Fullt med pellets i brännkoppen
-
- Prima virke
Fullt med pellets i brännkoppen
Hej! Har fått överhettat nu i 2 dagar och när ja drar ut brännaren så är den full med pellets i och "ovanför" brännkoppen, de ligger och glöder för fullt så brännaren blir varm som ***.
Verkar inte som pelletsen ramlar ända ner i själva brännkoppen. Ja har kört och kör med Neova som jag gjort tidigare. Någon som varit med om liknande eller har någon aning om vad det kan vara?
/Mvh Steffe
Verkar inte som pelletsen ramlar ända ner i själva brännkoppen. Ja har kört och kör med Neova som jag gjort tidigare. Någon som varit med om liknande eller har någon aning om vad det kan vara?
/Mvh Steffe
janfire NH. 76m2 östergötland. Jämä junior 125b
Låter spontant som du har mycket spån i pelletsen
Har du gjort rent internskruven och i fallschaktet? Kan ju ligga fasbrända rester som hindrar pelletsen? Lossa alltså luckan på ovansidan av internskruven och gör ordentligt rent hela vägen. Men det är kanske redan gjort
wepe

wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
På toppen av fallröret finns en plåtbit med 2 skruvor, lossnar du den kan du se ner till bakdelen av brännkoppen (jag har en bit plast över så att jag kan se ljuset från lågan), då kan du se om något stoppar pelletsen.
Men det verkar som att den helt enkelt inte hinner bränna undan pelletsen.
* Är alla lufthål i brännkoppen öppna?
* Vilken volymvikt har du inställd?
* Effektläge?
Men det verkar som att den helt enkelt inte hinner bränna undan pelletsen.
* Är alla lufthål i brännkoppen öppna?
* Vilken volymvikt har du inställd?
* Effektläge?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- Prima virke
Hej!
Har inte lossnat de 2 skruvarna till locket på fallröret.
Alla hål i brännkoppen är fria.
och jag har 675 volymvikt inställd.
Jag kör med 10 Kw effekt.
Det här problemet bara kom över en natt.
Verkar som inte all pellets ramlar ner i brännkoppen så ja ska lossa de 2 skruvarna o göra rent där om det nu är massa spån o slagg i vägen.
Tack för tipe wepe och icecap
Har inte lossnat de 2 skruvarna till locket på fallröret.
Alla hål i brännkoppen är fria.
och jag har 675 volymvikt inställd.
Jag kör med 10 Kw effekt.
Det här problemet bara kom över en natt.
Verkar som inte all pellets ramlar ner i brännkoppen så ja ska lossa de 2 skruvarna o göra rent där om det nu är massa spån o slagg i vägen.
Tack för tipe wepe och icecap

* Kör fläkten alls? (när den ska såklart)
* Askskrapningsintervall?
Som jag ser det har den matat in mer pellets än den kan elda bort, detta kan komma av att den inte kan komma av med luften men då brukar det leta sig baklänges i fallröret innan det byggs upp pellets där fast ibland sker det ju.
Jag hade för några år sedan testat en del och det blev till att den inte fick rensa ut på riktigt många kg, då byggde den upp en askkaka i botten som pelletsen låg på, luften pös igenom askan och ut men pelletsen såg bara minimalt av den luft och då fick jag just den effekt: fullproppat i fallröret, glöder och överhettning.
* Askskrapningsintervall?
Som jag ser det har den matat in mer pellets än den kan elda bort, detta kan komma av att den inte kan komma av med luften men då brukar det leta sig baklänges i fallröret innan det byggs upp pellets där fast ibland sker det ju.
Jag hade för några år sedan testat en del och det blev till att den inte fick rensa ut på riktigt många kg, då byggde den upp en askkaka i botten som pelletsen låg på, luften pös igenom askan och ut men pelletsen såg bara minimalt av den luft och då fick jag just den effekt: fullproppat i fallröret, glöder och överhettning.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- Prima virke
hej! kom hem npgra minuter sedan och tjejen hade startat brännaren vid 3 tiden. nu var pannan uppe i 50 grader..... och det hörs att själva doseraren låter "seg" och man hör att pellets inte ramlar ner. Plus att som du säger icecap att fläkten knappt verkar gå för lågan svajar mycket och det märktes när man öppnade eldluckan över brännaren. Antar att det har sotat igen nu bara på ett dygn. ja har haft 2 driftstopp (överhettat).
Askskrapningsintervallen är default (den har jag inte ändrat på).
Jag får vänta ett par timmar innan glöden lagt sig skulle ja tro o hålla koll så att det inte börjar glöda upp i fallröret för det "lät fullt" när den matade fram pellets.
/Steffe
Askskrapningsintervallen är default (den har jag inte ändrat på).
Jag får vänta ett par timmar innan glöden lagt sig skulle ja tro o hålla koll så att det inte börjar glöda upp i fallröret för det "lät fullt" när den matade fram pellets.
/Steffe
-
- Prima virke
-
- Prima virke
Nu har jag sotat pannan idag igen, helt igensotat på bara 1 dygn. Något är skumt med brännaren antar jag. Som sagt var det fullt med pellets vid doserskruven. vet inte om det ska vara överfullt. var inte så farligt mycket spån där heller. en matsked kanske jag tog bort plus all pellets med. får se hur den går över natten nu. Fläkten verkar fungera i alla fall, i alla fall när jag ökar fläkten under den effekt som jag valt då syns det på lågan. nu tuffar den på i alla fall och jag hostar och snyter sot 

-
- Prima virke
Om det är någon inställning som har gått åt skogen så att den matar som en sinnessjuk kan man återgå till fabriksinställningarne vid att hålla inne "Meny" och "+" när man slår på strömmen till brännaren och hålla till den skriver att man ska släppa.
Om du har intrimmade värden kommer de dock att återställas också men rent omedelbart låter det till att densiteten är ställd ganska lågt eller att doseringstiden är högre än 1,00 sek.
Om du har intrimmade värden kommer de dock att återställas också men rent omedelbart låter det till att densiteten är ställd ganska lågt eller att doseringstiden är högre än 1,00 sek.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- Prima virke
Har kört fabriksinställningen nu. Efter att ja gjort rent från lite spån o rensat doserskruven helt matar den inte på en massa pellets i alla fall (än så länge). Nu går janne upp till 80 grader på pannan men sen blir det överhettat istället och brännaren slår ifrån, så det blir några omstarter per dygn. Får kanske ringa installatören o be han gå igenom brännaren. så tråkigt när den stannar flera ggr per dygn och tjejen o barna blir skogstokiga när de ska bada o duscha 

Jag tror inte att problemet måste finnas i brännaren, för mig verkar det vara att den inte kan komma av med rökgasen, det kan vara en död fågel i pipan, dålig sotning, ett stängd spjäll eller vadsomhelst.
Om jag lyfter plåtbiten på toppen av fallröret under drift _sugs_ det luft in i brännaren, om du däremot får ut en massa skit (testa bara kort!) är det för att den inte kan komma av med rökgasen, alltså stopp någonstans på vägen.
Om jag lyfter plåtbiten på toppen av fallröret under drift _sugs_ det luft in i brännaren, om du däremot får ut en massa skit (testa bara kort!) är det för att den inte kan komma av med rökgasen, alltså stopp någonstans på vägen.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- Prima virke
Vid att göra det kommer brännaren att köra med mycket mager förbränning, ville det inte vara bättre att ge den möjlighet att komma av med rökgasen istället?
Du har inte skrivit om resultatet av att lyfta fallrörs"locket" kortvarigt, detta svar är mycket viktigt. Det viktiga är helt enkelt om det sugs luft IN i brännaren eller om det blåsas UT ur brännaren och testet tar runt 30 sekunder inkl. skruvning av och på.
Om luften kommer UT är det ett övertryck i brännkammaren och all justering ska koncentrera sig på att öppna luftvägen i pannan, sugs det IN luft kunde det vara en mycket bättre väg att gå att trimma densiteten upp.
Att ändra parameter 23 är rakt av den sämsta lösningen faktisk.
Du har inte skrivit om resultatet av att lyfta fallrörs"locket" kortvarigt, detta svar är mycket viktigt. Det viktiga är helt enkelt om det sugs luft IN i brännaren eller om det blåsas UT ur brännaren och testet tar runt 30 sekunder inkl. skruvning av och på.
Om luften kommer UT är det ett övertryck i brännkammaren och all justering ska koncentrera sig på att öppna luftvägen i pannan, sugs det IN luft kunde det vara en mycket bättre väg att gå att trimma densiteten upp.
Att ändra parameter 23 är rakt av den sämsta lösningen faktisk.
Är inte PK!
Är inte PK!