Fullt med pellets i brännkoppen

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

Smaken är ju delad, men skulle jag köra min på 1sek parameter #23# som är grundinställningen, skulle min bryta pga överhettning. Är ju inte säkert att alla pannor går med standardinställning, därför är ju de flesta brännare utrustade med möjlighet att justera dom :roll:

wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
steffeN666
Prima virke

Inlägg av steffeN666 »

hej igen! i morgon kommer sotaren o sotar ut i alla fall.
Ja lyfte luckan i kanske 15 sekunder men inget skit,spån eller sot kom ut där i alla fall. Vet inte om ja märkte att det "sög" heller. Har själv sotat ur pannan och skorsten så väl jag kan men problemet med överhettning kvarstår. Dock har ja inte fått koppen full av pellets igen i alla fall.
Överhettning blir när pannan kommer upp i sina ca 80 grader.
Vet inte om man ska ge sig på o ändra parameter 23. får väl testa köra när sotaren gjort sitt jobb :)
janfire NH. 76m2 östergötland. Jämä junior 125b
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Att ändra parameter 23 är ganska dumt!

Vill man sänka matningen kan man istället knappa in ett högre värde på pelletsdensiteten, slutresultatet (mindre dosering) är det samma förutom att värdet blir rätt i pelletsräkning osv.

Att justera standard doseringstid (parameter 23) är bara nödvändigt i mycket få fall.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

Vet som sagt inte fördelen att ändra pelletsdensiteten, mer än att du tappar just den funktionen. Tror knappast inte att någon installatör ställer
om på så sätt :roll: Varför skulle inte pelletsräknaren funka om du ställer om #23# ? Det är ju på den du ställer om doseringen på brännaren, som sedan följer med i hela registret. Men det kanske inte är samma sorts brännare vi har, vad vet jag :roll:

wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
steffeN666
Prima virke

Inlägg av steffeN666 »

hej! nu är det nysotat sedan igår och jag får fortfarande driftstopp (överhettat) funderar på om jag ska ge mig på o sänka pelletsmatningen eller högre värde på pelletsdensiteten. förstår inte heller vad som är skillnaden riktigt att ändra på dessa... men men :)
janfire NH. 76m2 östergötland. Jämä junior 125b
bebop
Lärjunge!

Inlägg av bebop »

Ändra vilken du vill. Det får samma effekt på förbränningen, det är ju den du har problem med.

Jag skulle ändra ca 10% om jag vore i din sits, sedan kan du höja bränslemängdenn sakta.

Mvh
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Skriv svar