CTC Total med PellX-brännare

Skriv svar
Tegheim
Entusiast!

Inlägg av Tegheim »

Vår källare är dränerad och fuktspärrad utvändigt. Den är även isolerad i väggarna på insidan. Överallt utom just pannrummet. Men där håller det ju sig varmt :)

Det stod i PellX-bruksen att pannrumsdörren alltid ska hållas stängd. Antar att det är brand/rök-syfte? Har öppnat alla termostater nu, och när det lyser lite här och var, så hade jag 21grd i köket... vilken kan tyckas vara lite overkill. Runt 20 är lagom.

Låter det stå såhär ett tag nu.

Självklart borde kretsloppet må bra av att slippa värma kallt vatten hela tiden. Ju längre tid vattnet är borta ifrån värmekällan, desto kallare blir det när det kommer tillbaka. Öppen termostat ger ju mer flöde genom systemet. Och högre vattentemp när det kommer tillbaka?
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Just precis. Blir det för varmt i huset, så går det att justera på pannan :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Om det handlar om att spara pellets nu i tråden för Tegheim ?så är det ju fler rum som skall värmas och högre temp i rum som källare som ger en högre förbrukning...Ställer du pannans tillopp på låt säga 60C året om och har 22 C i rummen uppe och 15 i källaren så drar det en mängd :elephant: Har du samma tillopp och 22 uppe i rummen och 22 C i källaren så drar det ännu mera :elephant: ...
Hoppas det var det de handlade om för tillfället annars så blir det :oops:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Tegheim
Entusiast!

Inlägg av Tegheim »

Det handlar ALLTID om "most bang for the buck", men sen har vi väl generellt gått igenom allt som har med vårt hus att göra :) Vilket jag är väldigt tacksam för!

Skulle kunnat döpa tråden till "Tegheim's hus" istället :)
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Nej, Ronald. Det handlar inte enbart om att spara pellets, men om att ge anläggningen så goda driftsbetingelser som möjligt - samt att ge Tegheim den temperatur i rummen som han vill ha - kring 20 grader. Ger du anläggningen goda driftsbetingelser, så går det åt mindre pellets genom att mindre går åt till ständiga start/stopp. Det bästa sättet är att se till att differentialen mellan tillopp och retur minskas. Då klarar man sig med en lägre tilloppstemperatur - vilket borde ge lägre förbrukning och inte :oops:
Tilloppstemperatur på 60 grader behöver inte förekomma med mindre det är typ - 25 grader ute. Vi mer moderata utomhus temperaturer skall framledningen ligga betydligt lägre. Att shunta fram en fast temperatur och sedan låta termostaterna på elementen styra ruljangsen är hål i huvudet :!: Jag har provat, och det gav bara höga bränsleräkningar och dålig värmekomfort. Nu då shuntstyrning har kontrollen, har jag behaglig temperatur i hela huset med en framledningstemperatur som ligger mycket lägre än vad jag rent intuitivt trodde var möjligt. :D
Och detta är något som är generellt - och inte enbart för Villa Korsdrag där jag bor :wink:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Tegheim skrev:Det handlar ALLTID om "most bang for the buck", men sen har vi väl generellt gått igenom allt som har med vårt hus att göra :) Vilket jag är väldigt tacksam för!

Skulle kunnat döpa tråden till "Tegheim's hus" istället :)
He - he. Kanske det, du :wink:
Roligt, intressant och lärorikt har det varit så här långt. En fråga: Hur fungerar det med värmen numera?
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Tegheim
Entusiast!

Inlägg av Tegheim »

Har öppnat alla termostater fullt, utom källare och sovrum som ligger kvar på halv-öppet.
Programväljaren står på D+ kan man säga. E-läge är ju det varmaste.
Och just i skrivande stund har jag 23.4grd i hallen på mittenplan, och 23.6grd i trapphuset på övervåningen :lol:

Ska vrida ner programväljaren något och se vart vi hamnar. Sambon är ju glad iaf! :)

Jag HAR ju shuntstyrning på min panna! Den står på Automatic nu.
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Jag har liknade hus som du har och min programväljare står på mellan C och D ..mera åt C hållet och då har jag ratten "Fininställning program" på 0 ..och om du nu har kring 23 grader i huset och vill ner en eller två grader så justerar du med ratten "Fininställning program" ..programväljare som du skruvar med liten mejsel är som du ser på panelen en grovinställning för olika kurvor och någon exakt inställning kan du inte göra förän det är riktigt kallt för om du tittar på kurvorna så ser du att det är stor skillnad på framledningstemperaturen på radiatorvattnet när det är kallt ute medans när det är kring 0 grader så är skillnaden obefintlig.
Ett tipps som jag har nytta av när jag ställer in min panna är att skaffa två stycken anligggningstermometrar för 47 kr styck art:2985 på rinkabyror.se
http://www.rinkabyror.se/prodimg/large/2985_1.jpg
du sätter ena på framledningen och den andra på returen då ser du vad du skickar upp och vad som kommer tillbaka i retur ....differansen sägs vara ca:5-10 grader för att vara okey
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Tegheim
Entusiast!

Inlägg av Tegheim »

Jag har en termometer på utgående, och den brukar ligga omkring 30grd om jag inte missminner mig.
Jag trodde att "Fininställning"-ratten var till Elpatron-körningen. Men jag då testar jag där. Intressant är att de flesta bruksanvisningar jag funnit, inkl din Notti, kräver lite kunskap sedan innan. Och den saknar jag då jag bara bott i lägenhet, förutom mina föräldrars hus, men där brydde man sig inte :)
Tegheim
Entusiast!

Inlägg av Tegheim »

Kollade nu, och det är 35grd ut-temp när pann-temperaturen är 85grd. 22grd varmt i huset när det stått tomt hela dagen.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Det tar sig" sa P-brännaren :hockey: ...
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Tegheim
Entusiast!

Inlägg av Tegheim »

Ja, värmen har ju alltid varit bra, det är förbrukningen jag vill ändra :) Men man får ta små kliv in i pelletsvärlden :)
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Tegheim skrev: Det stod i PellX-bruksen att pannrumsdörren alltid ska hållas stängd. Antar att det är brand/rök-syfte? Har öppnat alla termostater nu, och när det lyser lite här och var, så hade jag 21grd i köket... vilken kan tyckas vara lite overkill. Runt 20 är lagom.
Om man inte har problem med lukt har man öppen dörren till pannrummet, Som sotarn sa här på brandskyddskontrollen senast då jag fixat dit tröskeln som inte va där gången innan då en annan gjorde kollen.
"Det har ingen betydelse för alla har ju dörren öppen" vilket jag oxå har så han tyckte de bara va idootiskt med överskottsvärme i pannrummet..

Är alla strypningar på radiatorerna oxå fullt öppen?
Antingen kan dom vara strypt bakom termostaten alt på returen
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Tegheim
Entusiast!

Inlägg av Tegheim »

Alla strypningar är fullt öppna utom i källarn och sovrummet. Har fått känslan av att den drar lite lite mer bränsle nu, men å andra sidan så har det blivit lite kallare ute. Igår hade vi uppemot 23-24grd i trapphuset :S Lite vääl varmt. Så jag vred ner "programväljaren" något. Får se ikväll vad som händer. Egentligen är det ju bara relativt till utetempen. Att sitta här och kasta ut temp kontra förbränning betyder ju inget så länge man inte vet hur kallt de är ute :)
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

vrid bara termostaten på radden i trapphuset ett/två" steg tillbaka....så blir det bra..
Skriv svar