Nej, Ronald. Det handlar inte enbart om att spara pellets, men om att ge anläggningen så goda driftsbetingelser som möjligt - samt att ge Tegheim den temperatur i rummen som han vill ha - kring 20 grader. Ger du anläggningen goda driftsbetingelser, så går det åt mindre pellets genom att mindre går åt till ständiga start/stopp. Det bästa sättet är att se till att differentialen mellan tillopp och retur minskas. Då klarar man sig med en lägre tilloppstemperatur - vilket borde ge lägre förbrukning och inte
Tilloppstemperatur på 60 grader behöver inte förekomma med mindre det är typ - 25 grader ute. Vi mer moderata utomhus temperaturer skall framledningen ligga betydligt lägre. Att shunta fram en fast temperatur och sedan låta termostaterna på elementen styra ruljangsen är hål i huvudet

Jag har provat, och det gav bara höga bränsleräkningar och dålig värmekomfort. Nu då shuntstyrning har kontrollen, har jag behaglig temperatur i hela huset med en framledningstemperatur som ligger mycket lägre än vad jag rent intuitivt trodde var möjligt.

Och detta är något som är generellt - och inte enbart för Villa Korsdrag där jag bor