Nu är det inte kul längre

petero1973
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 12 jan, 2009 17:56
Ort: HALMSTAD

Nu är det inte kul längre

Inlägg av petero1973 »

Pelletsbrännaren gav upp fullständigt (Infraheat 2000), körde olja på dunk en vecka...puff oljebrännaren ett minne blott, köpte (begagnad) oljebrännare på Blocket...puff åt helsike efter två dagar igen. Nu värmer jag kåken med billiga konvektorradiatorer och spiskassetten...inte lätt att vara man i detta huset. Kör ved i den gamla pannan för varmvattnet. Ingen höjdare att elda ved i pannan för värmens skull för den är asgammall så det går åt tonvis med virke och kräver konstant eldning. Ge mig råd bröder. Ska jag satsa på en bättre begagnad panna komplett med brännare och allt eller ska jag satsa på en helt ny brännare till min gamla Diom.
Säg för guds skull inte att jag ska skaffa VP eller en helt ny pelletspanna...inom 10-15 år kanske vi har fjärrvärme här och då hamnar man i ett helt nytt läge liksom.
Bostad: Enplanshus 118m2 med lika stor uppvärmd källare.
Panna: Diom DT20B (1974)
Brännare: KMP PX21 och veckoförråd
Kamin: Keddy 520P spiskassett.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Inlägg av Brynäs »

Jag har en oljebrännare som du kan ta om du hämtar den för självkostnadspris.
Köpte den helt ny för 8000:- använde i ett år bytte till pellets.
Bentone årsmod.2004.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
petero1973
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 12 jan, 2009 17:56
Ort: HALMSTAD

Inlägg av petero1973 »

Tack för erbjudandet men att bränna olja är nog inte vad jag har tänkt mig på sikt. Jag sänker komforten kraftigt i huset (17-18 grader nattetid samt under arbetsdagarna och eldar upp lite komfortvärme i spiskassetten när vi är hemma, i väntan på att vi ska besluta hur vi ska värma huset de närmsta 10-15 åren. Inför nästa uppvärmningsäsong ska det bara funka men tänker inte investera 100-150000kr. Ge mig råd!!!
Bostad: Enplanshus 118m2 med lika stor uppvärmd källare.
Panna: Diom DT20B (1974)
Brännare: KMP PX21 och veckoförråd
Kamin: Keddy 520P spiskassett.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag har en oljebrännare liggande, den fungerade då jag bytte till pellets och hämtar du den kommer jag t.o.m. att tacka dig för att jag släpper av med den. Det är iaf. en billig lösning på ett akut problem.

Din panna känner jag inte men min brännare är jag mycket nöjd med.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Pelleplutt
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 11:34
Ort: Oedeshoeg, nära Vättern

Inlägg av Pelleplutt »

En beggad enkel och driftsäker pelletsbrännare t ex Viking B16, Pellx, Janfire el likn att slänga in i din befintliga panna.
Det kommer säkert att vara kallt ett bra tag till och det är inget vidare att värma med el eller elda till kråkorna.
Nibe Alpha Keram med PellX 02 och två ack-tankar.
Renoverad Janfire flex-A står som reserv.
bebop
Lärjunge!
Inlägg: 369
Blev medlem: ons 25 feb, 2009 14:21
Ort: Trollhättan

Inlägg av bebop »

Varför inte köpa en brännare på blocket för en femtusing ?
Köp en av känt och fungerande fabrikat som det finns reservdelar och bra support på.

Janfire Flex-a, KMP PX21, Iwabo Villa S1 eller vad som nu kan tänkas passa din panna.
Det är väl de tre jag spontant kommer på som finns billiga begagnade, är av god kvalitet och är lätta att serva.

Passar det med undermatade så kan man få Thermia Bequem och Ecotec billigt också. Jag hade dock valt Thermian före Ecotec, men det är min smak.
.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
abene
Lärjunge!
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 30 jan, 2008 00:10

Inlägg av abene »

Håller med tidigare. En begagnad brännare kostar inte så mycket idag om du får in den i pannan. Men är Diom pannan den modell som inte har någon pannlucka utan bara ett hål där oljebrännare passar så passar vad jag såg bara Infraheat och Biona.
Begagnade pannor komplett med brännare har också sålts billigt på Blocket.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
petero1973
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 12 jan, 2009 17:56
Ort: HALMSTAD

Inlägg av petero1973 »

Hålet till oljebrännaren är mycket litet men det finns en lucka över det samt två luckor i veddelen(dubbla eldstäder) borde funka att få in en pelletsbrännare någon annanstans men oljebrännarhålet är väl kanske det smidigaste. Infraheat eller Biona?
Bostad: Enplanshus 118m2 med lika stor uppvärmd källare.
Panna: Diom DT20B (1974)
Brännare: KMP PX21 och veckoförråd
Kamin: Keddy 520P spiskassett.
DavidU
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: mån 16 okt, 2006 00:07
Ort: Malmö

Inlägg av DavidU »

Kanske ingen tröst eller hjälp? Men vad är egentligen problemet?

Du har problem med din brännare och kanske pannan? Du vill ha varmt i huset! Du vill ha det nästan gratis, får jag för mig.....det går inte!

Mitt råd : Om du vill fortsätta elda med pellets, köp en bättre begagnad panna och en bättre begagnad pelletsbrännare och få det installerat.

Du nämner fjärrvärme, men om 10-15 år??? Du har väl inte tänkt dunka olja och köra med fristående elelement till dess?

Jag själv har en Nibe City och en Viking bio brännare som jag är nöjd med, kan inte kosta allt för mycket på nätet?

Ursäkta om jag låter dryg i mitt inlägg, MEN värme och det som krävs för att FÅ värme är inte gratis eller ens billigt!

Men, lycka till iallafall.
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
petero1973
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 12 jan, 2009 17:56
Ort: HALMSTAD

Inlägg av petero1973 »

Som jag sa tidigare så var olja på dunk tänkt som en tillfällig lösning. Lutar nog åt att det blir en bättre begagnad panna komplett med pelletsbrännare. Ska försöka hålla ut fram till våren, har en känsla av att utbudet blir större på begagnatmarknaden när vintern är över.
Nej DavidU inget är ju gratis men att lägga över 100000kr på ett helt nytt system är jag inte sugen på då det känns som att det kan bli en dålig investering med tanke på framtida alternativ.
Bostad: Enplanshus 118m2 med lika stor uppvärmd källare.
Panna: Diom DT20B (1974)
Brännare: KMP PX21 och veckoförråd
Kamin: Keddy 520P spiskassett.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Hej!
Det finns enormt mycket på nätet. Hela anläggningar nästan gratis och någon timmes jobb så är du igång. Vad som händer om 15 år är ointressant idag tro mig! Lycka till med en snabb affär....
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Jag tycker du gör rätt i att inte rusa iväg och slå till på första bästa tillfälle.
Håll ögonen öppna så dyker rätt tillfälle upp. Vänta inte till våren med att börja söka för då är det många andra också som vill ha nyare panna.
10-15 år gamla pannor och gammeldags brännare med skruvpotentiometrar för inställningarna är vad som mest utbjuds men rätt vad det är dyker det upp fynd med modernare grejor.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
DavidU
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: mån 16 okt, 2006 00:07
Ort: Malmö

Inlägg av DavidU »

Ja.....troligtvis är det mesta vi gör idag en ganska dålig investering om en 10-20 år.

Jag tyckte absolut inte att du skulle satsa 100000 heller utan att man kan komma betydligt billigare undan men att man nog får vara beredd på att satsa kanske 20' - 30' för att få ett bra system med pellets med tanke på att din panna kanske inte är optimal för pellets och är ganska gammal.

Men några 100000 har jag inte talat om.
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Vad är felet på din pelletsbrännare?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Danne031
Lärjunge!
Inlägg: 360
Blev medlem: tis 14 okt, 2008 21:41
Ort: Bollebygd, 4mil till Göteborg

Inlägg av Danne031 »

För 50 borde du ju få en riktigt bra begagnad panna med brännare som kanske i allra bästa fall kan gå 10 år.
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Skriv svar