Agrolpellets som luktar illa?

Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Om det stämmer, så kan det förklara varför Agrolen producerar lite mer aska än till exempel OKQ8 och Neova. Dock är det inget fel på sättet som Agrolen förbränner. Det som, enligt min ringa uppfattning, ligger Agrol i fatet, är att den är för dyr. För nuvarande kör jag Neova, som trots sitt skamfilade rykte här i forumet, faktiskt är rätt så trevlig med fina förbränningsegenskaper, lite finfraktioner och förhållandevis lite aska. Den producerar dessutom mindre sot än Agrol :D
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Åh ja, det okunnande som florerar...

Om inte det är skrivit på säckarna ÄR DET INGET TORV I!!!!

Men det produceras faktisk torvpellets till andra... Jag har testat sådana.

Och om en pellets sotar är det för att den har högre densitet och då ställer man matningen ner! Det är alltså handhavandefel om en pellets sotar!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Är du alldeles säker på det Icecap? Jag skulle inte alls bli förvånad om det fanns saker i pelletsen som inte är deklarerat på påsen :lol:
Densitet påverkar givetvis hur rik/mager blandning man får, och på så sätt sotbildningen, men glöm inte hellre att olika träslag sotar olika beroende på förbränningegenskaper - annars vore det ju likgiltigt vad för träsorter man använde i pelletsen - och för en vedeldare om han eldade barr eller lövträ.

Man kan konstatera att det är skillnad mellan de olika fabrikaten av pellets, och att dessa skillnader sannolikt beror på att de olika producenterna har olika råvarukällor. Det konstiga är, att man konsumenttestar det mesta, men när det gäller pellets får vi bara ta producentens ord på att den faktiskt tillfredsställer normen. Att det skiljer en hel del i kvalitet, kan man läsa om på detta forum :roll:

Att folk misstänker att det finns saker med som strängt taget inte har något där att göra, beror på tidigare erfarenheter och avslöjanden i bland andra media.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

JA! JAG ÄR ALLDELES SÄKER PÅ DET!!!

Att densiteten varierar beror på att pressningen inte är med samma tryck jämt, den varierar pall för pall från samma leverantör! Variationerna kommer av att det är mindre lätt att se till att spånen är identisk torr/fuktig, samma temperatur och faktisk även har samma densitet från början.

Träd växer ju olika ställen varför vissa växer kallare ställen an andra, det ger en skillnad i tätheten i de enskilda träd vilket ger skillnad i densiteten på råvaran.

Och jag har testat torvpellets eller rättare: en pellets med 95% torv och 5% trä samt 70/30. Därifrån har jag en avgjutning av min brännkopp i slagg!

Det slaggade kopiöst men det kan bero på just den torv, jag påstår inte att alla är lika mineralrika som den, jag vet att Janfire har testat ren torvpellets och att det fungerade bra om man bara ser till att brännaren rensar sig ofta.

Torv har i övrigt bättre energiinnehåll än trä.

Och en sotande förbränning är en förbränning med luftunderskott, inget annat! Sotar det är det för att luften inte motsvarar den pelletsmängd som doseras in, detta är dock lite av en vetenskap att få till!

Jag har en av de bättre dragregulatorer och ett benhårt koll på min brännare, just för att det är jag som har utvecklat styrningen till Janfire NH, båda hårdvaran och mjukvaran, såklart i enlighet med Janfires önskemål & krav.

Detta gör att jag har en specialversion i min brännare som medger loggning av allt i den och då jag har lambda-reglering av brännaren ser jag skillnaden i inställningar och att dessa beror ganska mycket på vädret men även på vilken pall man tar ifrån. Inte stora ändringar men ändå tydliga.

Så ja, jag är ganska säker på vad jag pratar om!
Är inte PK!
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Att ställa den växtfysiologiska vetenskapen på huvudet bara för att man har en brännare som är krånglig att ställa in köper jag inte.
Vanlig svensk träpellets är gjord av spån från tall och gran och de har likartade förbränningsegenskaper.
Om det sotar så får brännaren för mycket luft.
Säga att det blir mer aska av Agrol än Neuova är väl svårt. Hur noga kan man väga aska som producerats på en vecka. Finns det oförbränt material i askan som gör den tyngre så är det återigen brännarinställningarna som ligger bakom.

Köp den svenska träpellets som är billigast så länge den inte innehåller för mycket spån!

Tror inte svenska pelletsgrossister bryr sig om att plocka fram billig pellets av lövträ och billig barkpellets så länge de flesta pelletseldarna av ren slentrian köper svindyr Agrol och Neuova pellets för 3 186:-/ton! http://www.agrol.se/Biobransle/privat/p ... ets-loggs/
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Sverige är så långt ifrån ett rike vad beträffar pellets. När två pelletseldare från olika delar av landet möts, så blir det ofta en diskussion om varför den ena inte köper just den eller den pelletsen, eftersom den ju är billigare än den han använder sig av. Svaret är oftast tillgängelighet. Neova och Agrol går att få tag på i princip överallt söder om Sundsvall, medan Stora Enso håller på att bygga ut, men fortfarande håller sig där det är tättast befolkad.

Stora Enso gör dessutom kreditprövning på alla som vill handla hos dem - även kontant mot faktura, så har du betalningsanmärkning, är du inte välkommen.

Det skulle varit kul att göra en undersökning där man letar reda på vad som de facto ingår i de olika pelletsmärken - för inte är de lika, inte.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Icecap skrev:Och en sotande förbränning är en förbränning med luftunderskott, inget annat!
Torsten skrev:Om det sotar så får brännaren för mycket luft.
Jaha, "experterna" är inte riktigt överens ser jag..... :wink:
Vem av er "erkänner" att han har skrivit fel. :roll:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Håkan S
Lärjunge!

Inlägg av Håkan S »

Sotande förbränning beror på för lite luft! Vi andvänder mycket sot som tillsats på jobbet, det köps från tillverkare som framställer det genom att elda vanligen olja i en ungn med luftunderskott. Det svarta i ex bildäck är alltid sot eller CB som det förkortas.Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Och jag är ganska säker på att Torsten menade rätt men skrev fel, han har nämligen fattat hur det fungerar...
Är inte PK!
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Jag tror också att ni vet. :study: Var "bara" tvungen att citera er eftersom inläggen kom under varandra och redovisade precis motsatsen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Så med rätt blandning slipper man sota ur.... kanske inte.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Lite sot kommer det alltid tyvärr. Det är helt enkelt inte möjligt att få perfekt förbränning utan sotning, lite kommer det alltid. Det är alltid någon liten vrå där förbränningen inte är perfekt.

Kommer det mycket litet har man stort luftöverskott, lite lagom med sot är normalt och "mycket" sot är luftunderskott.

Efter kanske 800kg pellets har jag runt 1-1½mm sot på pannväggarna, till det ligger det en aning flygaska.
Senast redigerad av Icecap den tis 26 okt, 2010 16:44, redigerad totalt 1 gånger.
Är inte PK!
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Roli skrev:
Icecap skrev:Och en sotande förbränning är en förbränning med luftunderskott, inget annat!
Torsten skrev:Om det sotar så får brännaren för mycket luft.
Jaha, "experterna" är inte riktigt överens ser jag..... :wink:
Vem av er "erkänner" att han har skrivit fel. :roll:
Skriver det ena och menar det andra. :twisted:
Naturligtvis blir det sotbildning om man har för lite luft och inte för mycket.
Hänger också ihop med färgen på askan. Jag tycker mellangrå färg på askan är ett bra tecken men en del snackar om "ljus fin aska".
Jag får "ljus fin aska" först om jag minskar ned pelletsmatningen rätt mycket.
Ja vilket är rätt? Har man sett brännarroster där nästan allt material har försvunnit på det område där pelletsen ligger är man rädd för att ha för mycket luft till förbränningen. :roll:
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Skriv svar