Nu är det inte kul längre
-
- Ungskog
Död skruvmotor(lagad två gånger innan), styrelektroniken lever sitt eget liv...har lagt ett antal tusen på delar och reparationer innan. Den är en "gammal" trotjänare från 97 så nu är det färdigt.
Bostad: Enplanshus 118m2 med lika stor uppvärmd källare.
Panna: Diom DT20B (1974)
Brännare: KMP PX21 och veckoförråd
Kamin: Keddy 520P spiskassett.
Här har du en trotjänare till, går säckert att pruta lite.
http://www.blocket.se/skaraborg/Pellets ... ?ca=16&w=3
Detta kan kanske vara ett allternativ.
http://www.blocket.se/kristianstad/CTC_ ... w=3&last=1
//Lövet
http://www.blocket.se/skaraborg/Pellets ... ?ca=16&w=3
Detta kan kanske vara ett allternativ.
http://www.blocket.se/kristianstad/CTC_ ... w=3&last=1
//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
Varför inte en sån här:
http://www.blocket.se/halland/ULMA_2000 ... ?ca=20&w=2
"billigare vid snabb affär" står det i annonsen så lägg ett bud på 12000:-
Jag är mycket nöjd med min
http://www.blocket.se/halland/ULMA_2000 ... ?ca=20&w=2
"billigare vid snabb affär" står det i annonsen så lägg ett bud på 12000:-
Jag är mycket nöjd med min

Effecta 220C +Ulma 2000, mellanförråd och ett bulkförråd på ca 4 ton.
Huset byggt 1966 med 90kvm boyta +60kvm uppvärmd källare, orginal 2-glas...
Jag är bara en helt vanlig användare...
Huset byggt 1966 med 90kvm boyta +60kvm uppvärmd källare, orginal 2-glas...
Jag är bara en helt vanlig användare...
-
- Ungskog
Men om du ändå skaffar en mer lämplig panna är det bara att kasta pengar i sjön att köpa en elpatron till Diom.
En beg. elpanna att koppla parallellt med oljepannan kan däremot användas som automatisk backup för pelletsen om brännaren skulle slockna.
Dessutom kan du koppla så elpannan ger varmvattnet på sommaren så du slipper köra pellets för att få varmvatten.
En beg. elpanna att koppla parallellt med oljepannan kan däremot användas som automatisk backup för pelletsen om brännaren skulle slockna.
Dessutom kan du koppla så elpannan ger varmvattnet på sommaren så du slipper köra pellets för att få varmvatten.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Att koppla in begagnad elpanna låter som en mycket märklig lösning istället för att köpa en elpatron för en femhundring.
När brännaren stannar går ju elpatronen igång, enklare kan det ju inte bli.
Ska man ha två pannor som står och läcker värme istället för att köpa en elpatron ? Vad kostar beg panna och rördelar ? 5-10 tusen om man inte anlitar rörmokare ?
Stoppa mineralull i rökröret sommartid och köra på elpatron ger ju samma funktion som elpanna utan krånglet.
.
När brännaren stannar går ju elpatronen igång, enklare kan det ju inte bli.
Ska man ha två pannor som står och läcker värme istället för att köpa en elpatron ? Vad kostar beg panna och rördelar ? 5-10 tusen om man inte anlitar rörmokare ?
Stoppa mineralull i rökröret sommartid och köra på elpatron ger ju samma funktion som elpanna utan krånglet.
.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Inte alls så märkligt. Ska man ändå kasta Diom pannan eftersom ingen normal brännare passar i den så är elpatronen bortkastad. En nyare panna har väl redan elpatron.
Jag tycker det är perfekt med en elpanna med tank vid sidan om som sköter varmvattnet på sommaren, ger längre gångtider och automatiskt går in och ger värme om man blir borta några dagar längre än beräknat.
Elpatron i en gammal oljepanna för att få varmvatten på sommaren är väldigt oekonomiskt då det mesta av elförbrukningen går åt till att hålla pannan och pannrummet varmt. En elpanna är välisolerad och kan placeras utanför pannrummet där man behöver värme så ingen värme går förlorad där.
Som allt begagnat-fix kräver det väl att man gör jobbet själv.
5-10 tusen ska man naturligtvis inte lägga ut.
Jag tycker det är perfekt med en elpanna med tank vid sidan om som sköter varmvattnet på sommaren, ger längre gångtider och automatiskt går in och ger värme om man blir borta några dagar längre än beräknat.
Elpatron i en gammal oljepanna för att få varmvatten på sommaren är väldigt oekonomiskt då det mesta av elförbrukningen går åt till att hålla pannan och pannrummet varmt. En elpanna är välisolerad och kan placeras utanför pannrummet där man behöver värme så ingen värme går förlorad där.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
I motsvarande situation skulle jag utan tvekan satsa på en beg Infraheat, eftersom du vet att den funkar i din panna och den kommer att vara enkel att montera istf den som pajat.
Sen kan du grubbla vidare på långsiktigare lösningar i lugn och ro. Du har ju redan fått tips om en som ännu är osåld och sannolikt till salu för ett lägre pris.
Lycka till
Sen kan du grubbla vidare på långsiktigare lösningar i lugn och ro. Du har ju redan fått tips om en som ännu är osåld och sannolikt till salu för ett lägre pris.
Lycka till
Janfire Flex-A med Parca Sonett 1963. Förråd av 6 pallkragar - rymmer 30 säckar. CBJ Thermomatic shuntreglering. Dragbegränsare Tigex 25. Täljstenskamin. 98 kvm i ett plan.
Ska du klara dig under 5-10 tusen med installationsmaterial så får man ingen välisolerad modern elpanna. Man får då en elpanna med lika kass isolering som vilken 15-20 år gammal oljepanna som helst.Torsten skrev: En elpanna är välisolerad och kan placeras utanför pannrummet där man behöver värme så ingen värme går förlorad där.
De är inte gratis elpannor, inte klämingskopplingar, kulventiler och kopparrör i CU 22 heller. Jag vet inte hur du räknat men pengarna sticker iväg fort.
Dessutom får man tänka till på expansionskärlet, räcker det för att docka till en extra panna med 100 liter vatten till ? Lätt att glömma den detaljen.
Jag förstår din idé, men den är ett märkligt alternativ om alternativet är köpa en ny elpatron för 1000 kr eller en beg för 500kr.
.
-
- Ungskog
Elpanna är inte aktuellt, varken enskilt eller som komplement. Tack för alla råd och tips. Det lutar åt en ny eller mycket lätt begagnad infraheat samt elpatron i befintlig panna. Den dagen pannan är slut så finns det en hel del både nytt och begagnat som brännaren kan flyttas över till. Kommer lägga fram detta förslag (tillsammans med några kilo argument späckade med facktermer) till finansministern (frun).
Jag uppfattade som du skulle ha ett billigt men fungerande system i 10-15 år tills fjärrvärmen kom. Verkar ju rätt oekonomiskt att framställa varmvatten med elpatron så många år. Rätt opraktiskt också med en brännare utan eltändning.
Det verkar som om Infraheat brännaren har slutat tillverkas. Om ditt styrkort har slutat fungera, vad är det som säger att styrkortet på den begagnade du köper håller i 10 år? Kommer det att finnas reservdelar till brännaren i 10 år? Kommer Diom pannan att hänga med i 10 år.
En rätt osäker satsning. Och naturligtvis inträffar haverierna just när det är som kallast.
Ska du ha grejor som håller i 10 år och klarar en kall vinter så byt ut både panna och brännare till modernare i stället för att kosta på det gamla.
Räknar du med att byta hela värmesystemet om ett par år däremot så tycker jag du gör rätt.
Det verkar som om Infraheat brännaren har slutat tillverkas. Om ditt styrkort har slutat fungera, vad är det som säger att styrkortet på den begagnade du köper håller i 10 år? Kommer det att finnas reservdelar till brännaren i 10 år? Kommer Diom pannan att hänga med i 10 år.
En rätt osäker satsning. Och naturligtvis inträffar haverierna just när det är som kallast.
Ska du ha grejor som håller i 10 år och klarar en kall vinter så byt ut både panna och brännare till modernare i stället för att kosta på det gamla.
Räknar du med att byta hela värmesystemet om ett par år däremot så tycker jag du gör rätt.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Om din panna har begränsade möjligheter för att installera brännare så hade jag bytt hela skiten mot en begagnad pelletsanläggning från blocket för 15 000 kr. Ex en Focus PE-20 med brännare brukar gå att få för de pengarna och brukar vara från 2003-2008 ungefär.
Alternativt köper man en blå Nibe City oljepanna för 3-4 tusen, de är från 1999-2004 och är utmärkta för pellets.
Att fortsätta med Infraheat i 10-15 är väl ingen som tror kommer gå.
Biona i 10-15 kan man också få gråa hår av.
.
Alternativt köper man en blå Nibe City oljepanna för 3-4 tusen, de är från 1999-2004 och är utmärkta för pellets.
Att fortsätta med Infraheat i 10-15 är väl ingen som tror kommer gå.
Biona i 10-15 kan man också få gråa hår av.
.
-
- Ungskog
Tvivlar på att det är oekonomiskt att värma varmvatten med elpatron.
Att elda med fast bränsle är lönsamt först när det blir värmebehov. Energin som behövs till varmvatten under de varmaste månaderna är försumbar i jämförelse med vinterns behov. Slitage på brännare hålls nog också nere då man enbart använder den då den gör som mest nytta. Inte särskilt vetenskapligt men min egen åsikt.
Nibe city komplett med brännare är helt klart ett alternativ. Vad jag vet så tillverkas Infraheat fortfarande. Mitt ex är en av de allra första tillverkade av denna brännare och kan i viss mån ses som något av en förlaga. Elektronik och inställningsmöjligeter ser annorlunda ut numera, även effektivare förbränning och bättre miljövärden numera än på min gamla pjäs. Fördelar och nackdelar med sparlåga kan förstås diskuteras. En fördel med sparlåga är ju att det inte blir något problem med utslitna tänddelar.
Vem vet min gamla Diom kanske håller i 10-15år. Tror knappast det själv men det känns lite fel att slänga något som faktiskt funkar rätt hyffsat. Jag har lyckats hålla pelletsförbrukningen på mycket rimliga nivåer med infraheat och denna gamla panna.
Att elda med fast bränsle är lönsamt först när det blir värmebehov. Energin som behövs till varmvatten under de varmaste månaderna är försumbar i jämförelse med vinterns behov. Slitage på brännare hålls nog också nere då man enbart använder den då den gör som mest nytta. Inte särskilt vetenskapligt men min egen åsikt.
Nibe city komplett med brännare är helt klart ett alternativ. Vad jag vet så tillverkas Infraheat fortfarande. Mitt ex är en av de allra första tillverkade av denna brännare och kan i viss mån ses som något av en förlaga. Elektronik och inställningsmöjligeter ser annorlunda ut numera, även effektivare förbränning och bättre miljövärden numera än på min gamla pjäs. Fördelar och nackdelar med sparlåga kan förstås diskuteras. En fördel med sparlåga är ju att det inte blir något problem med utslitna tänddelar.
Vem vet min gamla Diom kanske håller i 10-15år. Tror knappast det själv men det känns lite fel att slänga något som faktiskt funkar rätt hyffsat. Jag har lyckats hålla pelletsförbrukningen på mycket rimliga nivåer med infraheat och denna gamla panna.
Det är inte mer oekonomiskt att värma VV med elpatron sommartid, jag är ganska säker på att det går på jämnt ut eller möjligen bara marginellt dyrare.
Tillverkas brännaren fortfarande och det är säkrat med framtida reservdelshållning så låter det som det klart mest ekonomiska spåret att behålla pannan och reparera din infraheat eller byta ut mot nyare.
Komplettera med elpatron så ska det nog gå fint.
Det som brukar ge sig på sådana pannor är varmvattenberedaren om det är en förrådsberedare. De brukar korrodera sönder och man märker det oftast på att det alltid fuktar ur expansionskärlets skvallerrör.
.
Tillverkas brännaren fortfarande och det är säkrat med framtida reservdelshållning så låter det som det klart mest ekonomiska spåret att behålla pannan och reparera din infraheat eller byta ut mot nyare.
Komplettera med elpatron så ska det nog gå fint.
Det som brukar ge sig på sådana pannor är varmvattenberedaren om det är en förrådsberedare. De brukar korrodera sönder och man märker det oftast på att det alltid fuktar ur expansionskärlets skvallerrör.
.