Agrolpellets som luktar illa?

singelstring
Entusiast!
Inlägg: 137
Blev medlem: mån 03 jul, 2006 23:18
Ort: Karlstad

Agrolpellets som luktar illa?

Inlägg av singelstring »

Vid den senaste leveransen av Agrolpellets så luktar det väldigt illa när jag eldar med den. Svårt att ställa in så att det inte ryker svart. Är det någon annan som har liknande upplevelser?
Janfire Intergral, NH med externskruv, K-silon förråd igångkörd 060601. Bor i Karlstad i hus 146 m2, byggt 1962, NÖJD, har inga kontakter i pelletsbranchen
Användarens profilbild
Tocken
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 07 nov, 2006 16:19
Ort: Enköping

Inlägg av Tocken »

Jag upplever samma sak, tycker att den sista leveransen av Agrolpellets sotar mer. Den har dessutom (i mitt tycke) fått en lite "gräsigare" lukt och mörkare/grönare färg än tidigare, det kan väl tyda på att man ändrat mixen av råvaran? :?

För ett par veckor sedan så ville inte min brännare tända, 3-4 dagar efter senaste rengöringen!. Tjockare askkaka och nästan dubbelt så mycket sintring i brännaren jämfört med tidigare var den mest troliga orsaken.

Om kvalitén inte förbättras under sommaren så vågar jag inte beställa hem Agrolpellets i höst för min vinterförbrukning. :cry:
CTC 265B '78 med RB Villa Alt2 '06, Tigex 25, 112+112 m².
Keddyinsats i gillestugans öppna spis som stöd och mys.
Ena dotterns hus: CTC 1200 Family med Baxi Eurofire HSPB20.
broberg
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 10 mar, 2009 18:29
Ort: Söderhamn

Inlägg av broberg »

Men varför bry sig om agrolpellets när det finns billigare?
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
singelstring
Entusiast!
Inlägg: 137
Blev medlem: mån 03 jul, 2006 23:18
Ort: Karlstad

Inlägg av singelstring »

Jag har konto för betalning, 4 pall fraktfritt. Några skäl samt att de kunde leverera när STORAENSO hade leveransproblem
Janfire Intergral, NH med externskruv, K-silon förråd igångkörd 060601. Bor i Karlstad i hus 146 m2, byggt 1962, NÖJD, har inga kontakter i pelletsbranchen
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Var ner och tog en näve direkt från förrådet.
Så här ser min bulkpellets ut.Levererad 26/2.
Tycker att den ser bra ut och luktar fint.Agrolpellets.

Bild
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Har för mig att de flesta nytillverkade pellets kan lukta ganska skarpt, det är iaf. ad jag har upplevd. Sedan går den skarpa lukt över till att lukta trä efter ett tag och sedan blir det luktfritt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
singelstring
Entusiast!
Inlägg: 137
Blev medlem: mån 03 jul, 2006 23:18
Ort: Karlstad

Inlägg av singelstring »

Till skillnad från förra leveransen så luktar denna pellets inget inne i pannrummet men när den brinner så luktar den något konstigt, nåt som ej känns frächt. Jag får ta kort och lägga ut bilderna på pelletsen.
Janfire Intergral, NH med externskruv, K-silon förråd igångkörd 060601. Bor i Karlstad i hus 146 m2, byggt 1962, NÖJD, har inga kontakter i pelletsbranchen
singelstring
Entusiast!
Inlägg: 137
Blev medlem: mån 03 jul, 2006 23:18
Ort: Karlstad

Inlägg av singelstring »

Så ser mina Agrollpellets ut. Hus gör jag för att visa dom här utan länk?

http://www.flickr.com/photos/familjenhe ... 514656587/
Janfire Intergral, NH med externskruv, K-silon förråd igångkörd 060601. Bor i Karlstad i hus 146 m2, byggt 1962, NÖJD, har inga kontakter i pelletsbranchen
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Du klickar på img före du kopierar in din länk och sen img efter länken.De finns i en särskild lite ruta ovanför svarsrutan.När du gjort det så ser det ut så här på din länk. [img]länken[/img].Förhandsgranska först så ser du hur din bild läggs in.

Din pellets ser lite hårdare ut,så du får kanske dra ner lite på matning,för det går kanske lite "fett" så det ryker tillbaka.Det skall ju inte lukta nåt i pannrummet om brännare är rätt inställd.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
singelstring
Entusiast!
Inlägg: 137
Blev medlem: mån 03 jul, 2006 23:18
Ort: Karlstad

Inlägg av singelstring »

Bild
Janfire Intergral, NH med externskruv, K-silon förråd igångkörd 060601. Bor i Karlstad i hus 146 m2, byggt 1962, NÖJD, har inga kontakter i pelletsbranchen
singelstring
Entusiast!
Inlägg: 137
Blev medlem: mån 03 jul, 2006 23:18
Ort: Karlstad

Inlägg av singelstring »

Tack Icecap för råd och tips!
Janfire Intergral, NH med externskruv, K-silon förråd igångkörd 060601. Bor i Karlstad i hus 146 m2, byggt 1962, NÖJD, har inga kontakter i pelletsbranchen
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Inlägg av Becker »

Jag köpte några "nöd" säckar från Agrol. De var riktigt grå - gröna :shock:
Massor av spån. Inget jag skulle rekommendera till någon....
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Mattias M
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 31 jan, 2007 23:38

Inlägg av Mattias M »

:( Jag hoppas verkligen att jag inte får en till omgång kassa pellets från Agrol. Annars får de hämta dem igen...
Förra beställningen var från Sölvesborg tillverkad i aug -09 vilken de erkände var av dålig kvalitet. Kletade igen brännaren och gjorde rengöring av rostret nödvändig två gånger i veckan.
Beställde nytt för drygt en vecka sedan och fick då en extra pall på köpet som kompensation. Så är ni missnöjda så hör av er till dem.

Känns lite trist att jag inte såg denna tråden innan beställning men jag får väl se vad det är för kvalitet...
Focus PE-20, Iwabo villa s1
salmon
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 22:19
Ort: Någonstans i södra sverige

Inlägg av salmon »

Becker skrev:Jag köpte några "nöd" säckar från Agrol. De var riktigt grå - gröna :shock:
Massor av spån. Inget jag skulle rekommendera till någon....
Har precis fått hem sex pallar fråm Agrol :) Tycker att dom verkar vara av samma kavalite som förut, jag är jättenöjd med deras pellets. Har aldrig haft några problem under mina sex år som pelletseldare. Har i och för sig aldrig provat nån annan men det finns ju ingen ide när det bara funkar :)
Baxibrännare i en Focus PE 20
Hero
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 29 dec, 2007 00:20
Ort: Tranemo

Inlägg av Hero »

Jag har hört av en torvbrytare här i närheten att de levererar torv till agrols pellets
tillverkning där de blandar i en viss % torv i pelletsen, det skulle göra att det blev en "renare" förbränning.
Ecotec A3-01 utbytt mot en A4-06 CTC 171B med påbyggd T-matic ERA 10 shuntstyrning veckoförråd
Skriv svar