvisso under sommmaren, precis då jag hade stängt av shunt & pump samt dragit åt ventilen så att det var totalt stopp.
Jag kollade då tiden mellan 2 st stopp -> start med "normalt" drag samt 2 st där jag blockerade draget igenom pannan och av en vilotid på runt 6 timmar kunde jag förlänga med kanske 5 minuter vid att täppa igen, alltså en förbättring på ~1,4% - vilket inte är lönt att åtgärda!
Pengarna som mekaniken till detta skulle kosta ville vara extremt mycket mer välanvända på isolering av huset.
Men det är ju så att varje hus har sin lösning, vad som är synnerligt väl motiverat i ett hus behöver inte att gälla i det andra, att en 265B inte fungerade för dig betyder inte att det är världens sämsta panna, det betyder bara att ditt system (system = hus + panna + brännare) inte fungerade ordentligt och då kan det mycket väl vara förnuftigt för dig att byta.
Själv skulle jag gärna byta men jag har inte hittat någon panna som uppfyller mina krav! Med 265B'an har jag 273L volym i den, det ger en reservkapacitet när man duschar, brännaren tar ju 10 minuter för att köra en kallstart. Att skaffa en annan panna kostar mer än jag klarar i nuläget men jag har helt enkelt inte hittat en vettig panna med volym nog! Och tekniktank är inte möjligt heller, har inte platsen!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Ingen fara Håkan..
(CTC "171 vänner" kan aldrig göra" fel vi gör bara lite olika ibland
..
Håller med köp ingen ny olja sägarna"...lägga ut Ca 12 papp är ju inte många kronor ifrån din brännar/veckofårrådsinv... t,o,m att du skulle fundera på att låta nån göra jobbet åt dig om du inte har tid mm... Du tjänar in det på en grisblink" det med ...



Håller med köp ingen ny olja sägarna"...lägga ut Ca 12 papp är ju inte många kronor ifrån din brännar/veckofårrådsinv... t,o,m att du skulle fundera på att låta nån göra jobbet åt dig om du inte har tid mm... Du tjänar in det på en grisblink" det med ...
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Ronald:
Till en del brännare KRÄVS det att man tar hjälp vid installationen om garantin ska gälla. Men en del brännare får man installera själv och fortfarande med full garanti. Därför blev det en Viking B16 för mig och tur som sjutton var det så mycket problem det verkar vara med en del andra brännare.
Men Håkan S: inte är det väl "trixigt" att få ingång pelletseldning i en 265 panna. Allting är stort och rymligt, lätt att få hål på brännarluckan och lätt att ta bort frontpanelen och sticka in brännarens tempgivare i ett dykrör.
Jag tog ledningen till oljebrännaren och kopplade pelletsbrännaren på direkt så det blev egentligen inget eljobb heller.
Vill man göra överkurs kan man koppla brännaren bara till övertemperaturskyddet, frikoppla panntermostaten och driva något sorts "pannan har slocknat" larm med panntermostaten.
Tog mig tre timmar att installera brännaren. Använde en handborrmaskin och en halvtrasig tigersåg som jag fick av en granne för att få fast fästplåten till brännaren på pannluckan. Tätade med Gasket Goo emellan för att slippa läckage. Åtminstone till min brännare behövs ingen mellanläggsstos till den här rymliga pannan.
Att köra tills oljan "tar slut" och sedan snabbt in med en pelletsbrännare kan bli att skjuta på vissa problem.
Det blir kanske 100 liter olja kvar i tanken med den metoden. Då måste man ändå dit med oljebrännaren en gång till och köra slut på också den oljan efter att ha sågat av tankens påfyllnadsrör och lyft upp tankens ena ände med en domkraft.
Till en del brännare KRÄVS det att man tar hjälp vid installationen om garantin ska gälla. Men en del brännare får man installera själv och fortfarande med full garanti. Därför blev det en Viking B16 för mig och tur som sjutton var det så mycket problem det verkar vara med en del andra brännare.
Men Håkan S: inte är det väl "trixigt" att få ingång pelletseldning i en 265 panna. Allting är stort och rymligt, lätt att få hål på brännarluckan och lätt att ta bort frontpanelen och sticka in brännarens tempgivare i ett dykrör.
Jag tog ledningen till oljebrännaren och kopplade pelletsbrännaren på direkt så det blev egentligen inget eljobb heller.
Vill man göra överkurs kan man koppla brännaren bara till övertemperaturskyddet, frikoppla panntermostaten och driva något sorts "pannan har slocknat" larm med panntermostaten.
Tog mig tre timmar att installera brännaren. Använde en handborrmaskin och en halvtrasig tigersåg som jag fick av en granne för att få fast fästplåten till brännaren på pannluckan. Tätade med Gasket Goo emellan för att slippa läckage. Åtminstone till min brännare behövs ingen mellanläggsstos till den här rymliga pannan.
Att köra tills oljan "tar slut" och sedan snabbt in med en pelletsbrännare kan bli att skjuta på vissa problem.
Det blir kanske 100 liter olja kvar i tanken med den metoden. Då måste man ändå dit med oljebrännaren en gång till och köra slut på också den oljan efter att ha sågat av tankens påfyllnadsrör och lyft upp tankens ena ände med en domkraft.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Investera i en pelletsbrännare nu.
Spara oljan och sälj det till dem som monterar ner oljetanken åt dig. Tror du får den nedmonterad gratis med tanke på oljepriset.
Så du kan bara rulla tummarna och titta på medans de sågar sönder oljetanken.
Det är kvalitets tid det.
Spara oljan och sälj det till dem som monterar ner oljetanken åt dig. Tror du får den nedmonterad gratis med tanke på oljepriset.
Så du kan bara rulla tummarna och titta på medans de sågar sönder oljetanken.
Det är kvalitets tid det.

Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
När jag bytte till pellets så körde jag ned nivån till 0 på tankmätaren. Sedan andvände jag en gammal bränslepump till en bil för suga över det som var kvar till 25 liters dunkar. Jag fick ihop 50 liter som man kan köra brännaren direkt på eller använda till andra ändamål.Jag körde upp det i traktorn ...Sedan sågade jag upp en lucka med tigersåg och sög upp det sista, en halv dunk som inte var så klar att det gick att andvända som bränsle. I med en halv säck Absol och skyffla runt och ta upp så var tanken ren och fin och kunde styckas upp med tigersågen. Montera brännaren tog ett par timmar med vinkellslip och svets så har man begränsat med verktyg är det bäst att ta hjälp med den delen och elinkopplingen.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Torsten:
Jag tror att px-21 har garantin 5 år om installatör/installerar och 3år gäller om du själv gör det... Vet ej om det är så nu?
Och sista 100 l olja som blir kvar ca 1000 papp ...är väl inte så mycket kanske att gräma sig över...Fast alla bäckar små iofs
Deasstore: du hittade nog hem där...
Jag tror att px-21 har garantin 5 år om installatör/installerar och 3år gäller om du själv gör det... Vet ej om det är så nu?
Och sista 100 l olja som blir kvar ca 1000 papp ...är väl inte så mycket kanske att gräma sig över...Fast alla bäckar små iofs

Deasstore: du hittade nog hem där...

ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
- Inlägg: 2881
- Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
- Ort: Bergatorp
Icecap: Det konstiga är att fanskapet inte fungerade för de förra ägarna hellre
Förvisso var de religiösa, men jag tror inte de psalmverser som sjöngs över den pannan står i någon psalmbok Svenska Kyrkan vill kännas vid
Det som är problemet här, är flerfaldigt: Pannan var anpassad för ett hus av den här storleken, men utan alla fusklösningar som får klimatskalet att läcka som en såll. Därnest fanns ingen dragregulator, som ledde till onödig ventilering av pannan. Som grädde på moset är radiatorkretsen slängt ihop av komponenter från 2 olika tidsepoker - och det verkar inte som om någon har satt sig ner och räknat ut rätta storleken på elementen hellre, utan tagit det efter "amerikanska ögonmåttet". Pannan jag hade var utrustat med kamflensbatteri - och DET var på tok för effektivt för pannan. Du fick massor av varmt vatten ett kort ögonblick, och sedan tröt det. En B version med förrådsberedare skulle kanske varit att föredra? Min version hade pannvattenvolym om 225 liter. Nuvarande pannan har 140 liter - men det som gör den snabb är turbulatorerna och de stora konvektionsytorna.
Lösningen måste väl bli att isolera lite efterhand som tiden, pengarna och orken medger det. I slutändan kanske man bör renovera radiatorkretsen med - eller byta den mot golvvärme - eller?


Det som är problemet här, är flerfaldigt: Pannan var anpassad för ett hus av den här storleken, men utan alla fusklösningar som får klimatskalet att läcka som en såll. Därnest fanns ingen dragregulator, som ledde till onödig ventilering av pannan. Som grädde på moset är radiatorkretsen slängt ihop av komponenter från 2 olika tidsepoker - och det verkar inte som om någon har satt sig ner och räknat ut rätta storleken på elementen hellre, utan tagit det efter "amerikanska ögonmåttet". Pannan jag hade var utrustat med kamflensbatteri - och DET var på tok för effektivt för pannan. Du fick massor av varmt vatten ett kort ögonblick, och sedan tröt det. En B version med förrådsberedare skulle kanske varit att föredra? Min version hade pannvattenvolym om 225 liter. Nuvarande pannan har 140 liter - men det som gör den snabb är turbulatorerna och de stora konvektionsytorna.
Lösningen måste väl bli att isolera lite efterhand som tiden, pengarna och orken medger det. I slutändan kanske man bör renovera radiatorkretsen med - eller byta den mot golvvärme - eller?
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Konstigt att vissa mäniskor jämt ska tvivla på vad någon skriver, ex: hur får du ut så mycket ur din panna när jag bara fick si o så mycket och sen det ena efter det andra.
Min installatör gjorde ett bra jobb trimmade in brännaren rätt och den jobbar därefter.
Vi är 5 i familjen tonåringar alla barnen en fru som gillar att fylla upp badkaret med hett vatten och ett badkar sväljer en hel del vatten,men brännaren jobbar effektivt och varmvattnet är varmt ej ljumet även efter att ha fyllt badkaret.
Sen att min panna klarar av att fungera så pass bra är kanske ren tur eftersom den är från den tiden,men allt som jag skrev är SANT om man utgår från mätprotokollen som skrevs ut under intrimning av brännaren.
Sen har jag ingen lust att varje gång behöva övertyga någon om vad som är rätt eller fel angående MIN brännare,för det var ju inte detta som inlägget handlade om utan om man ska byta ut sin befintliga panna mot en NY eller behålla den och kasta ut oljebrännaren och sätta dit en pelletsbrännare. JAG ansåg att för mig så var det sistnämda bästa valet och inget annat.
Så det vore bra om man höll sig till det väsentliga i inlägget och inte förde någon vad JAG tycker dum debatt om något som inte har med inlägget att göra.
Men som sagt alla har vi våra FAVORITER och min är solklar!!

Min installatör gjorde ett bra jobb trimmade in brännaren rätt och den jobbar därefter.
Vi är 5 i familjen tonåringar alla barnen en fru som gillar att fylla upp badkaret med hett vatten och ett badkar sväljer en hel del vatten,men brännaren jobbar effektivt och varmvattnet är varmt ej ljumet även efter att ha fyllt badkaret.
Sen att min panna klarar av att fungera så pass bra är kanske ren tur eftersom den är från den tiden,men allt som jag skrev är SANT om man utgår från mätprotokollen som skrevs ut under intrimning av brännaren.
Sen har jag ingen lust att varje gång behöva övertyga någon om vad som är rätt eller fel angående MIN brännare,för det var ju inte detta som inlägget handlade om utan om man ska byta ut sin befintliga panna mot en NY eller behålla den och kasta ut oljebrännaren och sätta dit en pelletsbrännare. JAG ansåg att för mig så var det sistnämda bästa valet och inget annat.
Så det vore bra om man höll sig till det väsentliga i inlägget och inte förde någon vad JAG tycker dum debatt om något som inte har med inlägget att göra.
Men som sagt alla har vi våra FAVORITER och min är solklar!!



CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Det är skönt att höra att ni är flera som lovordar 265B.
Jag kan inte sätta in en brännare nu, och ta ut oljetanken till våren, då tanken tar upp platsen där jag tänkte ha pelletslagret. Den måste helt enkelt ut innan pellets kommer in.
Hur hittar man en installatör? När jag googlar på pelletsbrännare, så kommer bara nätbutiker och tillverkare upp. Någon som känner till en duktig i norra Bohuslän?
Jag kan inte sätta in en brännare nu, och ta ut oljetanken till våren, då tanken tar upp platsen där jag tänkte ha pelletslagret. Den måste helt enkelt ut innan pellets kommer in.
Hur hittar man en installatör? När jag googlar på pelletsbrännare, så kommer bara nätbutiker och tillverkare upp. Någon som känner till en duktig i norra Bohuslän?
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
- Inlägg: 2881
- Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
- Ort: Bergatorp
'Brynäs skrev:Konstigt att vissa mäniskor jämt ska tvivla på vad någon skriver, ex: hur får du ut så mycket ur din panna när jag bara fick si o så mycket och sen det ena efter det andra.
Det är faktiskt det vi gör här. Skall man sitta och mäta och väga sina ord och sina resonemang på en guldvåg, bara för att någon kanske tar illa vid sig, så skulle forum som detta vara bortkastade. Om man inte ifrågasätter något, så tvingas ingen försvara det de säger - och var är vi då? Kan du inte palla för att människor ifrågasätter dig, så har du ett jävla problem. Påstår du att en panna har viss verkningsgrad, och det verkar orimligt - så vill du bli ifrågasatt. Lev med det

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Brynäs: om mina erfarenheter skiljer kraftigt från dina kommer vi att tycka olika och ge olika råd!
Ett exempel var en tidigare medlem som påstod sig ha sparat 18% vid att köra lite nattsänkning. Den sänkning kunde som mest ge en besparing på 6% (vid 0°C ute) och det hade väl varit OK om loggningen och tolkningen därav hade visat 6% ±lite men det var definitivt 18%!!!
Det var huggit i sten och efter att det spöke var manat i jorden med simpel matematik visade det sig att hela anläggningen var optimerat med bättre termostat, utnyttjande av ack. tank osv och DÅ kom det en besparing på 20%.
Att denna optimering var möjlig tror jag gärna då systemet innan verkade ha blivit utnyttjat synnerligt illa och att personen hade fått så pass med kunnande att denna optimering var möjlig men inte att elementkretsen kunde spara 18% när det rent fysisk bara var möjligt att sparar max. 6%.
Resultatet var att personen raderade alla sina inlägg och antagligen håller sig härifrån nu. Vad jag sedan tror om mogenheten osv om denna person får du gissa dig till...
Men det vara bara ett extremt exempel på vad tolkningen av egna erfarenheter betyder.
Detta är inte ett "jag vet bäst"-forum, det är ett "diskussions"forum där erfarenheter ställs mot varandra, har man inte torrt på fötterna kan man få bakläxa men kan man understöda sina påstående med experiment och insamling av data står man stärkt.
Men - ja, det är irriterande att folk inte fattar att jag alltid har rätt
PS: i ovanstående exempel tycker jag att det var väldigt duktigt att personen i fråga kunde överta ett illa ställd anläggning och analysera och värdera (tack vara en del info i detta forum som jag förstod det) vad som skulle göras och faktisk verkställa detta vetande till praktisk och vällyckat resultat, respekt för den del!
Ett exempel var en tidigare medlem som påstod sig ha sparat 18% vid att köra lite nattsänkning. Den sänkning kunde som mest ge en besparing på 6% (vid 0°C ute) och det hade väl varit OK om loggningen och tolkningen därav hade visat 6% ±lite men det var definitivt 18%!!!
Det var huggit i sten och efter att det spöke var manat i jorden med simpel matematik visade det sig att hela anläggningen var optimerat med bättre termostat, utnyttjande av ack. tank osv och DÅ kom det en besparing på 20%.
Att denna optimering var möjlig tror jag gärna då systemet innan verkade ha blivit utnyttjat synnerligt illa och att personen hade fått så pass med kunnande att denna optimering var möjlig men inte att elementkretsen kunde spara 18% när det rent fysisk bara var möjligt att sparar max. 6%.
Resultatet var att personen raderade alla sina inlägg och antagligen håller sig härifrån nu. Vad jag sedan tror om mogenheten osv om denna person får du gissa dig till...
Men det vara bara ett extremt exempel på vad tolkningen av egna erfarenheter betyder.
Detta är inte ett "jag vet bäst"-forum, det är ett "diskussions"forum där erfarenheter ställs mot varandra, har man inte torrt på fötterna kan man få bakläxa men kan man understöda sina påstående med experiment och insamling av data står man stärkt.
Men - ja, det är irriterande att folk inte fattar att jag alltid har rätt

PS: i ovanstående exempel tycker jag att det var väldigt duktigt att personen i fråga kunde överta ett illa ställd anläggning och analysera och värdera (tack vara en del info i detta forum som jag förstod det) vad som skulle göras och faktisk verkställa detta vetande till praktisk och vällyckat resultat, respekt för den del!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Riktigt synd om du måste köpa dyr olja för att kunna bli av med oljan.
Finns det inte plats för en liten regntunna att ha pelletsen i ens?
Kanske kan du ta ett tillfälligt hål i väggen på pannrummet och ställa förrådet utanför och matningsskruven genom väggen.
Tycker ändå du hoppar helt i galen tunna om du börjar leta installatörer osv. Brännarinstallation är ungefär som deklarationerna. Det har blivit enklare. Nu deklarerar man på nätet eller med en knapptelefon på 5 minuter. På farsans tid var det så invecklat att fylla i blanketterna att många behövde ta hjälp.
Elda pellets utan att bry sig om det tekniska är dömt att misslyckas.
Det bästa sättet att lära sig brännaren och inställningarna är att ta en dag och installera brännaren själv.
Installatörerna trycker in den brännare som ger dem bästa återförsäljarprovisionern. Det blir vanligtvis en KMP, Viking Bio eller Ulma idag. Ingen av dessa har underhållseld och alla tre är byggda med de förhatliga runda brännarrören som blir så fantastiskt dyra att byta i längden.
Själv har jag ingen bra erfarenhet av de installatörer som aldrig fick min gamla brännare att fungera bra. Köpte då med hjälp av forumet en begagnad brännare som man både kan justera in själv och installera själv. Nu känner jag till min anläggning helt, blir tredje vintern jag eldar nu och fortfarande inte något avbrott.
Automatisk uraskning och underhållseld fick jag på köpet.
Finns det inte plats för en liten regntunna att ha pelletsen i ens?
Kanske kan du ta ett tillfälligt hål i väggen på pannrummet och ställa förrådet utanför och matningsskruven genom väggen.
Tycker ändå du hoppar helt i galen tunna om du börjar leta installatörer osv. Brännarinstallation är ungefär som deklarationerna. Det har blivit enklare. Nu deklarerar man på nätet eller med en knapptelefon på 5 minuter. På farsans tid var det så invecklat att fylla i blanketterna att många behövde ta hjälp.
Elda pellets utan att bry sig om det tekniska är dömt att misslyckas.
Det bästa sättet att lära sig brännaren och inställningarna är att ta en dag och installera brännaren själv.
Installatörerna trycker in den brännare som ger dem bästa återförsäljarprovisionern. Det blir vanligtvis en KMP, Viking Bio eller Ulma idag. Ingen av dessa har underhållseld och alla tre är byggda med de förhatliga runda brännarrören som blir så fantastiskt dyra att byta i längden.
Själv har jag ingen bra erfarenhet av de installatörer som aldrig fick min gamla brännare att fungera bra. Köpte då med hjälp av forumet en begagnad brännare som man både kan justera in själv och installera själv. Nu känner jag till min anläggning helt, blir tredje vintern jag eldar nu och fortfarande inte något avbrott.
Automatisk uraskning och underhållseld fick jag på köpet.

Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
(tidigare Janfire flex)
Ja, ja skryt inte för mycket........ du var inte så snäll i dina kommentarer i exemplet som du gav ovan...Icecap skrev:Men - ja, det är irriterande att folk inte fattar att jag alltid har rätt
Nu vill jag på intet sätt skydda den i exemplet "påhoppade" men det kunde skötts på ett lite "finare" sätt samtidigt som den "påhoppade" kunde ha svarat på de frågor som ställdes vilket inte gjordes fullt ut. Det är synd när sådant här händer men det verkar vara oundvikligt i sådana hära forum. Folk kan bli väldiga ovänner är "små saker".
Detta blev lite O.T. så åter till ämnet, där jag inte har så mycket mer att säga än det som redan sagts. Montera en brännare med engång och kör slut på oljan till våren.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Just den bit du citerar skulle uppfattas ironisk...
Men i den omtalade tråden var jag inte ovänlig eller höll på med påhopp, jag var saklig och hade bevis för mitt påstående hela vägen igenom så "inte snäll", nej kanske inte med inte otrevlig heller!
Jag ser ingen orsak till att möta faktafel med att "vara snäll" men inte heller att vara elak, bara saklig gäller då.
Men i den omtalade tråden var jag inte ovänlig eller höll på med påhopp, jag var saklig och hade bevis för mitt påstående hela vägen igenom så "inte snäll", nej kanske inte med inte otrevlig heller!
Jag ser ingen orsak till att möta faktafel med att "vara snäll" men inte heller att vara elak, bara saklig gäller då.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
- Inlägg: 2881
- Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
- Ort: Bergatorp
Ja, vem skulle inte göra just det i deras ställe? Men nu är det ju så att även brännare som inte har runda brännarrör, ändå förbrukar de delar som är utsatta för direkt eld. Om man läser här på forumet om de undermatade brännarna, så kan man ju få ångestattacker av hur mycket som kan strula där- och hur dyra reparationerna blir.abene skrev:Installatörerna trycker in den brännare som ger dem bästa återförsäljarprovisionern. Det blir vanligtvis en KMP, Viking Bio eller Ulma idag. Ingen av dessa har underhållseld och alla tre är byggda med de förhatliga runda brännarrören som blir så fantastiskt dyra att byta i längden.
Underhållseld kan givetvis vara en fördel i värmeväxlarpannor eftersom den ger snabb återstart och på så sätt hjälper pannan att upprätthålla en god varmvattenkomfort, men samtidigt finns det både för- och nackdelar med en sådan funktion. Vad som är vad beror på vem du frågar.
Själv är jag nöjd med Viking Bio eftersom den är så himla lättskött och jobbar så bra. Att delarna inte kostar skjortan hellre, är ett ytterligare plus. Man kan ju få ångestattacker när man ser vad delarna kostar till en del andra brännare

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25